Jumaat, Mac 23, 2012

Firasat orang soleh

Kadang2 apabila kita terbaca kisah peribadi orang2 soleh, kita begitu berkehendak supaya kita jadi seperti mereka. Firasat dan tindakan orang2 soleh ini ada baiknya jika diperhati dan diamati dengan saksama. Besar bezanya antara telahan mereka berbanding dengan manusia biasa di luar sana yang sentiasa bermesra dengan perbuatan dosa. Baik kecil apatah lagi dosa besar.


Khalifah Umar sepertimana ketahui kita adalah orang yang disabdakan nabi jika ada nabi selepas baginda, maka Umarlah orangnya. Ataupun dalam rakaman perkataan baginda yang lain, syaitan apabila terserempak dengan Umar di lorong yang sama maka syaitan akan memilih lorong yang lain.


Kita juga masyhur bagaimana Umar adalah Khalifah Islam yang 'walk the talk'. Tika gelap malam menerpa, Umar akan keluar membuat night round untuk melihat keadaan rakyatnya. Alhamdulillah Perdana Menteri baru kita juga telah mula mengikuti jejak langkah Umar dengan memulakan hari pertamanya dengan turun bersama rakyat di kota. Sebahagian orang kata "alah itu politik nak cari populariti" "bukan boleh tahan tu, sehari je lepas tu esok jadi macam tu balik". Telahan2 politik masing-masing. Terpulanglah kita menilai macamana.


Tidak seperti selalu. Suatu malam Umar berdepan dengan kisah yang luar biasa. Umar terserempak dengan perbualan seorang gadis dengan ibunya. Kata si ibu "Masukkan air ke dalam susu sebelum waktu fajar". Balas si anak "jangan ibu. Tidakkah amirul mukminin telah melarang hal ini supaya jangan dicampur air dengan susu". Lalu si ibu berkata "orang lain juga buat. Mana mungkin amirul mukminin boleh tahu" Kemudian keluarlah kata2 masyhur dari mulut wanita itu "Jika sekiranya amirul mukminin tidak melihat, nescaya Tuhan amirul mukminin Maha Melihat"


Umar al-khattab dengar perbualan tersebut. Lalu dia menangis! Kerana mengenangkan betapa baiknya peribadi wanita ini. Pulang kerumahnya lalu dipanggilkan anaknya yang bernama 'Asim. Kata Umar "Wahai 'Asim pergi kamu ke rumah si fulan itu dan kahwinilah anak gadisnya" Lalu Umar ceritakan semua yang berlaku. Dan katanya "Aku mengharapkan Allah keluarkan dari sulbi wanita ini satu orang tokoh yang akan memimpin orang arab dan ajam". Pergilah 'Asim berkahwin dengan wanita tersebut. Dipendekkan cerita dari pasangan ini lahirlah seorang anak bernama Laila. Dan cucu Saidina Umar ini (Laila) telah berkahwin dengan seorang bangsawan yang namanya Abd Aziz. Akhirnya firasat umar menjadi nyata dengan lahirnya dari pasangan Laila dan Abd Aziz ini seorang tokoh yang sangat kita kenali namanya. Bahkan sesetengah ahli sirah menganggap tokoh ini sebahagian dari Khalifah ar-Rasyidin. Beliaulah Umar ibn Abd Aziz


Orang-orang soleh selalunya Allah campakkan pada diri mereka firasat2 yang baik. Hari ini bila kita berdepan dengan cabaran dan fitnah dunia yang datang dalam pelbagai bentuk, tiba dalam pelbagai rupa dan sesetengahnya kita sendiri kabur terutamanya dalam hal-hal syubhat. Dalam memilih pemimpin, ijtihad, situasi politik, berdepan dengan fitnah wang ringgit, harta, wanita, ahli keluarga dan bermacam lagi. Maka pada waktu itu kita sangat berkehendak pada bantuan Allah dalam membuat pilihan, telahan, nilaian yang sahih. Jauh dari hasutan nafsu. Justeru, tidak dapat tidak firasat ini hanya 'dibuka' pada jiwa yang bersih dan soleh. Jalan menjadi untuk menjadi hamba soleh terlalu panjang dan berliku. Sesiapa yang mengatakan bahawa ianya mudah maka dia adalah penipu besar. Bukan dengan sekali kita dengar ceramah terus 100% berubah. Tidak semudah itu wahai teman..


Oleh itu perlunya kita kepada satu sistem pendidikan jiwa berbentuk rabbani yang sistematik dan konsisten. Allahuakbar berat sungguh perjalanan ini. Moga kita semua diberi taufiq.


Pengajaran dari kisah ini juga banyak. Tapi rasanya saya boleh nukilkan kemudian..
Wallahul musta'an


http://alfaruuq.blogspot.com/2009/04/firasat-orang-soleh.html

Tiada ulasan: