Rabu, Ogos 26, 2009

..puasa je wat pe..


Assalamualaikum,,

..kira punye kira rsenye hari nih da msuk hari kelima kita berpuasa..

..jd dlm mse 5 hari ni agak2 en..brapa bnyak amalan yg bleh kita buat kalau kita btol2 memanfaatkan masa 5 hari nih..

...saya tringat kata2 penceramah yg mengimami solat isya' di masjid al-khairiyah berdekatan rumah saya kelmarin iaitu..Dato Dr Hasan Ali..ADUN Gombak Setia merangkap Exco Agama kerajaan Negeri Selangor..kte beliau..'tiap2 taun kita sambut Ramadhan..tp kita kna ingat..jgn kira Ramadhan mengikut tahun, jgnlah menira Ramadhan mengikut bulan, minggu, atau hari..tapi kiralah Ramadhan itu mengikut saat'..kata2 beliau yg pnuh semangat itu menyebabkn hilang rse mengantuk jmaah2 yg ade..trlintas di hati sye 'memang patut dia nih jd ADUN'

..apa yg saya dpt tfsirkn drpd ceramah beliau tersebut...sjauh mana kita manfaatkn masa utk Ramadhan nih..mcm ni la..dlm 1 jam ad 60 minit..60 x 60 =3600 saat..

..ha..dlm stu jam je ade 3600 saat... 1 hari..ha..kire sndiri la..yg saya psti..msti ade lbih kurang brpuluh ribu saat dlm masa 1 hari..

..jd dlm mse 1 hari nih..brape puluh ribu amalan yg bleh kita buat..apa la salahnya kalo duduk rse x de keje..duduk diam2 sbutlah subhanallah..zikir bnyk2...bace al-quran ke ape..

...bila saya trbaca post sahabat sye sblum nih..saudara murtadha..tringat lak kt tmpat sye..besenye kalo di masjid tuh ade knduri ke ape..Allah..pnuh..lg2 la surau kt umah sye..melimpah ruah smpai keluar..tp..kalo hari bese..sorila...jgn kate x nmpak batang idung..byg2 pn x nampak..

..jd bulan ramadhan ni lah kita nk membaiki...menampal mana2 bhg yg brlubang..kita brsama2 mnyental hati2 kita dgn peluntur2 zikrullah....Ramadhan nih ade 4 minggu..minggu pertama kita baiki diri kita sbg seorng muslim,...minggu kdua kita 'upgrade'kn diri kita supaya setaraf dgn org2 mukmin..mingu ktiga kita 'top-up'kn diri kita agar trgolong dlm golongan muttaqin..dan akhirnya minggu keempat kita berusaha utk mnghadirkan diri kita kepada Allah agar kita digolongkn bersama dgn golongan mukhsinin..

..mcm mne nk smpai golongan mukmin, muttaqin apatah lg golongan mukhsinin sedangkan nk meletakkan diri kita dlm golongan muslim pun payah..apa guna kita ckp kita ni islam sdgkn peraturan islam kita x ikut..

..kalo kita jd warganegara bangladesh..ade praturan yg kita kna ikut,..kalo kita jd warganegara somalia..ade peraturannya..kalo kita jd apa sekali pun mesti ad peraturannya..MACAM ITU JUGA ISLAM...KALO KITA BTOL2 NK JD ORG ISLAM..NK JADI WARGANEGARA ISLAM DAN BERGELAR SEORANG MUSLIM...ADE PERATURAN YG KITA KNA IKUT..

..kalaulah saye tanye ape maksud dua kalimah syahadah yg kita sebut2 tiap2 hari..saye prcaye dgn sgt yakin rmai org bleh jwb..rsenye bdk umur 4 tahun pun blh bgtau ape mksudnye..'aku bersaksi tiada tuhan melainkan Allah, dan aku bersaksi nabi muhammad itu pesuruh Allah'

..ni mksud nye kan..sye prnah trfikir..ape gunenye kita brsaksi kalo kita x buktikan...kalo kita msuk court..kmukan saksi tp x de bukti..ha cmne..mcm itu jugak kita...kalimah syahadah ini umpama satu sumpah kita dihadapan Allah...yg mne kita brjanji dan bersumpah bahawa TIADA TUHAN SELAIN ALLAH DAN NABI MUHAMMAD ITU ADALAH PESURUH ALLAH...jd sjauh mane kita mnghayati sumpah kita nih..setiap hari kita bce..pling kurang sepuluh kali atau lbih..

...jd seperti yg sebutkn sebentar td..kita perbaiki diri kita kembali..saya x kata saya je yg btul..sya pun buat salah..jd kita sme2 perbetulkn diri kita..tgur-menegur antara satu sama lain...Rasulullah s.a.w sendiri pernah brkata tgur-menegur itu merupakan salah satu hak sesama muslim..kalo nmpk sesiapa shj yg wat salah ..kita kna tgurla..tp kita kna ingat..menegur itu ade carenye..iaitu bil hikmah, dgn hikmah..

rsenye tkat ni je la dlu..mcm pnjg sgt plak..tp x pe la..kita brkongsi ilmu kan?..sekian..


Tiada ulasan: