Khamis, Disember 31, 2009

bialah... kadang-kadang kita tak sedar...

salam... sekadar ingin berkongsi cerita.... semalam saya ke rumah tok njang saya di pahang... mak saya pun seronok lah berborak2... kalau dah jumpa, memang tak henti2... hehe... tiba2 emak masuk la satu topik ni.. pasal kerabt2 saya jugaklah... ngumpat? hehe... mungkin jugak... mak saya ceritalah, ada seorang ni yg x reti tutup aurat. mak saya penat tegur... tapi dia buat bodoh aje. satu hari tu, dia nak keluar dengan keluarga saya. tiba2 adik bongsu perempuan saya tegur, "kak, mana boleh pakai macam tu,kan? tak tutup aurat... nampak tangan(orang tu pakai t shirt lengan pendek..) fuh... terus pi tukar... pastu mak saya pun ceritakan kisah saya pulak... masa saya kecik2 dulu, adalah seorang makcik depan rumah saya... dia tak pakai tudung.. lalu terjadilah dialog saya dengan mak...
"mak, kenape makcik tu tak pakai tudung?" (dengan lantangnye!)
(terkejut, takut makcik tu dengar... kang kecik ati pulak...)"eh, biarlah orang tu..."
"tapi dia tak tutup aurat... dia tak ada duit nak beli tudung ke, mak?"(masih lantang... kompem makcik tu dengar...)
"mana mak tau, dah biarlah orang..."(berbisik sikit... tapi dalam hati, ha, lantak ko... pdan muke kena perli..huhu)
haha... sian mkcik tu... bukan sengaja... tapi bila dengar cerita mcam tu, saya terpikir... kadang2 kita tak perasan yang Allah bagi teguran, hidayah kat kita... tapi kita yang buat tak endah... takkan lah sampai Allah nak bakar rambut kita baru nak sedar? baru nak insaf? semalam, saya berjalan2 di pantai, kat kuantan..(tak ade rezeki jumpe sahabat murtadha...) ada banyak monyet... sedang berjalan, tiba2 ada monyet menyeringai... sapa tak cuak... ade la satu couple tu dah menggelabah... pergh... hat pakwe terus gi depan awek... back up lah konon nye...mak saya pun menyakat... "dia nampak makanan kot(kat tangan diorang ade burger mcdonald yg diboikot itu...), tak pun dia nampak awek tu..." menyegih jelah tgk mak saya tegur... mungkin Allah yang meletakkan monkey tersebut di situasi itu untuk mencegah kemungkaran itu.... siapa tahu?
Allah merancang takdir yang terbaik buat kita... sekian, wassalam...

Rabu, Disember 30, 2009

Islam: Misunderstood throughout the World

James A. Bill (professor of government and director of the Reves Center for International Studies at the College of William and Mary in Virginia) writes - 'By the turn of the century, for the first time in history, the number of Muslims (those who practice Islam) will have surpassed the number of Christians in the world.

Islam is a monotheistic religion, civilization and way of life now practiced by 1.1 billion people. Easily the world's fastest growing religion, Islam is not confined to the Middle East. It is a truly universal force. More Muslims live in America today than all the Presbyterians and Episcopalians put together.

There are more than 1,200 mosques in the United States and 1000 mosques in England, where the Muslim community has established its own national parliament. There are more Muslims in Indonesia than in Egypt, Iran, Iraq, Syria and Saudi Arabia put together. More live in Malaysia than in Jordan, Lebanon and Kuwait combined. Nearly 20 million Muslims live in China.

Wherever one looks, Islam is on the move. As the people of many societies find themselves rootless, disconnected and alienated, they increasingly seek help in a comforting Islamic ideological refuge. In a world of incoherent violence, widening inequities, political corruption and shattered families, many are massing behind the green flag of Islam. This is essentially a populist movement, a bubbling up from below, a march of the distressed, the dispossessed and the oppressed. ....

… Although the great bulk of Muslims seek to improve their status through quiet, moderate and pacific means, violent methods have been adopted by fringe groups—elements also present in Christianity and Judaism. Oblivious to their own profound ignorance and often harboring crude political motivations, many Western opinion leaders consistently label all Muslims with words such as 'aggressive', 'militant' and 'uncivilized'. Islam is the 'religion of the sword'; Muslim activists are 'terrorists,' and Muslims countries that challenge Western policies are 'outlaw states'.

Muslims themselves maintain quite a different worldview. It is in the deepest interest of the United States to attempt to understand this perspective. In brief, Muslims see themselves as the afflicted, not the afflictors; they feel themselves desperately on the defensive, not on the offensive; they consider themselves the objects of violence, not the initiators of violence. In sum, Muslims across the world consider themselves victims. In support of their position, Muslims will take their Christian and Jewish neighbors on a quick tour of the world. They inevitably begin with Bosnia, where nearly 200,000 Muslims have been slaughtered by Serbian Christians. Muslims are horrified and sickened by the fact that 22,000 Muslim women, aged 9 to 82, have been raped by Christian troopers. Muslims wonder privately about the weak and very late Western response.

In Kashmir, Indian occupying forces violently oppress Muslims, killing thousands of Kashmiris. Elsewhere in India in December 1992 and January 1993, violent Hindu mobs went on a rampage in Bombay, killing over 800 Muslims, destroying 5000 Muslim homes and forcing 200,000 Muslims to flee the city. Mosques were firebombed and mothers watched as their sons were pulled from their homes and slain or burned alive. In Tajikstan and other places in Central Asia, the Communists have made a comeback and, with the help of Russian troops, have attacked and killed more than 20,000 Muslims. Another 350,000 have been forced to flee.

Even in China, Muslims find themselves under heavy military pressure. Chinese troops oppress Muslims in the western province of Xinjiang. Even in many of the predominantly Muslim countries of the Middle East, Muslims find themselves under attack where the leadership is essentially secular. In Iraq, Saddam Hussein continues his war of genocide against the Shi'ites in the south.

In Algeria, when the Islamists scored a surprise victory in the December 1991 elections, the regime declared the election null and void. Since then, Algeria has been the scene of a bloody civil war. The government blames Islamic fundamentalists of striking terror in the very same areas where they had received majority of votes from. The governments explanation of fundamentalists unleashing waves of terror in their own strongholds, sounds very plausible indeed and casts shadows of dound over the credentials of the secular government instead.

In Egypt, Hosni Mubarak's regime, facing widespread disaffection of its people, pursues a policy of torture and execution of members of the Muslim opposition. In March 1993, his troops fired upon 500 unarmed Muslims at prayer in the Rahman Mosque in Aswan, killing nine and injuring 50. In the West Bank, another more widely publicized mosque massacre occurred a year later in Hebron when a Jewish settler killed 30 in a group of praying Muslims before the survivors could beat him to death. This litany of anti-Islamic violence is recognized and recited by Muslims everywhere. The situation is exacerbated when Muslims incredulously find themselves labeled as terrorists and when Western governments encourage their secular Middle Eastern allies to confront Muslim populist movements with brute force. One result of these Western perceptions and policies, of course, is that they begin to radicalize the huge mass of moderate Muslim believers. Meanwhile, the extremists on the fringes become more active and militant.

A vicious cycle of misunderstanding, misguided policy and increasing violence has been set in motion. Before this vicious cycle begins to spin wildly out of control, it is essential that non-Muslims make a major effort to slow it down. Such an effort will, as the very first step, require that stereotypes be discarded.

Second, recent history shows that the application of force is not always an effective way of countering a system of deeply held ideas and beliefs. The steady flame of resurgent Islam will not be extinguished by the breeze of bullets or the blast of missiles. A recently published report in Washington Post, confirms Islam to be the fastest growing religion in the United States despite hostile government policies and negative media stereotyping, only goes on to prove the truth of this statement. It is time for everyone to take a crash course on Islam. More recently, CNN too published a report, first of US kind ever done in this part of the World, titled as: Islam in US - Growing and maturing.'

Selasa, Disember 29, 2009

PENGAJARAN DARIPADA HIJRAH

Assalamualaikum, mgkin agak lambat untuk saya menceritakan sesuatu ttg hijrah, ttp atas kepentingannya untuk umat Islam, mugkin ia bellum terlambat lagi. Pada 19 Disember 2009, saya berkesempatan menghadiri ceramah agama yg dsmpaikan oleh ulama yg tidak asing lagi dalam dunia Islam, juga mrupakan junior Imam As Syahid Hasan Al Banna iaitu Professor Dr Yusuf Al Qaradhawi. Saya tidak meyalin 100% crmh beliau, ttp hanya pengajaran dan nasihat yang boleh diambil drp ceramah beliau itu. Ketika baru sahaja Professor Dr Yusuf hendak memulakan ceramah, para hadirin melaungkan kalimah "TAKBIR!!!!" kerana Tuan Guru Haji Hadi Awang baru tiba. Berikut adalah nasihat -nasihat dan pengajaran-pengajaran yang bleh diambil daripada ceramah beliau :



Pengajaran Pertama


Apabila sebut pasal hijrah, kita akan terfikir tentang burung merpati dan labah-labah, ttp hakikatnya ada perkara yang lebih penting daripada perkara tersebut. Dalam peristiwa hijrah, Allah tlh menurunkan perajuritnya yg tak dpt dilihat dgn mata, burung dan labah-labah dapat dilihat dgn mata. Di sebalik itu, malaikat tlah turun membantu baginda NABI MUHAMMAD SAW. Dalam peristiwa hijrah, Nabi dan para sahabat tlh meninggalkan harta benda, kaum keluarga dan sebagainya. Bagaimanakah dengan meninggalkan harta benda dan sanak saudara disebut satu kemenangan? Kemenangan yang sebenar ialah apabila seseorang itu berjaya mempertahankan prinsip & pendiriannya, pegangan akidahnya walaupun dianiaya dan diseksa. Mengapakah anda tidak mahu menyokong perjuangan baginda sedangkan Allah menoyokong dan mendokong baginda!!!!!!??????? Sahabat-sahabat rasulullah merupakan orang yang teguh pendirian dan keyakinan dengan dasar perjuangan walaupun ada di antara merekan dibunuh seperti Sumayyah. Selain itu, orang Islam di Mekah dikepung dan diboikot selama 3 tahun. Tidak boleh berjual beli dengan mereka, tidak blh berkahwin dengan kerabat mereka. Mereka disekat dari sudut ekonomi dan sosial sehingga ada yang makan rumput, daun dan ada di antara daun itu daun yang berduri sehingga berdarah halkumnya. Akhirnya, Allah menyuruh mereka berhijrah ke Yathrib yang skrang dikenli sbgai Madinah. Oleh tu, kemantapan dan kesabaran Nabi & sahabat adalah merupakan kemenangan sbnar. Persoalannya, mengapakan kalian tidak mahu menyokong perjuangan Islam yang dibawa Nabi sedangkan Allah menyokong dan mendokong rasulnya???!!!!!!!!


Pengajaran ke 2


Dalam peristiwa hjrah juga ,kita dapat lihat bagaimana Rasulullah mengatur strategi dengan penuh teliti. Baginda telah memilih saidina Abu Bakar menemaninya, baginda memilih Saidina Ali menggantikan tempat tidurnya pada masa yang sangat genting. Baginda juga telah mengatur perjalanan dengan cekap dan pintar sehingga dapat lari dari kepungan orang quraisy. Sehingga baginda berjaya masuk ke dlam sebuah gua. Semasa itu, baginda telah memilih Asma` untuk menghantar makanan dan memberitahu isu semasa atau berita terkini tentang gerak geri musuh. Namun begitu, orang musyrikin berjaya menjejaki baginda sehingga ke pintu gua. Keadaan ketika itu saaaaaaaaaaaaangat genting. Abu Bakar dgn gementar berkata "Kalaulah seorng daripada mereka tunduk & melihat ke bawah, pasti mereka mereka dapat melihat kita" . Nabi berkata" Wahai Abu Bakar, anda harus percaya kepada Allah, kepada misi dimana disertai oleh dua orang ttp orang yang ketiga ialah Allah. Allah bersam kita akan membantu kita. Allah telah menyokong dan mendokong perjuangan rasulnya & turunkan tentera yang tak dapat dilihat dengan mata. Allah menjadikan dasar perjuangan orang kafir merudum dan menjadikan dasar perjuangan Islam yang penuh dengan janji janji , itulah yang mulia. Oleh itu, setiap orang harus mengatur strategi dengan betul, mengurus perjalanan & operasi gerakan dengan cara yang betul, mengambil sebab sebab yang sepatunya diambil dan diserahkan bakinya kepada Allah.


Pengajaran ke 3


Hijrah merupakan permualaan pembinaan sebuah masyarakat yang berasaskan Islam. Tidak mungkin wujud perjuangan Islam tanpa masyarakat. Individu yang bknnya mempunyai sifat individualistik, tetapi seemangat jemaah. Ketika kita baca Al Fatihah, kita tak baca "ihdini" tetapi "ihdina", kita x baca "iyyaka a'budu" tetapi kita baca "iyyaka na'budu". Ayat ini menegaskan tentang semangat jemaah kerana jemaah merupakan penggerak tamadun. Nabi dapat melihat semagat jemaah dalam kalangan aus dan khazraj. Mereka sedia berkorban mempertahankan Rasulullah. Oleh sebab itu, bagida memilih Madinah untuk membina sebuah kerajaan. Dapat dilihat di sini, hijarah merupakan titik tolak permulaan terbangunnya masyarakat dan tamadun yang berasaskan Islam. Hal in juga dibantu dengan penurunan ayat al quran. Seperti mana yang kita ketahui, ayat quran terbahagi kepada dua iaitu makiyyah dan madaniyyah. Ayat makiyah menerangkan ttg keimanan dan akidah tetapi ayat madaniyah menerangkan ttg kaedah dan dasar-dasar sosial. Lafaz "ya.....................................amanu" digunakn pada permualaan ayat madanniyah kerana sudah terbentuk masyarakt yang berasakan islam dan iman. Oleh itu masyarakat yang dibangunkan di Madinah ialah masyarakat yang rabbani di mana telah diterapkan hukum hakam Allah.


Pengajaran ke4


Masyarakat yang dibina di madinah menunjukkan perilaku yang sangat lurhur dan mulia. Perkara ini pernah diusahakan oleh ahli-ahli falsafah ttp gagal. Seorang ahli falsafah greek pernah mengemukakan teori yang menyatakan manusia terbahagi kepada unsur emas, permata, dan perak sehingga membentuk pelbagai kasta.Hal ini bertentangan dengan Islam. Tidak ada kemuliaan melainkan atas dasar taqwa. Oleh sebab itu, masyarakat yang dibina Nabi bersifat perikemanusiaan dan yang mengutamakan orang lain daripada diri sendiri. Kebiasaannya, sahabat memberi lebihh daripada apa yang dipinta oleh Nabi. Namun begitu, masih terdapat juga kekurangan dan kelemahan. Masyarakat bukanlah bersih semataa-mata, mutlak bersih, tetapi memang ada musuh dalam selimut, AL-MUNAFIQUUUUUUUUN(bkn Ah Chong). Mereka memperdaya Allah dan orang yang beriman, mengaku beriman, tetapi sebenarnya tidak suka pada Islam, mereka berusaha untuk mencantas Islam. Surah At Taubah mendedahkan keaiban orang munafiq yang memulakan fitnah terhadap Aishah dan menyusahkan serta menjatuhkan maruah Rasulullah. Contohnya, Mastaq(x pasti ejaan betul), seorang yang dibela dan dipelihara Saidina Abu Bakar telah menggunakan lidahnya untuk mengkhianati rasulullah dan menyambung fitnah orang munafiq terhadap rasulullah. Golongan munafiq ini kata nabi, " mereka tidak solat kecuali dalam keadaan pemalas, mereka tidak memberi kecuali dalam keadaan sangat membenci, dan dalam keadaan meminta-minta. Munafiq sekarang jauh lebih dahsyat daripada munafiq zaman dahulu.


Semoga Allah memenangkan perjuangan Islam , Semoga Allah menyatukan hati kita untuk mendokong perjuangan Islam. Wabillahitaufiq...........



Para hadirin melaungkan kalimah, TAKBIR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!. Selepas itu, para hadirin menunaikan solat isya'. Selepas itu, orang ramai berkumpul untuk bersalam dengan Professor Dr Yusof. Ayah saya duduk kat saf depan skali sementara sya duduk di saf ke enam. Saya beratur untuk merasai bersalam dengan ulama agung itu. Tetapi, tiba-tiba, ada seorang wakil kerajaan memberitahu bahawa Dr tidak berapa sihat, sejurus selepas itu saya dan para hadirin yang lain ditolak oleh bodyguard yg kawal Dr yang sangat tough(lebih tough daripada Samad). Saya kesian melihat pak cik-pak cik tua yang hampir terjatuh kerana nak bersalam dengan Dr. Timbul rasa geram saya pada bodyguarnya itu. Tetapi ketika di dalam kereta,ayah saya menerangkan kepada saya bahawa bodyguard tersebut telah diberi amanah untuk menjaga Dr,seorang ulama agung Islam, justeru itu dia kene melaksankan amanah tersebut dengan penuh tanggungjawab. Saya akur dengan hujah ayah saya. Walaupun saya tidak dapat bersalam dengan Dr, tetapi saya dapat berdiri betul-betul di belakang pemimpin saya,Dr Hasan Ali ketika menuju ke pintu keluar. Saya mengambil kesempatan untuk meraba bahunya berkali-kali. Ayah saya pula sangat seronok dan bangga kerana dapat memegang bahu Dr Yusof walaupun seketika kerana tangannya ditepis oleh bodyguard tersebut. Ketika menuju ke pintu keluar dewan solat, saya terseerempak dengan idola saya, saudara MURTADHA. Memang betul orang kata jodoh dan pertemuan di tangan Allah. Allah telah pertemukan saya dengan murtadha. Kami sempat sembang sikit sebelum menuju ke haluan masing-masing.



Ahad, Disember 27, 2009

..serangan tentera monggol..



Assalamualaikum..


Sekadar berkongsi...mungkin tidak ramai orang yg tahu mengenai sejarah kejatuhan kota baghdad yg teringin skali utk saya coretkan di sini.Sejarah melakarkan pelbagai siri peperangan yg dilancarkan dlm kempen2 perang yg diketuai oleh pahlawan-pahlawan monggol yg sememangnya terkenal dgn keganasan mereka.Keadaan ini bertambah teruk apabila pemimpin-pemimpin sebahagian kerajaan islam pada ketika itu menghulurkan tangan tanda persahabatan dgn Hulagu(pemimpin tentera Monggol) sedangkan darah umat islam masih lagi belum kering..

...Menurut Abul Hasan Ali an-Nadwi, umat Islam yang terbunuh di dalam peristiwa kejatuhan Baghdad tersebut adalah 1,800,000 orang. Satu angka yang cukup menakutkan sesiapa sahaja yang cuba membayangkannya. Darah mengalir di jalanan. Buku-buku dicampak ke dalam sungai dan semua itu dianggarkan berjumlah sebanyak dua juta naskhah buku. Ahli sejarah menganggap itu sebagai punca kemunduran umat Islam selepas itu. Semua itu berlaku dalam masa 40 hari.

..maka pada ketika ini muncullah seorang pemimpin islam bernama Qutuz,pemerintah kerajaan Mesir utk memulihkan kembali keadaan ketika itu.Qutuz mengambil tiga langkah awal sebelum melancarkan peperangan ke atas Mongol. Ketiga-tiga langkah ini dilihat amat berkesan dan menjadi sumber kekuatan kepada tentera Islam pada ketika itu.



Langkah pertama yang diambil oleh Qutuz adalah mengembalikan kestabilan keadaan dalaman Mesir. Beliau memanggil golongan istana, pembesar-pembesar, menteri-menteri, ulama’-ulama’ dan golongan berpengaruh di dalam masyarakat. Beliau berkata kepada mereka:

“Apa yang aku inginkan dari jawatan ini hanyalah agar kita bersatu untuk melawan Mongol. Urusan itu tidak mampu diselesaikan tanpa Raja. Apabila kita berjaya keluar dari masalah ini dan mengalahkan Mongol, urusan ini terletak di tangan kamu semua. Pilihlah sesiapa yang kamu kehendaki untuk menjadi pemerintah.”

Ucapan Qutuz tersebut telah meredakan ketamakan sebahagian dari pembesar yang berniat untuk merampas takhta Mesir dari tangan Qutuz.

Langkah kedua yang telah dilakukan oleh Qutuz adalah memberikan pengampunan kepada semua penyokong Mamluk Bahriah. Perselisihan yang berlaku sebelum ini yang berpunca dari pembunuhan Raja Izzuddin Aibak ingin segera dihentikan oleh Qutuz.
Mamluk Bahriah mempunyai pengalaman yang luas di dalam medan peperangan.

Langkah ketiga yang diambil oleh Qutuz adalah mengusahakan penyatuan semula antara Mesir dan Syam.Raja Damsyik dan Halab (sebahagian dari bumi Syam) iaitu Raja Nasir al-Ayubi telah melakukan perjanjian damai dengan Mongol.

..Disimpulkan bahawa keadaan dunia Islam pada awal tahun 658 H adalah:
a. Mesir berjaya mendapatkan kekuatannya
b. Baghdad, Halab dan Damsyik jatuh ke tangan Mongol di samping negara-negara lain yang telah jatuh sebelumya (Daulah al-Khawarizmiyah, Daulah Arminiyah, Daulah Karjiyah)
c. Palestin keseluruhannya jatuh ke tangan Mongol termasuk Gaza yang terletak hanya 35 kilometer dari sempadan Mesir

..namun begitu,ketika Mesir sedang sibuk melakukan persiapan tenteranya, tampil 4 org wakil dr pihak Hulagu memberikan tawaran..mnyerah atau berperang..

Sebahagian dari pembesar pada masa itu mula merasa takut dan ingin menarik diri kerana persiapan Mesir pada ketika masih lagi tidak seberapa jika dibandingkan dengan Mongol yang menguasai satu kawasan jajahan yang cukup luas (dari Korea ke Poland hari ini).
Qutuz mengumpulkan pembesar-pembesar dan panglima-panglima perangnya lalu berkata kepada mereka:

“Wahai pimpinan muslimin! Kamu diberi gaji dari Baitul Mal sedangkan kamu tidak suka berperang. Aku akan pergi berperang. Sesiapa yang memilih untuk berjihad, temankan aku. Sesiapa yang tidak mahu berjihad, baliklah ke rumahnya. Allah akan memerhatikannya. Dosa kehormatan Muslimin yang dicabuli akan ditanggung oleh orang yang tidak turut berjihad.”

Kata-kata beliau telah menyentak dan menyedarkan kembali pembesar-pembesar Mesir ketika itu. Mereka bukan saja berhadapan dengan dua pilihan yang diberikan oleh Hulagu, tetapi mereka berhadapan dengan pilihan yang diberikan oleh Allah terhadap mereka. Jihad pada ketika itu adalah fardhu dan mereka tidak ada pilihan selain dari itu.
Setelah berunding dengan semua pembesar, akhirnya mereka memutuskan untuk membunuh keempat-empat utusan tersebut sebagai pengisytiharan perang terhadap tentera Mongol. Kepala para utusan tersebut telah digantung di pintu Bab Zuweila yang terletak tengah bandar Kaherah ..

..bygkn kalo kepala2 pemimpin laknatullah tuu kita gantung..



Sabtu, Disember 26, 2009

HIJRAH DA'WAH

Salam...

DA'WAH
Bila bercerita soal da'wah memang banyak untuk disebutkan.. Panjang lebar huraian nye nanti.. Cuma nya secara ringkasnye ana nak mengajak sahabat2 sekalian.. Sedar2 x sedar kita banyak posting teguran,tazkirah,kritikan terhadap masy kt blog nie...
Macam maner ngan blog PHALANX..? Apakah kita dilarang untuk posting mende2 Cmtu kt sNe..?
Pasti dan PASTI tidak! Cuma terserah kepada kita nak wt atau tidak.. Ini tanggungjawab kita semua..
BerPOSTING di Blog PHALANX pn de cara die.. Kt sNi mungkin boley kta bg ilmu secara ilmiah! Mksudnye terus kepada dalil dan hujahan ulama'. Tp ana rase di Blog sane lebih baek berasakan hujah Aqli yg hakikatnye berPAKSIkan kepada AQ n AS...
Mereka lebih tertarik dengan2 ayat2 kiasan yg menusuk jiwa.. Dan ayat2 yg ringkas.. Macam kita wt KULTIM tu..
Ayuh,kalau kita terus ber'katak dibawah tempurung' diSni.. mMg ya lah,DA'WAH itu x berkembang.. Ana mengajak diri snDiri dan sahabat2 sekalian untuk kita sama2 berDA'WAH diSne.. JOM DA'WAH!

Jumaat, Disember 25, 2009

Strategi Perang tentera Islam

Assalamualaikum...sekadar berkongsi..
Selain dari faktor kekuatan aqidah dan ruhaniah yg merupakan tunjang asas dan utama dalam peperangan menegakkan Islam, Nabi, para sahabat dan juga para pahlawan Islam yg lain tidak melupakan ilmu dan strategi peperangan.

Kaedah peperangan ketika zaman Nabi, para sahabat dan pahlawan Islam sebelum kemunculan Turki Uthmaniyyah adalah berasaskan pertempuran secara 'mendada' atau 'hand-to-hand combat'.

Berbanding peperangan masa kini yg lebih kepada penterjemahan ilmu melalui peralatan moden yg canggih dan 'pertempuran jarak jauh', zaman dahulu menggunakan ilmu dan akal ketika di medan tempur.

Utk itu, di sini disenaraikan beberapa kaedah strategi peperangan yg menjadi kegemaran para sahabat (tidak semua) dan juga para pahlawan Islam yg lain.

Khalid al-Walid
Salah seorg sahabat Nabi yg digelar 'Saifullah al-Maslul'. Beliau mahir dalam pertempuran yg melibatkan tentera berkuda (kavalri). Pasukannya juga dilatih utk menjadik tentera berkuda berkelengkapan ringkas (light cavalry). Kelengkapan ringkas ini dapat dilihat apabila ia hanya menggunakan peralatan asas peperangan iaitu, kuda, perisai manusia, dan pedang.

Dgn tentera berkuda jenis inilah, Khalid berjaya menewaskan tentera Rome Byzantine dlm Peperangan Yarmuk. Kaedah 'serang-lari-serang' menyebabkan tentera Rome Byzantine yg mempunyai tentera berkuda berkelengkapan berat (heavy cavalry - perisai kuda, perisai manusia, baju besi, pedang) menghadapi masalah utk bertempur dgn tentera Islam pimpinan Khalid yg terkenal dgn kepantasannya (agility).

Sa'ad ibn Abi Waqqas
Dilantik menjadi panglima perang ketika Peperangan Qadisiyyah menentang Parsi Sassanid. Berbanding dengan kegemaran Khalid yg gemar menggunakan kuda dan kepantasan sebagai asas dlm strateginya, Sa'ad yg merupakan pemanah terbaik di kalangan para sahabat Nabi pula lebih gemar menggunakan tentera pejalan kaki (infantry) di samping tentera berkuda sebagai tentera sokongan.

Sesuai dgn kegemarannya, Sa'ad telah menerapkan kemahiran memanah di dalam tenteranya utk menewaskan tentera Parsi yg ketika itu menggunakan tentera bergajah.

Serangan panah yg banyak dari jarak jauh mampu membuatkan struktur serangan tentera bergajah Parsi kucar-kacir dan menyebabkan pasukan ini tewas dan maut. Dgn langkah yg bijak, ini dapat menjimatkan jumlah tentera pejalan kaki daripada bertempur secara berdepan dgn tentera Parsi.

Salahuddin Yusuf ibn Najmuddin Ayub (Salahuddin al-Ayubi)
Panglima perang berketurunan Kurdis ini gemar utk menguasai oasis ataupun takungan air si suatu tempat sebelum peperangan. Ketika ini, Salahuddin menghantar ramai perisik utk mengenalpasti tempat oasis dan juga bentuk muka bumi sesuatu tempat sebelum peperangan.

Utk itu, Salahuddin menjadikan kekuatan bahagian risikan adalah merupakan tunjuang utama dalam strategi peperangan dgn pihak musuh.

Dgn penyelarasan yg tepat, Salahuddin telah melumpuhkan sumber bekalan asas pihak musuh (logistic) bagi melemahkan moral dan kekuatan pihak musuh seterusnya dapat menewaskan tentera Salib dlm Peperangan Hittin


Khamis, Disember 24, 2009

UKHUWWAH.......



Apa itu ukhuwah?

Seringkali kita melafazkannya, kepentingannya, pengorbanan yang diperlukan untuknya, akibat ketiadaannya.

Seringkali kita diperingatkan, apakah pernah kita rasa kehangatannya di hati?
Keikhlasan yang muncul dari cinta yang tulus murni kerana Allah dalam perjuangan ini.

Adakah ia Cuma sekadar bertanya khabar semata? Memberi mesej mengingatinya?

Bergelak ketawa bersama-sama? Berjumpa, bersalaman, berpeluk tanda gembira?
Sememengnya itu termasuk di dalamnya, akan tetapi kehangatannya lebih dari itu.
Bila berjumpa, hati melonjak gembira.

Bersalaman erat, memeluknya seakan tidak mahu melepaskannya.
Ini adalah hati-hati dimana aku disatukan bersamanya di dalam jalan memperjuangkan agamaNya

Hati-hati dimana aku berjuang untuk mencintai hati-hati manusia yang lainnya agar terus bersamasama kami menyertai jalan ini
Hati-hati ini di satukan atas nama Sang Pencipta.

Hati- hati ini dalam satu perjuangan suci yang menjanjikan kasih dan redha Al-Wadud, Yang Maha Mencinta

Mana mungkin aku akan lepaskan walaupun satu dari hati-hati ini.
Aku tidak mahu ada hati-hati ini yang mula mengundur diri dari jalan yang dipenuhi


cahaya keberkatan tanpa henti
Aku tak mahu
Walaupun Satu
Jika ada yang berlaku sedemikian rupa..
Apa yang aku lakukan..
Biarkan?

"aku pun banyak kerja, nak kena pujuk dia pula, bukannya dia tak faham kepentingan kerja kita ini?"

"aku tak tahu..alah..lambat laun dia akan ok tu.."

"aku penatlah nak pikir,oke kot. Dia takde pape tu.."

"aku dah bg msg, tapi dia tak balas pula,call pun tak angkat.."

"hari tu aku ada terjumpa dia, nampak oke je.."

Masa berlalu..ketangkasannya tak macam dulu.. kata-katanya tak sepetah dulu.. makin banyak dia mendiamkan diri..semangatnya seakan hilang..
Bila ditanya.."tension study," jawabnya..
Kerapkali itulah yang dijawabnya, disebabkan itu, aku tak mahu membebankannya.. tak banyak kerja yang ku berikan kepadanya…
Dengan harapan, studinya akan bertambah baik, dan dia akan kembali seperti dulu.
Akan tetapi, dia semakin hilang….
Aku bungkam…
Ada sesuatu yang disembunyikannya?

Tuk,tuk.assalamualaikum..
Pintu dibuka..waalaikumsalam…

Aku memeluknya erat.."anti ape khabar? Lame tak jumpa…rindunya dengan anti.."
Dia terdiam..aku tidak melepaskannya..
Akhirnya dia memelukku kembali..erat..

Kami duduk dikatilnya berborak…walaupun dia kelihatan tidak ceria …aku tak bercadang untuk balik.
Setelah beberapa lama, dia berkata "nak minum apa-apa?" dia mula berdiri

Aku menarik tangannya dan membuatnya terduduk semula. Aku menggenggam tangannya erat…menatap terus ke dalam mata nya…

"anti apa khabar"

"ah..baik2 je..tension sket..tu je..banyak kerja kene siapkan.."

"apa khabar dalaman anti?"
Dia terdiam seketika..

"oke..insyaAllah.."..dia memalingkan muka…
Aku memeluknya.

"eh, anti.."tersentak dia..

"Macammana ibadah..qiyam…hubungan anti dengan Allah?"


Aku mendengar nafasnya ditarik dalam.. tangannya mula mendakapku erat… badannya mula menggeletar..
tiada jawapan
Hanya esakan..
Aku membiarkannya menangis..

"Allah sentiasa menyayangi anti, mencintai anti, takkan pernah Dia melepaskan anti keseorangan…
Allah merindui anti, jalan ini merindui anti…anti amat berharga untuk ummah ini.."
Dakapannya bertambah erat..

"terima kasih..ana sayang anti..terima kasih sebab jumpa ana..terima kasih.."
Pelukan dilepaskan.. barulah ketika itu dia menceritakan apa masalahnya..
Bermesej2 di alam maya, sesungguhnya memang berbeza apabila mata bertemu mata. Mengungkap rasa yang datang dari hati terus turun ke hatinya..
Setelah beberapa jam di biliknya aku pulang.. di perjalanan aku melihat langit..langit gelap..

Tetiba bulan purnama perlahan-lahan keluar di sebalik awan.
Tersenyum aku

Ya.. ukhuwah itu.. indah.. mampu menarik hati-hati ini kembali bersatu atas dalamnya.. hanya ketika mana ada hati-hati yang peka, sensitif dan dalam cintanya terhadap hati-hati yang berada disekelilingnya…

Hati-hati yang basah…sarat dengan cinta Allah..hangat dengan mahabbah…melimpah dengan kasih yang melembabkan hati-hati disekelilingnya..
Kita perlukan hati-hati itu..
Kita perlukan ia dengan banyaknya..
Agar ia mampu mencairkan hati-hati manusia yang membeku suram tak bercahaya.

Rabu, Disember 23, 2009

cerita si "ikan"

bikini bottom menurut imiginasi penulis.




satu hari,bapak ikan bercerita mengenai kejahatan pemancing kepada semua anak anaknye...

"w
ahai anak anaku,ketahuilah kamu bahawa pemancing ni jahat.
diaorang pancing kita dengan matakail.kita tengok
je mata kail tu ada makanan yang sedap,tapi dia ada mata kail yang boleh mencocok mulut kita ini"

kata bapak ikan kpd anak2 ikan sekalian...

"iye ke ayah?"
"iye anak2 tapi ada lagi jahat daripada pemancing..."
"sape ayah?"
"isteri pemancing"

"
bila dia dah dapat kita kan,dia bawak balik rumah,lepas tu dia bagi kita kat isterinye...


lepas tu dia potong kita pakai gunting dgn pisau.aduh sakitnya.

dia keluarkan semua isi2 perut kita.aduh senaknya.

dia sapu kita dengan
kunyit,aduh kuning kita.

dia letak kita dengan belacan,bersin kita.

dia tabur kita dengan lada,panas kita.

dia asamkan kita.aduh pedihnya.

d
ia goreng kita dengan minyak cap pisau.terbakar melecur kita.

dia tonggang terbalikkan kita,biar lecur kita rata.

dia letak kita kat pinggan beralaskan tisu gulung,konon baik lah tu.

dia cubit carikkan daging kita diletak kat nasi yg panas.berkuap kita.

diletak kita dengan kicap.hitam kita.

dia kunyah lumat kita..............

akhirnya anak2 ikan pun lari meninggalkan bapak ikan.

keesokkan harinya,keluarlah berita lalu bapak ikan pun baca...

bikini bottom.23 disember:pihak kementerian keselamatan dalam negeri dan hal ehwal bikini bottom menasihatkan kepada semua penduduk di bandar metropolitan ini agar berhati hati dan tidak terkena jerat pemancing iaitu manusia yang semakin ligat mengancam spesis kita.berhubung dengan itu,menteri pertahanan bikini bottom,Jenerel Nemo mensyaratkan agar tidak keluar sewenang wenagnya tanpa ditemani mahramnye.sentiasa beringat2 sesama kita.jangan lah menjadi nasib seperti anak ikan yang baru menginjak belia yg telah di perangkap oleh sekumpulan nelayan brutal di sekitar perairan lautan kita.pihak kamenterian wilayah bikini bottom tidak bertanggungjawab terhadap kehilangan anggota keluarga bikini bottom kerana ingin memfokuskan terhadap kehilangan enjin kapal pejuang bikini bottom yang telah dikhianati oleh angkatan tentera wilayah ini jua.dengar cerita,enjin itu telah dijual di perairan wilayah lautan di amerika selatan.semoga ahli bikini bottom dapat menjaga diri dan keluarga masing2.

l
alu menagislah bapak kepada anak ikan mengenangkan nasib anak2 nye tadi.......
yang mana pilihan anda,anak ikan atau bapak ikan?


Selasa, Disember 22, 2009

BERKONGSI



Salam..




Sronok rse nye.. bAnyak posting baru dari sahabat2 yang hebat keilmuan nye..




Ana nak berkongsi sikit apa yang ana dapat ketika bayan Subuh bersama Maulana Abd Wahid di MAsjid Al-Qadisiah,TTDI Jaya..




Suatu hari,Abu hurairah datang bertemu Rasulullah membawa minyak didalam plastik yang diKirim oleh orang lain melalui Abu Hurairah..




Lalu setibanya bertemu Rasulullah,Diperintahkan agar Abu hurairah memindahkan minyak itu dibekas berlainan dan memulangkan kembali Plastik milik pengirim.. Lalu Abu Hurairah dengan penuh keJujuran menuang minyak tu,dan memerah habis-habisan plastik tersebut nak pastikan xde setitis pun dia terambil.. (JUJUR HABISH)..




ABU Hurairah pun menapak la ke rumahnya.. Makin dia berjalan terasa plastik tadi macam makin berat. Sedar2 Plastik tadi jadi penuh semula dengan MINYAK. Bila kembali jumpa Rasulullah.. Dikatakan itulah BERKAT kerana dia JUJUR tadi... SUBHANALLAH...!


Pendek cerita Abu Hurairah menggunakan minyak uh buaat beberapa tahun.. Hingga ke zaman pemerintahan Khalifah Uthman al-Affan.. Minyak uh x habis2..!!




KEnapa Minyak tu Habis lepas tu.. Kerana pada ketika itu hilang segala keberkatan di atas muka BUMI ini.. Antum pun taw ape jadi mase zaman Saidina Ali..




Keberkatan dikatakan kembali semula ke BUMI ketika pemerintahan Umar Abd Aziz.! Hebatnya die dalam pemerintahan..




Dikatakan bahawasanya,walaupun anak die masuk bilik utk berbincang hal keluarga.. Khalifah Umar Abd Aziz boleh lak padam lilin uh.. Sebab dia kata tu harta kerajaan... ALLAHUAKBAR! Gambar Hiasan




Hebatnya Umar Abd Aziz diceritakan bahawasanya Musang pun x akan makan kambing yang bertuan. Keadilan Khalifah Umar Abd Aziz kesannya sampai ke binatang tu..!




CERITA KHALIFAH UMAR AL-KHATTAB...


Takut nhye Khalifah Umar kepada ALLAH,ALLAH anugerahkan semua Makhluk takut kepada Khalifah Umar al-Khattab..




Suatu ketika dahulu,Sungai Nil yang jadi sumber bagi masyarakat Mesir berhenti mengalir.. Lalu pemerintah Mesir yang tak bercirikan ISLAM pada masa tu mendapat mimpi..




Dalam mimpi tu,disuruhnnye RAJA Mesir tu utk mengorbankan Wanita dan di humban kedalam sungai yang kering tu.. Maka mengalir la sungai tu atas mimpi yang x BETUL tu..




Perkara berlaku utk beberapa ketika.. Beberapa nyawa telah terkorban akibat perbuatan keji Raja Mesir tu..




Saidina Umar telah mengutus Seorang utusan untuk ke Mesir dan menyiasat perkara tersebut. Apabila dikhabarkan kepada Saidina Umar.. Maka,Saidina Umar menulis surat utk diberikan kepada Sungai Nil...


Bayangkan dia tulis SURAT kepada makhluk ALLAH tu... Sebatang SUNGAI!




Bila dicampak surat kedalam sungai tu... Maka mengalir la sungai itu x kering2..!!! ALLAHUAKBAR!

Rejim Zionis Simpan 300 Mayat Pejuang Palestin

Salam...saya terjumpa berita ini tatkala melayari laman web iluvislam.com


Israel tidak beri sebab tidak serah kepada keluarga sejak 1976

RAMALLAH: Israel menyimpan mayat kira-kira 300 pejuang Palestin yang terkorban dalam peperangan dengan askar rejim itu di kubur rahsia yang dikenali sebagai 'Perkuburan Bernombor,' kata Menteri Tahanan dan Bekas Tahanan Palestin, Issa Qaraqi.

Ketika melawat keluarga Palestin di kawasan Perkampungan Arourah di Tebing Barat, di utara Ramallah kelmarin, Issa berkata, Israel mencabul undang-undang asas antarabangsa dengan menyekat hak keluarga rakyat Palestin daripada menuntut mayat berkenaan.

Katanya, Israel setakat ini menyerahkan mayat seorang rakyat Palestin dari Arourah yang dibunuh tenteranya pada 1976, selepas menyimpannya hampir 33 tahun atas sebab-sebab yang tidak dijelaskan.

Media Israel berkata, Mahkamah Tinggi Israel memerintahkan baru-baru ini bahawa mayat Mashhour Al-Arouri diserahkan balik. Perintah itu dibuat selepas keluarga Palestin terbabit mengemukakan petisyen di mahkamah bagi menuntut mayat berkenaan.

Rayuan yang dikemukakan saudara mara Mashhour adalah sebahagian daripada kempen Palestin untuk membawa balik mayat pejuang Palestin yang dibunuh oleh askar Israel dalam operasi mereka.

Issa berkata, mayat Mashhour akan diserahkan selepas pemeriksaan DNA mengesahkan identitinya.

Mahkamah memerintahkan sekiranya mayat berkenaan tidak sesuai dikebumi di Palestin, keluarganya akan diberi kebenaran menziarahi kuburnya.

Rakyat Palestin, bagaimanapun, agak sangsi dengan perkara ini memandangkan kebenaran untuk memasuki Israel jarang diberikan kepada mereka
. Issa berkata: "Pengebumian secara paksaan mereka yang mati syahid itu adalah satu bentuk hukuman kepada keluarga mereka".

Beliau juga berkata, amalan menyimpan mayat berkenaan selama beberapa tahun menimbulkan syak bahawa Israel membunuh mereka selepas mereka ditahan atau organ dalaman mereka diambil.

Sumber Palestin berkata, Israel menyimpan mayat rakyat Palestin dan pejuang Arab itu di empat 'Perkuburan Bernombor.' - Agensi

Sumber :Berita Harian Online
14 Disember 2009


Berita BAru................

Israel akui curi organ mayat rakyat Palestin

Pakar forensik dedah kegiatan bermula pada awal 1990an

BAITULMAQDIS: Israel mengakui bahawa pakar forensiknya mengeluarkan organ dalaman daripada mayat pada 1990an, termasuk daripada mayat rakyat Palestin, tanpa kebenaran keluarga mereka.

Isu berkenaan timbul berikutan penerbitan satu temu ramah dengan Ketua Institut Forensik Abu Kabir Israel ketika itu, Dr Jehuda Hiss. Temu ramah berkenaan dilakukan pada 2000 oleh seorang ahli akademik Amerika, yang mendedahkannya apabila timbul kontroversi berhubung dakwaan sebuah akhbar Sweden bahawa Israel membunuh rakyat Palestin bagi mengambil organ dalaman mereka. Israel menafikan dakwaan itu dengan sekeras-kerasnya.


Sebahagian daripada temu ramah itu disiarkan menerusi Saluran 2 televisyen Israel hujung minggu lalu. Hiss dipetik sebagai berkata “Kami mula mengambil kornea mata. Ia dilakukan dengan tidak rasmi. Tiada kebenaran diperoleh daripada keluarganya.”

Laporan Saluran 2 menyatakan pada 1990an, pakar forensik di Abu Kabir mengambil kulit, kornea, injab jantung dan tulang daripada mayat askar Israel, warga Israel, Palestin dan pekerja asing, selalunya tanpa kebenaran daripada saudara mara.

Dalam responsnya kepada laporan TV berkenaan, pihak tentera Israel mengesahkan bahawa amalan itu pernah berlaku. “Kegiatan ini tamat dekad lalu dan tidak berlaku lagi,” kata pihak tentera dalam kenyataan yang dipetik Saluran 2.

Dalam temu ramah itu, Hiss menceritakan bagaimana doktornya mengeluarkan kornea daripada mayat terbabit. “Kami melekatkan semula kelopak mata,” “Kami tidak mengambil kornea daripada keluarga yang kami tahu akan membuka mata mayat berkenaan.”

Kebanyakan maklumat daripada temu ramah itu mula menonjol pada 2004, apabila Hiss dipecat sebagai ketua institut forensik kerana penyalahgunaan organ di sana. Peguam Negara Israel menggugurkan tuduhan jenayah terhadapnya, dan Hiss masih bekerja sebagai ketua patologis di institut berkenaan.

Hiss menjadi pengarah institut berkenaan pada 1988. Dalam tembu bual itu, Hiss berkata amalan mengeluarkan organ tanpa kebenaran bermula pada awal 1990an.

Aduan terhadap institut berkenaan dikemukakan oleh saudara mara askar Israel dan orang awam serta rakyat Palestin.

Tokoh akademik berkenaan, Nancy Sheppard-Hughes, seorang profesor di Universiti California-Berkeley, berkata beliau memutuskan untuk mendedahkan temu ramah berkenaan berikutan kontroversi akhbar Aftinbladet, yang meningkatkan ketegangan diplomatik di antara Israel dan Sweden

Sementara itu Menteri Kesihatan Israel memberitahu stesen TV berkenaan “garis panduan pada masa itu tidak jelas. Selama 10 tahun lalu, Abu Kabir melakukan pekerjaan mengikut etika dan undang-undang Yahudi. - AP

Berita Harian

aku benci kau

Aku benci engkau
yang lupa masalah umat
yang alpa tentang sahabat
yang jinak dengan maksiat
yang fikrahnya rendah
akhlak goyah
iman lesu, nipis berkarat.

Aku benci engkau
yang mengumpat mencaci mengata
menuduh membenci sesedap rasa
menyakitkan hati mencedera jiwa
sedang engkau sendiri layu
bukannya beza engkau dan dia
tapi engkau terus mengeji
sedang dia temanmu.

Aku benci, benci engkau
bosan mendengar rungutanmu
bosan melayan kerenah anehmu
letih melihat tindak-tandukmu
penat menegur tabiat burukmu.

Aku benci engkau
yang bercakap tak kena tempat
yang memotong petah bicaraku
yang memekak mendiam membisu
yang membuat hatiku berlagu
menjerit kerana terseksa batinku.

Aku benci, sangat benci
kerana engkau kadang malaikat
kerana kadang engkau manusia
kerana kadang engkau syaitan
kerana selalunya kau bermuka-muka

Aku benci engkau
dengan ego melambung
lagak tinggi menggunung

Aku benci, sangat benci
bukannya dunia memaksaku benci
tapi tempias perbuatanmu sendiri

Aku benci engkau
aku benci engkau
aku benci engkau

Aku benci engkau
yang lupa masalah umat
yang alpa tentang sahabat
yang jinak dengan maksiat
yang fikrahnya rendah
akhlak goyah
iman lesu, nipis berkarat.

ya, engkau adalah aku.

*********
Nota:Ku tatap pesan rasul
ku semat dalam nubari
kalaupun aku membenci, aku juga akan mencintai
kerana yang keduanya tak mustahil terubah
dalam sekelip mata.
Pahitnya; aku membenci engkau
tapi aku juga mencintaimu.

ehm ehm jihad=dakwah?


pada zaman rasullallah,rasullallah banyak mengislamkan para sahabat.lalu para sahabat itu berjihad dan akirnya matilah mereka sebangai mati yang mulia.yaini mati syahid.

pada zaman kini pula banyak konteks yang dikatakan sebagai jihad.belajar,siyasah.namun kefahaman yang sangat tinggi diperlukan untuk memahami adakah matlamat itu meng'halal'kan cara.atau cara itu bersalahan dengan syara'.ramai perlakukan segala mala cara dengan tiket jihad.pengebom berani mati,parti2,tabligh,usrah2,gerakan mahasiswa,mahupun BADAR di sekolah2 yg sememangnya mashyur dengan kegerunan setiap pelajar di sekolah.

manakan tidak jika abang2 'badar' di asrama sdg b'jalan,sebahagian daripada junior2 akan menarik tuala menutup pusat masing2.tak percaya tanya abang murtadha....

adapun jika ada pimpinan2 'badar' yang besar berdiri di hadapan,maka pelajar akan mengagak akan berlaku sesuatu perkara.dari dulu sampai skrg...

dalam risalah "alTahrid ala al Jihad" (ana dpt dari blog pimpinan mahasiswa islam semalaysia GAMIS) ada berbicara mengenai jihad am ngan jihad khas.boleh dikatakan jihad khas di sebuah negara adalah untuk mendapatkan pemerintahan yang terbaik.bak kata sahabat presiden,tanpa rasuah.konteks jihad ini ada dikatakan oleh mualim termasyur seluruh dunia prof dr yusof al qardhawi(Islam dan demokrasi).ini tidak memerlukan gerakan angkat senjata.

haaaa,
dakwah pula ialah satu metodologi yang tak dapat dipisahkan dengan Jihad.ijhad kita adalah dakwah kita.begitulah sebaliknya.janganlah sesekali memerangi muslim itu sebagai musuh ye pimpinan badar akan datang....berdakwah lah kepada mereka dengan cara yang baik.rebutlah sesuatu kepentingan itu dengan niat dakwah.misal kepentingan mengorientasikan adik adik intake baru.ia adalah murni.stratergi juga mstilah ada yer.bak kata saudara presiden "kebenaran yang tak tersusun akan ditewaskan dengan kebatilan yang terancang".

Dakwah juga mengkehendaki kita agar tidak mementingkan diri sendiri."selfish"gitu.Sekiranya anda menjadi"kaki masjid qadisiah","kaki zikir","kaki baca Quran","kaki tazkirah","kaki kopiah",so, apa usaha untuk mengajak orang menjadi seperti anda?.maka hendaklah kira keluar dari luang lingkup "keselesaan anda" dan hendaklah disampaikan kepada yang lain.aspura dan aspuri.

tak perlu seseorang itu ke tempat lain seperti kisas sprti yg smemangnya terkenal dgn tarbiahnye.bumi sepintar itu sendiri perlu diizzahkan oleh air tangan anda.sama ada melalui hanger di pagi hari.laungan coundown di pagi petang hari.azimat pedih di mikrophone Al qadisiah,kata2 menghiburkan tatkala tzkirah,action marah tanda sayang,mahupun contoh tauladan mulia seperti si naib presiden....apa2 tujah sekalipun,ianya dakwah.

sebaiknya kita dalam kumpulan.kita kan kuat

j
adi saya nak ucapkan selamat berjihadlah kepada pimpinan pimpinan badarsepintar 2010..selamat melestarikan agenda dakwah di sepintar.gilapkan persona Sepintar yang kian malap."bumi mana yang tak ditimpa hujan kan..".bak kata orang japan yang sering menjadi pemanis semangat pelajar masa kini,"GO GO CHAYOK CHAYOK"(ntah ana pon tegeliat nak myebutnyer).go2 cayok kpd pinpinan yang diterajui...

BADAR SEPINTAR 2010:)

Ahmad noor Fikri zainol (presiden)
Muhd Afiq husni(timbalan presiden 1)
Farhana..........(timbalan presiden)

dan semua pimpinan yang akan menyambung perjuangan dakwah=jihad di sepintar.sekolah semakin dibuka tirainya.ana nak wish awal2...dahulu pada yang lain.he3.

maaf ana tak tau nama penuh farhana

Ma'al hijrah

Hmmmm...memandang kan SPM sudah tamat (sekarang tengah diperiksa) jadi saya mengharapkan mana-mana pihak yang sedang membaca bolehlah mendoakan saya berjaya mendapat keputusan yang cemerlang kelak.
Di saat sedang sibuk bermain game, tetibe teringat pulak nak bukak blog sendiri rindu rasanya nak menaip sesuatu. Tapi sebelum tu,nak tanya sikit boleh tak? Pernah tak korang naik teksi ke?naik bas ke?Pernah tak???
Mesti pernah kan...kalau korang naik bas kan, macam mana korang beri isyarat kat pemandu suruh berhenti kan bas?mesti guna jari kan?tak kisahlah jari apa...kelingking ke,ibu jari ke tak kisah yang penting pakai satu jari atau dua jari.Kalau naik teksi pulak,korang hanya perlu cukup kan modal untuk bayar tambang dan suara yang cukup kuat untuk didengari drebar teksi untuk menyatakan destinasi yang dikehendaki.Insyallah..korang akan sampai ke destinasi mudah kan..
Oleh itu, apa salah nya kalau korang guna 10 jari untuk mohon pada ALLAH apa yang korang mahukan Insyallah ALLAH akan bantu korang,lebih-lebih lagi,kalau korang korbankan harta korang untuk jalan ALLAH mesti lagi cepat ALLAH tolong korang...(macam naik teksi la..mesti lagi cepat sampai kan....)
Jadi apa tunggu lagi,lepas je korang baca warkah ini teruslah berdoa pada ALLAH.



d(*_*)b [peace]
Amir Adham
*diambil dari blog sendiri..

Isnin, Disember 21, 2009

..menyahut panggilan jihad..






..fuh..cuaca pada ketika itu memang panas.Menitik-nitik peluh dari badan membasahi bumi.Seketika terasa penat tetapi iman menepis ketepi.Walau bagaimana pun kerja penggalian tetap diteruskan..ini arahan Rasulallah S.A.W bagi menahan serangan tentera Al-Ahzab..Mujur Salman Al-Farisi tampil memberikan cadangan yg bernas tatkala para sahabat kebuntuan..cdgn tersebut diterima baik oleh Rasulallah S.A.W...


..sedang sibuk menggali..tiba-tiba alatan menggali terkena sesuatu benda yg keras..oh..batu rupanya..para sahabat cuba menghancurkan batu tersebut namun apakan daya..segera perkara tersebut dimaklumkan kepada Rasulallah S.A.W....Rasulallah S.A.W tiba ke tempat tersebut utk membantu sahabat..dengan nama Allah batu tersebut berjaya dipecahkan dan ketika inilah..sabda Rasulallah S.A.W yg cukup terkenal..



".....Constantinople(istanbul) akan jatuh ke tangan tentera islam. Rajanya adalah sebaik-baik raja,tenteranya adalah sebaik-baik tentera....."(hadis riwayat imam Ahmad)



..Umat islam telah berlumba-lumba membebaskan Constantinople utk mndapatkn penghormatan yg dijanjikan Allah di dlm hadis tersebut.Walau bagaimanapun, kesemua kempen perang yg dilancarkan menemui kegagalan.Antaranya,...5 kempen perang yg dijalankan pada Zaman Umayyah..1 kempen perang pd zaman Abbasiyah..dan 2 kempen perang pada zaman Uthmaniyah..


Akhirnya..hadis tersebut berjaya direalisasikan hampir 800 tahun kemudiannya oleh Sultan Muhammad al-Fateh bersama-sama dengan 150,000 orang tenteranya..Beliau lah yg disebut-sebut dlm hadis Rasulallah S.A.W..sbg pemimpin yg baik, mempunyai angkatan tentera yg baik dan rakyat di bawah naugannya juga rakyat yg baik..





..melihat kembali peristiwa bersejarah dlm islam ini teringat saya kepada satu perkara yg saya kira bleh mnjadi satu persoalan dlm pemikiran kita semua..adakah cukup sekadar sesebuah kerajaan itu mempunyai pemimpin yg baik..TETAPI tentera dan rakyatnya berkelakuan sebaliknya?..inilah yg ditekankan dlm hadis Rasulallah S.A.W drpd pemerhatian saya sbg seorang muslim..begitu teliti Rasulallah S.A.W tekankan....kota Constantinople hanya akan ditawan oleh


PEMIMPIN..yg baik..yg mempunyai TENTERA yg baik..dan RAKYAT yg baik..



PEMIMPIN YANG BAIK


pemimpin yg baik?..rasanya semua org dah cukup faham..tetapi sejauh mana kita mengamalkannya dalam diri kita..adakah seseorang pemipin itu layak digelar pempin yg baik sekiranya rasuah mnjadi mata pencariannya?..syaitan sbg temannya?..ARAK sbg minumannya?..maka org2 seperti ini TIDAK LAYAK digelar pemimpin yg baik dan hanya neraka Allah tempat yg sebaiknya bg org2 seperti ini..na'uzubillah..


TENTERA YG BAIK


..teringat perbualan saya dgn seorang sahabat..pak ciknya berkhidmat sbg tentera..atau lbih tepat lg dlm profesion KAGAT (Kor Agama Angkatan Tentera Malaysia)..pernah pak ciknya bercerita..'..apalah gunanya jd askar..pegang senapang.. pandai..sebut Allahuakhbar x reti..'


..tuu baru sket..abg saya..berkhidmat sbg seorang pegawai kadet..pernah bercerita...arak ..rokok..tuu mnda besela tuh..




.teringat kata2 pahlawan islam yg agung Saidina Khalid al-Walid sewaktu mengutus surat kepada Panglima tentera Rom suatu masa dahulu..'aku datang membawa org2 yg mncintai mati sebagaimana org2 kamu mencintai hidup'..punya teguhnya iman sahabat dan mereka sgt yakin bahawa mereka amat pasti dan pasti mendapat 2 kemenangan iaitu sama ada menang atau pun syahid..kita??..inilah yg dikatakan Rasulallah S.A.W sbg penyakit wahan-cinta akan dunia dan takut akan mati..


RAKYAT YG BAIK

..kalo da nama pun rakyat..kita mestilah taat pada printah pemimpin selagimana perintah tersebut tidak melanggar syara'..hal ini pernah ditegaskan Rasulallah S.A.W dan juga dlm al-Quran supaya kita taat kepada pemimpin...lbih2 lg kalo pemimpin itu adalah org yg gigih dlm memperjuangkan agama...mungkin kita x dapat nk prjuangkan agama ini sendirian..tetapi sekurang-kurangya kita memberi sokongan semaksimum mungkin...sbg mana burung pipit yg cuba memadamkan api yg membakar Nabi Ibrahim A.S dgn membawa air yg sgt sedikit menggunakan paruhnya yg kecil..

...terdetik sebentar..acapkali kita melafazkan kata2 bila lagi akan muncul pemimpin-pemimpin agung seperti Sultan Muhammad al-Fateh..namun seharusnya kita fikir cabaran-cabaran utk melahirkan mujahid seperti beliau dan sejauh mana usaha kita utk ke arah tersebut..





Sabtu, Disember 19, 2009

solat rawatib & solat hajat

assalamualaikum........................

salam maal hijrah............................

sebelum itu saya ingin meminta maaf kepada para sahabat sekalian kerana lewat menyampaikan perkara ini.........................

PERSOALAN

pada kali ini saya ingin berkongsi mengenai persoalan yang telah sekian lama timbul di fikiran saya;mengapakah kita sering menunaikan solat hajat terlebih dahulu berbanding solat rawatib[ba'diyah maghrib] di sekolah??................................

DEFINISI

1.solat rawatib ialah solat sunat yang mengiringi solat fardhu,menurut hadith yang sahih rasulullah telah menunaikannya sebelum subuh,sebelum&selepas zuhur,sebelum asar,selepas maghrib,& sebelum&selepas isya'.

2.solat hajat pula ialah solat yang dilakukan untuk memohon sesuatu perkara daripada allah pada bila2 masa kecuali pada waktu2 yang diharamkan solat.

HUKUM

berdasarkan kaedah usul fiqh,setiap ibadah yang dilakukan perlu mempunyai dalil......

oleh itu berikut adalah dalil bagi kedua-dua solat sunat tersebut:

1.dalil bagi solat sunat rawatib telah diambil berdasarkan hadith yang bertaraf sahih yang diriwayatkan oleh imam al-bukhari & imam muslim [radhiallahu 'anhuma...].

2.manakala solat hajat pula dalilnya telah diambil menurut Faaid bin abdurrahman yang telah meriwayatkan daripada Abdullah bin Abi Aufa, rasulullah s.a.w. telah bersabda : "sesiapa yang mempunyai hajat kepada Allah atau kepada salah seorang bani adam[manusia] hendaklah dia berwuduk serta membaguskan wuduknya[mengambil wuduk dengan sempurna] kemudian solat 2 rakaat. terus [setelah selesai solat] hendaklah dia menyanjung Allah dan berselawat kepada Nabi sallallahu 'alaihi wasallam, kemudian dia mengucapkan doa.....". menurut Abu 'Isa ini adalah hadith gharib & dalam sanadnya terdapat Faaid bin Abdurrahman yang dha'if[lemah] dalam hadith dan faaid adalah Abu al-Waruqa'.-hadith riwayat Imam al-Tirmizi dalam Sunannya Kitab al-Sholaah :441

Gharib bermaksud yang asing, jauh, aneh atau susah difahami. Hadis gharib bermaksud hadis yang diriwayatkan dengan satu sanad atau hadis yang diriwayatkan oleh seorang perawi. Hadis gharib ini ada yang sahih, hasan dan juga dha’if (lemah). Namun begitu hadis yang diperbincangkan ini statusnya dha’if dan tidak boleh dijadikan sebagai dalil dalam menetapkan sesuatu hukum. Ini diindikasikan sendiri oleh Imam al-Tirmizi r.h ketika meriwayatkan hadis ini. Hadis di atas ini berstatus dha’if jiddan (sangat lemah) kerana dalam sanadnya terdapat Faaid bin Abdurrahman Abu al-Waruqa’ dan beliau telah dilemahkan oleh ulamak hadis seperti Imam al-Tirmizi, Imam Abdullah bin Ahmad, Imam Ibn Ma’in, Imam Abu Daud, Imam al-Nasaai, Imam Abu Hatim, Imam al-Hakim, Imam Ibn Hibban dan Imam al-Bukhari. Oleh itu hadis di atas tidak boleh dijadikan dalil untuk mensyari’atkan solat Hajat.

Hadis ini juga tidak sahih kerana dalam sanadnya terdapat seorang perawi, iaitu Maimun Abu Muhammad al-Mura’i. Beliau seorang yang majhul (tidak dikenali) sebagaimana yang telah dinyatakan oleh ulamak hadis seperti Imam Ibn Ma’in, Imam Ibn ‘Adiy, Imam al-Zahabi dan Syeikh Nashiruddin al-Albani. Sanad hadis ini juga munqati’ (terputus) kerana Yahya bin Abi Kathir yang merupakan seorang tabi’ al-tabi’in telah meriwayatkan secara terus daripada Yusuf bin Abdullah bin Salam. Sedangkan Yusuf merupakan seorang sahabat Nabi s.a.w. Al-Tabi’in adalah seseorang yang di dalam hidupnya sempat berjumpa dengan sahabat Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam Manakala tabi’ al-Tabi’in adalah seseorang yang sempat berjumpa seorang tabi’in. Di dalam hadis ini, seorang tabi’ al-Tabi’in telah meriwayatkan hadis secara terus daripada seorang sahabat Nabi s.a.w tanpa perantaraan daripada seorang tabi’in di dalam sanadnya. Oleh itu, hadis ini dikategorikan sebagai munqati’, iaitu terputus sanadnya.

KESIMPULANNYA................

mengapa kita menunaikan solat hajat terlebih dahulu berbanding solat rawatib setelah solat fardhu maghrib sedangkan solat rawatib ialah solat mengiringi solat fardhu??.............
bahkan, solat rawatib hukumnya sunat muakkad manakala solat hajat pula dihukum ghair muakkad??...........................

jadi, kita seharusnya melakukan perkara yang mempunyai keutamaan yang lebih terdahulu.....

wallhua'lam.........sekian................
[sebarang pandangan lain harap boleh dikongsi bersama...........]

hijrah 1431



assalamualaikum..

hijrah ini memang susah,
hijrah ini memang payah,
hijrah ini menuju Allah,
di hujungnya, HASANAH.....

itu antara ungkapan yang terdapat dalam lagu yang dinyanyikan oleh kumpulan Devotees dalam lagunya, Hijrah.

alhamdulillah, sedar tak sedar, sudah 1431 tahun berlalu, di mana tarikh tersebut merupakan satu tarikh yang amat penting buat agama Islam itu sendiri.

semalam saya solat Jumaat di sebuah surau di bangi. bukan calang-calang khatibnya. bukan main-main isinya. saya tidak pastui, adakah beliau mengikut apa yang tertulis dlm teks yang disediakan oleh JAIS ataupun tidak. yang pasti, khutbahnya telah memaksa saya terus gagah mendengar isi khutbahnya sehingga habis. antara yang disebut dalam khutbah ialah satu perbincangan yang telah beliau sertai pada suatu hari yang hadir bersama di dalam perbincangan tersebut ialah Dr. Hasan Ali. Dr. telah menekankan bahwa Selangor, terutamanya telah kekurangan pendakwah untuk menampung keperluan sekarang. hal ini sangat membimbangkan. saya terfikir, bukankah ramai umat Islamdi Malaysia? mengapa hal ini boleh terjadi? di manakah kitasaat umat memerlukan pendakwah? Khatib justeru mengajak jemaah supaya bersama berganding bahu menyelesaikan masalah ini. siapa yang akan menjadi pendakwahdi lorong HAji Taib, misalnya kalau bukan kita? siapa yang akan mengeluarkan mereka di lorong itu dari belenggu dosa dan neraka? Khatib membawa satu kisah dimana ada segolongan pendakwah yang telah 'merisik khabar' di lorong itu. mereka terjumpa seorang pelacur yang sudah tua. seorang makcik yang sudah berumur 60 tahun yang sudah boleh bergelar nenek resminya. mereka bertanya kepadanya. makcik buat apa di sini?

lalu makcik itu pun menceritakan jerih payah yang telah dilaluinya. dia sebenarnya telah ditipu oleh teman lelakinya, lama dahulu. dia telah terperangkap sehinggasekarang di dalam lembah bangsat itu. jika dia cuba melarikan diri, dia akan diburu dan mungkin dibunuh oleh bapa ayam yang menguruskan mereka. lalu, di saat ada insan-insan yang tersepit begini, di manakah peranan kita? di manakah Ansarullah? justeru, di saat anda membaca post ini, saya bersama-sama mengajak kita kembali menyedari tanggungjawab kita sebagai Khalifah Allah untuk mempertahankan agama Allah dan membela mereka yang dizalimi. bukanlah menjadi doktor itu dapat menghalang usaha dakwah anda. bukanlah menjadi seorang profesional itu menenggelamkan jalan dakwah itu. siapa jua anda, andalah harapan umat yang mem,eang tanggungjawab ini!
salam...

hijrah nyata


"100 ekor unta siapa yang dapat menangkap muhammad hidup atau mati!!"

bingkas abu jahal...

maka berpusu2 'pahlawan' mekah sedang mahu mencari kekasih Allah.sekian baru menghuni gua Tsur.bersama sahabatnya sehidup sematinya Abu Bakr.


"kita sudah sampai,inilah gua tempat muhammad" jelas pengembara arab mengiringi abu sufyan yg masih jahil bersama abu jahal and the gang.

"mana mungkin muhammad duduk di sebuah gua sedang penuh labah labah berbuaat sarang,sedang merpat aman bertelur.apa kamu sudah gila?(hal anta majnun?)


suasana dalam gua..

maka terpancar wajah abu bakr dalam kegelisahan.mungkin kalao seandainya mereka ditangkap.pastikan mereka dibunuh. sedang mereka berdiri dalam keadaan menunduk di sebuah gua yg muat muat dua orang itu.adapun seandainya musyrikin itu mengintai di kelingking gua pasti kan nampak kaki rasullah yang mulia.Allah menurunkan ketenangan dalam jiwa rasullallah...


"la tahzan.innallaha maana"


jgn kamu takut.Allah bersama kita.


nabi berhijrah dulu kala terpaksa membongkok dalam gua.sedang abu bakr dipatuk bekali2 ular bisa sedang mahu protect rasullallah sedang baginda tidur di ribanya.


sedang ummat pada hari ini berhijrah dengan cuti senang lenangan.ke konsert yang terkenal di sana sini.hijrah lah tu.konon.


apa azam kamu?

soalan ini senang ditanya tika 1 january setiap tahun.bertahun orang lupa 1 muharram.walaupun ada riwayat kata rasullallah berhijrah hujung bulan safar dan rabiul awal.namun ummat islam berhijrah sedikit demi sedikit...


kerana ditindas.disekat ekonominya.dipulau oleh musyrikin mekah.bangsa mereka sendiri Quraish.mungkin jua dalam menempuh perjuangan ini saudara saudariku sekalian,anda akan ditentang oleh rakan sendiri.mahupon bangsa kita sendiri.kalau kita melihat perjuangan sama ada di peringkat negeri mahupon kebangsaan ataupun sekolah,akan sering ditentang,dihina...dipalestin HAMAS ngan FATAH pon sebangsa.di malaysia "mereka" pon sebangsa.sering bertentangan sama satu yg lain.persoalannya perjuangan.perjuangan sebenar macam mana?



"aku tinggalkan kamu 2 perkara yang mana kamu tak akan sesat selama mana kamu perpegang kepadanya.AlQuran dan Assunnah"

(hadith rasullallah)


maka perjuangan ke arah ini lah yang jelas BENAR.pendokongnya kita.sapa lagi kalau bukan kita.siapa lagi yang rakyat Malaysia mahu pilih sebagai perdana menteri nanti kalao bukan dalam kalangan kita.yang kan membela rakyat dan negara berlandaskan ISLAM.










KERANA ISLAM ITU TINGGI DAN TIADA YANG LEBIH TINGGI DARIPADANYA
*ingat tu!












berjuanglah kita bersama seperti nabi bersama abu bakr,seperti panah dan pemanahnya.

Hijrah... REALITI dan FANTASI..!

SALAM.. SALAM MAaL hiJRah.!

Sebelum memula bicara izinkan ana untuk lafazkan ucapan SALAM TAHUN BARU kepada semua.. Biar mereka di luar sana segelintirnya memandang remeh malah lebih menjunjung 'New Year' 1 Januari.. x salah tp kenapa bukan 1 Muharam yg dijunjung..?

PESOALAN: Peristiwa untuk di agungkan dalam ISLAM cukup banyak.. Namun kenapa Saidina Umar memilih Hijrah sebagai permualaan tahun bagi umat ISLAM..?

Ape yang pasti keputusan itu adalah hasil ijtihad para sahabat dalam SYURA. Mengikut tafsiran Saidina Ali Karamallahu Wajhah, beliau mendefinisikan hijrah sebagai Kemenangan atau KEjayaan.! Dan banyak lagi rahsia di sebalik Hijrah yang menyokong kepada keputusan Saidina Umar tadi.. Antaranya..


Hijarah Memuliakan NABI MUHAMMAD s.a.w...
Kita perlu faham,sememangnya tidak dapat dinafikan lagi bahawasanya Mekah itu tanah air nabi. Titik tolak perjuangan Nabi. Bahkan Nabi sering melafazkan kerinduan terhadap Mekah apabila berada di Madinah.
Namun,Mekah itu didirikan asal-usulnya diBina oleh Nabi Ibrahim ALAIHISALAM. Maka x mustahil penentang ISLAM akan katakan Nabi Muhammad itu mulia kerana Mekah. Bukan Mekah itu mulia kerana adanye Nabi Muhammad s.a.w.

Kerana itu diHijrah kan Nabi Muhammad s.a.w ke yathrib. Satu tempat yang org x pernah dengar,x pernah tahu. Bayangkan Hijrah nye Rasulullah ke sana menTRANSFORMASIKAN yathrib kepada Madinah Al-Munawwarah. Bandar yang begemerlapan! Tanah yang dahulu nya aus dan khazraj bergaduh. Tanah yang menyaksikan pertelingkahan yahudi dengan bangsa lain. Kemudian datang seorang pemimpin disegani sepanjang zaman iaitu Muhammad s.a.w menggubal perundangan/perlembagaan bertulis pertama dunia yang menjadi rujukan hingga kini! Subhanallah..! Tanah pertelingkahan ber-evolusi kepada model Jemaah menghapus asabiyah!! Hebatnya hikmah di sebalik Hijrah.


PROSES PEMBERSIHAN JIWA PENENTU I'TIKAD HAKIKI...
Selain itu, ingat lagi x bagaimana perintah Hijrah itu diturunkan..? Bagaimana sambutan para sahabat pada ketika itu..? Inilah yang saya maksudkan sebagai PROSES PEMBERSIHAN. Kerana kalau antum masih ingat,peristiwa turun selepas berlakunya ISRA' MIKRAJ..

KAaitannya dengan ISRA' MIKRAJ..
ISRA' MIKAJ secara hakikat dan maknanya menguji i'tikad keyakinan para panganut ISLAM pada ketika itu. Sememangnya susah untuk diyakini bahawa peritiwa tersebut berlaku dalam satu malam.. Melainkan keimanan mereka betul2 teguh dengan Nabi Muhammad s.a.w sebagai perutusan mulia! Maknanye kat sini dah berlaku filtration siapa yang benar2 ISLAM sahaja akan bersama membangunkan ISLAM di Madinah.

ISRA' MIKRAJ juga sinonim dengan solat. dan solat itu sinonim dengan I'TIKAD. Mana x nye kan mase itu baru berubah dari menyembah berhala(wujud) kepada menyembah ALLAH yang MAHA ESA(ghaib). SIMPLE,mereka yang benar2 kukuh dan teguh dengan SOLAT maka perjuangan mereka akan terus bersama Nabi Muhammad s.a.w ke Madinah meREVOLUSIKAN dunia dengan ISLAM..!!


Berdirinya Madinah itu bermula dengan perjanjian Aqabah 1 dan Aqabah 2. Lebih dikenali dengan baiah . Maknanye disini secara jelasnya, Masjid Aqabah yang masih berdiri kukuh kini adalah titik tolak nye bermula REVOLUSI da'wah TRANFORMASI khilafah..! Ingat HIJRAH itu besar ertinya.. Mereka sama2 Hijrah dengan Nabi lah mereka yang menumpaskan kufar di medan BADAR. Mereka Yang 'never give up' selepas perang uhud menyaksikan kebenaran janji allah "inTansurullah yansurukum" dalam peperangan Khandak. Dari situ ISLAM mula BANGUN merampas 1/3 dunia. Kemudian khilafah islamiyah menyambung rantai perjuangan hingga menakluk 2/3 DUNIA hidup dibawah naungan hebat ISLAM. ALLAHUAKBAR..! Dimana bumi dipijak,di situ ISLAM dijunjung..!

SEJARAH PASTI DAN PASTI BERULANG.! Islam kembali menerajui takhta dunia dengan keadilan dan kesaksamaan!!!!!!!!!!!!

Jumaat, Disember 18, 2009

...membawa harapan..

Assalamualaikum...Salam Maal Hijrah ...Salam 1Malaysia..

...alhamdulillah...akhirnya diberi kesempatan menulis setelah sekian lama x menghadap komputer nih..setelah berakhirnya sambutan Hari Graduasi Sekolah Berasrama Penuh Integrasi Rawang kali ke-6 di Hotel De Palma, Ampang semalam..maka berakhirlah sesi persekolahan setelah 5 tahun bertungkus lumus menghadapi pelbagai rintangan dan cabaran di alam persekolahan..



...dalam satu sesi perbincangan atau muzakarah antara ahli usrah sy baru2 nh...teringat saya tentang satu perkara..tentang bi'ah..tau pe tu bi'ah?..mksudnya lbih kurg cam suasana, persekitaran..pernah sy tekankan dlm sesi muzakarah trsebut..'kt sekolah(sepintar) ni laa kita kna blaja idup dlm bi'ah islamiyah...kna sesuaikan diri..kalo kita x blaja awal2 ble lg en?..kt luar sana tu ad mcm2 agi..prjlnn dakwah kita brmula lpas pagar skola tuh..'

kalo nk difikrkan balik...memang btul..tp kdg2...bile kita kt luar seolah-olah diri kita ni kecik sgt..tuu ape yg saya rse laa..x tau org laen cmne..tp kalo kita trus dlm keadaan cmni smpai bile kita nk bjaye en....bru2 nih dga cte ad shbt2 dapat tawaran ke Darul Quran...baguslah..mantapkan diri kt situ..ajar kitorg kt luar ni..ade sesetengahnya memilih jln hidup yg brbeza....x kira mana2 tmpat pn kita pergi..yg penting..daulatkn islam...teringat kata Ustzh Rahila, guru PSI di skola saya...'Dimana bumi dipijak, di situ ISLAM dijunjung'..huhu~ saya ambil kata2 tuh sbg stu cabaran......mendaulatkan islam di bumi yg 'kekeringan' ini umpama menanam benih di tanah yg tandus...


...oleh itu, ingin sya peringatkan utk diri sya sendiri dn juga para shbt yg da meninggalkn alam persekolahan...sahutlah cabaran ini..bkn kerana kita nak hipokrit..bkn kerana kita nk menunjuk-nunjuk...tp kerana kita adalah MUSLIM yg berbangga dgn ISLAM sbg ad-din dan amanah ini haruslah kita perjuangkan walau dimana pun kita berada....

...da abis spm..x semestinya abis blaja en...sgala perkara kita belajar kita amalkan trutamanya perkara2 yg brkaitan dgn kehidupan diri kita....ilmu yg kita blaja kita amalkan kmudian disampaikan kepada org len..

..teringat kata2 sahabat saya mengenai ilmu zikir dn ilmu fikir..pernah beliau brtanya kpd kami..mane yg lebih penting?..memang secara dasar dn secara hakikatnya nye dua2 elemen ini perlu brgerak seiring...cuma ilmu zikir itu perlu dilebihkn sedikit..en..

...memang benar...Rasulallah s.a.w sendiri x mnggalakkan kita hanya duduk di tikar sembahyang...duduk di masjid setiap masa...kalo x..kita akan sering dipandang mundur dn ketinggalan smpai bile2...dn disebabkn perkara2 sprti ini...maka timbullah satu idea dr akal org2 yg jahil mengatakan islam ini mundur..kononnya manusia TAKKAN maju dengan islam..inilah akal2 org yg intelek pd masa ini...agaknya trlalu pandai smpai akal sendiri x leh nk fikir dgn btul..nilah hakikatnya apabila ilmu zikir x brjalan seiringan dgn ilmu fikir...lgpun kalaulah benar islam ni agama yg mundur..xkn ade saranan 'berusahalah kamu seolah-olah bumi ade seribu tahun lg...dn beribadahlah seolah-olah kamu akan mati pada esok hari'...

...mungkin sampai di sini shj yg dpt sy coretkan...jd untuk shbt2 saya...x kira ape jua bidang yg kita amik..igtlah..ISLAM ade lah teras utama

inilah harapan keluarga...harapan ummah...harapan agama..harapan Rasulallah s.a.w..

...jgn kecewa kan ea..


...ingatlah DI SINI PEMIMPIN DILAHIRKAN....



Jumaat, Disember 04, 2009

Desperate Thief!

December 3 2009-A Long Island deli owner who held a robber at gunpoint, then let him go after giving him $40 and a loaf of bread, says he got an anonymous letter from the crook that included a $50 bill and a thank-you for saving him from a life of crime.

The mysterious writer apologized to his would-be victim, Mohammad Sohail, saying, "First of all I would like to say I am sorry at the time I had [no] money no food on the table no job and nothing for my family."

Similar to comments he made on his knees during the incident last May, he said he realized that trying to rob the store with a baseball bat "was wrong but I had [no] choice. I needed to feed my family."




PAYBACK: Mohammad Sohail, alongside Post clippings that told his story in May, yesterday shows the letter (below) and $50 he got from the would-be robber he sent out of his deli with $40, bread and a blessing.


The letter claimed, "When you had that gun to my head I was 100% that I was going to die," and said he begged to convert to Islam at that moment only because he feared death.

But the letter-writer said he actually did convert, "decided to become a true Muslim," and turned his life around after Sohail, 47, spared his life.

"Now I have a new child and good job make good money staying out of trouble and taking care of my family. You gave me forty dollars thank you for sparing my life Because of that you change my life."

The letter was signed in type: "Your Muslim Brother."

"That's the same guy I gave $40 to," said Sohail, 62, displaying the typewritten letter at his Shirley Express deli yesterday. There was no return address. It was mailed on Long Island the week before Thanksgiving.

"I'm really thrilled," said Sohail. "I'm very happy for that guy, because he is now doing good for the community.

"He has a job and he is a good person. I really feel great. Thank God he's doing good. He's got a new baby and he's not in jail," said Sohail.

"When you do good things for somebody, it comes back to you. I gave him $40 and he sent me back $50. It was a good investment," Sohail laughed.

During the robbery attempt, the failed thief brandished a baseball bat and demanded cash.

But Sohail pulled out a 9mm rifle and disarmed the man -- who pleaded for his life on his knees before the deli counter, crying, "I'm sorry! I'm sorry!" and tearfully claiming his family had fallen on hard times.

Suffolk County police declined to comment until they had a chance to look at the letter. Detectives, using video surveillance film of the would-be thief, investigated the robbery but were unable to locate or name the suspect.


Read more: http://www.nypost.com/p/news/local/he_kept_the_change_3mewgRcqMr311EPvag4sjL#ixzz0YgqFhTJG

Copied from Yahoo NewS

*******
(^^)
Look,

What GOES around COMES around!
O Muslims!
DisCOVER the BEAUTY of ISLAM!!

*******

Jumaat, November 27, 2009

bukan sekadar berkorban...

assalamualaikum. dah bertakbir? jgn sia2kan peluang...sementara ade masa, kita bertakbirlah...


menjelang hari raya kat area rumah ana, ramai2 la ke surau kan.. tahun ni 4 ekor kambing ngan 2 ekor lembu tumbang kat padang sini. korban makin banyak. orang yang turun pun makin banyak. alhamdulillah.. khutbah oleh ayah ana(mak kate khutbah yang diberi x best, so ayah ana buat yang baru) berkisar tentang mendidik anak. bagaiman terdidiknya ismail mematuhi perintah allah dan taatnya yang tiada berbelah bagi kepada ayahnya?
.....sambil2 tu x lupa juga cikgu2 kita yang sedang menunaikan ibadah haji di tanah haram sana. moga2 mereka selamat. tengok berita rasa risau jugak.. dalam ingat2 tu, kat sini kena la ade yg menolong. sape nak kerjakan lembu ngan kambing tu? ana pun join la masyarakat.... mase tengah tengok pakcik2 tu siat kulit(ana bahagian potong daging), terdengar satu suara si ayah memberi tarbiyah kepada anaknya... "nanti adik dah besar sikit, bolehlah tolong yea..." kecil2 lagi dah dididik dengan semangat tolong-menolong. ana tersenyum sorang2.. budak tu kecik2 dah ade rase nk menolong. baguslah. lagi yang menyeronokkan, semua pakat2 menolong. berebut2 nak buat kerja.. ana pun naik semangatla. tapi x banyak ana dapat buat memandangkan ramai sangat yang nak menolong. rase tak puas pulak. alhamdulillah, semuanya setel dalam masa dua jam. bolehla bersiap nak gi masjid.. teringat lagu raihan..."bersatu kita teguh, bercerai kita roboh.." yg pernah hilmi nyanyi dulu...hehe.. bila semua bekerja, cepat jer siap... ana dapat pengajaran baru dari aidiladha tahun ni... kerjasama, kasih sayang... dan betapa peri pentingnya tarbiyyah sedari kecil... melentur buluh biarlah dari rebungya... bak kata ustazah norrahila, di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung...itu sahaja, assalamualaikum... selamat menyambut hari raya aidiladha!

Isnin, November 23, 2009

ISLAHKAN DIRIMU

BAB 1


Rasulullah SAW bersabda:

“Satu hari nanti kamu akan dikerumuni musuh, sebagaimana semut menggerumuni makanan”

Sahabat-sahabat bertanya:

“Apakah kami ketika itu sedikit ya Rasulullah?”

Rasulullah SAW menjawab:

“Tidak, bahkan kamu ramai. Tetapi hanya seperti buih di lautan”

Seperti buih di lautan. Seperti buih di lautan. Seperti buih di lautan.

Sabda Rasulullah SAW yang masyhur akan keadaan ummatnya pada akhir zaman, tergiang-giang di dalam kepalaku. Ak-47 kurapatkan di dada. Teman setiaku beberapa tahun kebelakangan ini. Kulayan seperti salah sebuah bahagian tubuhku.

Sekarang aku sedang bertahan bersama sekumpulan kumpulan pejuang yang lain. Israel memecah masuk kawasan kami secara mengejut semalam dan melakukan kemusnahan yang besar. Mujur, plan kecemasan dapat berjalan dengan baik, maka bilangan yang terkorban amat sedikit. Kini, bandar ini telah kosong dan yang tinggal hanya pejuang-pejuang sahaja.

Dalam kesejukan malam yang mencecah 0 darjah celcius ini, fikiran aku menerawang kepada nasib kami, penduduk tanah berdarah Palestina.

Sampai bila agaknya kami akan begini?

Tiba-tiba bahuku dicuit. Aku menoleh, kelihatan Abu Syahid sedang tersenyum ke arahku. Terang cahaya rembulan membuatkan wajahnya yang bersih tampak bersinar.

“Pejuang tidak boleh leka wahai Asad.”

Aku mengemaskan pegangan senjataku. Kami ditugaskan mengawal di bahagian hadapan. Menanti musuh yang melalui di kawasan ini untuk melancarkan serangan hendap.

“Apa yang kamu fikir-fikirkan hingga kulihat seakan-akan rohmu sudah terawang-awangan?” Abu Syahid menyoal. Walaupun umurnya lebih tua, dan pengalamannya lebih luas, dia memang terkenal dengan sikap ramah dengan mereka yang lebih muda daripadanya.

“Hanya terfikir akan nasib kita” Aku menjawab pendek. Segan sebenarnya.

Abu Syahid mengangguk. “Apa maksud nasib kita?”

“Ya la, nasib bumi kita ini, nasib diri kita ini”

“Kau rasa menyesal dengan nasib yang Allah berikan ini?”

Aku menggeleng. Sesekali tidak. Walaupun orang melihat ini satu bencana, aku melihat ini satu kemuliaan. Peluang berjihad di jalan Allah, peluang mengorbankan nyawa, dan peluang untuk mencapai syahid. Kemuliaan apakah yang lebih besar daripada kemuliaan ini?

“Saya cuma terfikir akan masa hadapan kita”

“Kau rasa kita tiada masa hadapan?”

Sekali lagi aku menggeleng. “Bukankah Allah telah berjanji tidak akan mensia-siakan kita?”

Abu Syahid menguntum senyum. “Habis, apa yang kau gusarkan?”

“Bila semua ini akan berakhir?” Aku menghela nafas.

“Bila ummat terislah” Jawapan pendek Abu Syahid, membuatkan aku diam dan berfikir.

Bila ummat terislah. Tambah aku teringat akan hadith riwayat Abu Daud tadi.

“Kalau begitu, tidak akan berakhir la perjuangan kita ini?” Aku mendalami mata Abu Syahid.

Abu Syahid ketawa kecil. “Akan berakhir, apabila ummah ini terislah”

Dan aku diam. Abu Syahid pula tidak menyambung kalamnya. Perhatian kami terus tertumpu pada suasana sekeliling. Rembulan terang hari ini, menemani penjagaan kami.

*****

“Usamah nak ikut abang” Tangan kecilnya menarik seluarku. Ditarik mengejut, membuatkan kifayeh di leherku melebar ke dada. Aku membetulkan kifayehku, sekaligus duduk memandang mata biru Usamah.

“Sayang, sayang tinggal di rumah dengan ibu. Abang mungkin tidak akan pulang”

Dan aku keluar tanpa memandang ke belakang lagi. Tangisan Usamah selepas itu tidak menghentikan langkahanku. Yang menemaniku hanyalah Ak-47 warisanku daripada ayah yang telah syahid, dan keimanan aku yang tidak tergugah kepada Allah SWT.

“Ibu redha kamu sayang, ibu redha” Itu kata-kata ibu dengan linangan air mata.

Bom!

Bumi bergegar. Ledakan bom yang amat kuat mengejutkan aku dari lena.

“Yallah, bergerak mengikut rancangan, bergerak!” Abu Syahid sebagai ketua pertahanan mengeluarkan arahan.

Aku terus bergerak ke posisi yang telah ditetapkan. Kami menggunakan teknik Khalid Al-Walid semasa peperangan Mu’tah untuk mengabui musuh dengan membuatkan bilangan kami kelihatan ramai.

Bulan terang merupakan kekurangan kepada kami yang cuba bersembunyi dalam kegelapan malam, namun ini juga kelebihan kami untuk mengesan kehadiran mereka. Kami seakan-akan seri.

Aku tidak terus membedil. Memandangkan bekalan peluru kami amat sedikit, aku lebih senang memerhatikan sasaran aku terlebih dahulu, dan menembak dengan tepat. Tidak membazirkan peluru aku. Kelebihan yang Allah berikan kepada aku adalah, mata aku amat tajam.

Aku membidik beberapa kali pada kelibat-kelibat yang mampu ditangkap oleh mataku. Setiap bidikan menamatkan nyawa. Aku amat arif dengan pakaian ketenteraan Israel. Kami telah mengkaji di bahagian mana peluruh boleh menembusi tubuh mereka.

Rakan-rakanku yang lain membedil dengan ganas tanpa memberikan peluang tentera-tentera Israel bergerak maju ke hadapan.

“Wama ramaita iz ramaita walakinnallaha rama!” Abu Syahid menjerit sebelum melepaskan tembakan bazooka.

Peluru menuju tepat ke lubang penembak kereta kebal, menyebabkan kereta kebal itu meletup dengan kuat sekali. Kedudukan tentera Israel semakin jelas dengan cahaya dari api yang keluar. Aku mengambil peluang ini dengan membidik mati beberapa orang lagi tentera Isarel.

“Ubah posisi!” Abu Syahid mengeluarkan arahan. Tembakan Abu Syahid tadi menjelaskan kedudukan kami, menyebabkan bangunan tempat kami bersembunyi diketahui. Tentera Israel mula menumpukan perhatiannya ke arah kami. Perkara ini sudah kami jangka. Kami bergerak ke posisi seterusnya. Bangunan tempat kami bertahan, ditinggalkan.

Baru sahaja kami keluar dari bangunan itu, letupan besar berlaku menyebabkan tingkat tempat kami berlindung tadi roboh dan hancur. Satu lagi kereta kebal mereka menyerang.

Ketika ini, kami dapat mendengar tembakan bertalu-talu di kawasan tentera Israel. Satu lagi kumpulan penyerang sedang melaksanakan tugas. Mereka dari sudut yang berbeza, bertindak sebagai pengkucar kacir barisan tentera Israel.

Strategi ini akan membuatkan kami kelihatan amat ramai, walaupun sebenarnya satu pasukan kami, hanya 10 orang sahaja yang beraksi. Malam ini, sekitar 3 kumpulan sahaja yang dihantar untuk menguruskan tentera Israel yang memecah masuk kawasan ini.

“Tenang, tenang ya syabab” Abu Syahid menepuk-nepuk dadaku.

Aku mengoyak sengih. Aku tenang. Aku tenang. Peluru baru kumasukkan, mengganti kelonsong-kelonsong kosong.

Kami menyerang lagi selepas tentera Israel mula menumpukan perhatian mereka ke pasukan yang lagi satu. Keadaan mereka kucar kacir. Siapa yang lebih tahu akan kawasan ini daripada kami? Hanya Allah.

Aku membidik dengan sepenuh perhatian. Bunyi letupan dan tembakan peluru sudah menjadi musik harian aku. Semenjak ibu melepaskan aku sebagai seorang mujahid, aku tidak lagi berhajatkan apa-apa melainkan kemenangan di tangan muslimin. Aku tidak kisah tidur di mana sahaja, aku tidak kisah makan minum apa sahaja, aku tidak kisah mandi atau tidak. Aku hanya kisah perjuangan aku, dan hubungan aku dengan Allah SWT.

Inilah hakikat menjadi mujahid. Hidup bukan mudah, jalan hidup ditaburi duri-duri terpacak. Kalau dunia itu ada di dalam hati, maka ini tidak akan mampu dilalui. Kecuali selepas melepaskan dunia daripada hati, maka tiadalah apa-apa yang dihargai oleh diri ini melainkan apa yang Allah redhai.

Dan aku sentiasa mengharapkan, aku adalah orang yang disabdakan oleh Rasulullah SAW:

Rasulullah SAW bersabda:

“Akan sentiasa ada segolongan dari ummatku yang menegakkan kebenaran, dan berjuang menentang musuh mereka. Barangsiapa yang cuba menghampakan mereka, sesekali tidak akan dapat melukakan mereka, mahupun oleh kesusahan yang menimpa mereka, sehingga datang keputusan Allah, dan mereka akan tetap sedemikian”

Sahabat-sahabat bertanya:

“Wahai Rasulullah, di manakah mereka ini?”

Rasulullah SAW menjawab:

“Di Baitul Maqdis, dan sekitar Baitul Maqdis”

“Takbir! Takbir! Takbir!”

Kami menyahut dengan Allahuakbar, sambil terus terusan membidik musuh.

Inilah harian kami. Kami, yang berada di sekeliling Baitul Maqdis.

****

“MasyaAllah ya syabab, kamu nampak amat bersemangat” Abu Syahid menepuk belakang tubuhku.

Aku menggeleng. “Abu Syahid, apa bezanya denganmu? Walaupun berumur tetap tangkas> Berapa kereta kebal telah kamu letupkan semalam?”

“Tiadalah kamu yang meletupkan itu apabila kamu meletupkan itu, melainkan Allah jugalah yang meletupkannya”

Saya ketawa. Abu Syahid, amat merendah diri. Tawadu’, itu antara ciri-ciri kepimpinan yang ada dalam semua pemimpin kami. Walaupun dia seorang general yang hebat, tetap mempunyai ciri seperti ini. Sebenarnya, kata-kata Abu Syahid tadi adalah maksud firman Allah SWT yang sering dibacakannya sebelum menembak.

“Dan tidaklah kamu yang melontar ketika kamu melontar melainkan Allah jugalah yang melontar”

Segalanya, diserahkan kepada Allah SWT.

“Alhamdulillah, Allah beri kemenangan kepada kita”

“Alhamdulillah” Aku dan rakan-rakan yang lain menjawab.

“Tapi Abu Syahid, kemenangan ini belum muktamad. Bila agaknya bumi ini akan dibebaskan oleh Allah SWT?” Ahmad Khaffajah bersuara.

“Esok akan ada peperangan lagi, lusa akan ada peperangan lagi, dan begitulah seterusnya ya Abu Syahid. Bila semua ini akan berakhir?” Ayyub, seorang lagi sahabatku bersuara.

Abu Syahid mengukir senyuman. “Bila ummat terislah”

“Saya sebenarnya tidak faham. Apa maksud Abu Syahid apabila ummat terislah? Kita sudah memperkuatkan diri kita semenjak beberapa tahun ke belakangan ini. Kita telah menang pilihan raya dan berjaya melepasi hari-hari sukar apabila Israel membedil tanah kita, bukankah kita sudah ada kekuatan untuk menumbangkan mereka?” Muhannat, rakan rapatku dalam kumpulan ini seakan tidak berpuas hati.

Aku juga ingin mengetahui jawapan Abu Syahid. Sebenarnya, bukan Abu Syahid sahaja. Semua kepimpinan kami, kalau ditanya bila peperangan ini akan berakhir, maka mereka akan menjawab: Bila ummat terislah. Kami tidak faham.

Sedangkan, kami amat arif betapa tentera kami sudah cukup bersedia untuk menumbangkan Tel Aviv. Semenjak beberapa tahun kebelakangan ini, walaupun kami tahu teknologi mereka sudah meningkat, tetapi mereka tetap tidak mampu menembusi sempadan kawasan kami. Semua peperangan kami dengan mereka, berakhir dengan kemenangan di pihak kami.

Walaupun bilangan tentera kami lebih sedikit, dan senjata kami tidaklah setaraf dengan senjata mereka, tetapi kami mempunyai kekuatan yang mereka tiada. Malah, strategi kami amat ampuh. Pembuat-pembuat senjata dan letupan kami juga semakin hebat.

Kenapa perlu menanti ummah ini terislah? Berapa lama itu?

Abu Syahid memandang kami semua. “Apakah kamu sudah bosan dengan harian kamu?”

“Tidak ya Abu Syahid, cuma hati kami tercalar-calar melihat tanah ini dinodai. Kami ingin menghentikannya segera” Muntasir Billah, seorang lagi ahli kami menjawab.

“Kalau niat kita benar hendak membersih bebaskan tanah ini, maka kita kena bersabar sehingga ummat terislah”

“Itu yang kami tidak faham wahai Abu Syahid. Kenapa kena menunggu ummat ini terislah?”

“Sebab apa yang jadi pada kita hari ini, adalah teguran Allah SWT kepada ummah kita ini”

Dan kami diam. Tiada siapa menyambung tanya, tiada siapa membalas jawab.

Apa yang berlaku ke atas kami ini teguran kepada ummah?

“Hanya apabila yang ditegur itu tersedar dan menerima teguran, hanya ketika itu teguran ini akan diangkat dan diselesaikan urusannya” Abu Syahid terus tersenyum. Bazookanya disangkut di belakang tubuh.

“Ayuh, kita gerak” Dia mengeluarkan arahan dalam bentu ajakan, terlebih dahulu melangkah dari kami.

Kami mengikut dalam diam.

Di dalam kepala, aku berfikir.

*****

Api yang menyala sedikit menghangatkan suasana. Sejuk hingga sampai ke tulang sum-sum sedikit reda.

“Asadullah, bagaimana kamu?” Satu suara menyapa selepas salam dikeluarkan.

Aku mengangkat kepala. Sinan, senior dalam pergerakan perjuangan ini bergerak mendekati aku.

“Duduk sahabat” Aku memberi ruang. Dia pun duduk.

“Kenapa aku nampak kau macam berfikir panjang? Teringat keluarga kah?”

“Terfikir bila kita boleh menang”

“Bila ummat…” Dan aku pantas memotong biocara Sinan, “Terislah?”

Sinan tersenyum manis. “Ya.”

“Kenapa begitu? Kenapa kita tidak boleh terus sahaja menyerang Tel Aviv dan meruntuhkan kezaliman Yahudi walaupun kita berkemampuan? Sudah lebih 60 tahun tanah Allah ini dinodai” Aku masih tidak faham.

“Sebab, kita tidak berjuang hanya untuk membebaskan sebidang tanah.”

“Eh?” Aku tambah hairan.

“Hal Palestina, bukan hal kita sahaja. Palestina, bukan tanah kita semata-mata. Palestina, adalah masalah ummah. Ini tanah suci ketiga ummah kita. Dan walaupun ini tarafnya tanah suci, ummah kita tetap membuta mata dengan situasinya yang ternoda. Ini, menandakan ummah kita ada masalah” Sinan berbicara.

“Jadi, apa kata kita runtuhkan Tel Aviv sahaja, dan mengakhiri kesengsaraan ini?”

Sinan menggeleng. “Kalau ummah tidak terislah, maka kejayaan kita adalah sia-sia”

“Kenapa?”

“Bayangkan, kita berjaya merampas Palestina dari Israel, kemudian?”

“Kemudian?”

“Tidakkah kau melihat betapa seluruh musuh-musuh Allah di pelusuk dunia akan menumpukan serangan mereka ke arah kita? Ketika itu bagaimana?”

Aku diam. Ya. Kalau kami berjaya, maka pastinya ini akan menggemparkan dunia. Negara-negara besar seperti Amerika Syarikat tidak akan berdiam diri dan menunggu lama. Pastinya, semua kekuatan akan ditumpukan kepada kami.

“Kau nampak sekarang? Kalau ummah kita seperti hari ini, masih lagi nafsi-nafsi, bergaduhan, tidak bersatu, bacul, pengecut, tidak mengambil Islam sebagai perlembagaan, maka siapa yang akan bersama dengan kita ketika dunia menumpukan seluruh kekuatannya untuk menghapuskan kita?”

Tiada. Akhirnya, semua perjuangan, pengorbanan sebelum ini akan menjadi sia-sia sahaja.

“adakah kau nak mengharapkan ummah kita yang tidak menjalankan perintah Allah?”

Tidak. Mustahil.

“Adakah kau hendak mengharapkan ummah kita yang mengingkari Allah?”

Lagi mustahil.

“Adakah kau hendak mengharapkan bantuan mereka yang tidak mengambil Islam sebagai cara hidup?”

Tidak. Kalau Islam tidak diambil sebagai cara hidup, bagaimana hendak mengorbankan diri dalam membantu agama Allah?

“Dan ketahuilah Asad, bahawa ummat kita sedang terkena penyakit-penyakit cinta dunia ini. Mustahil mereka ini, akan membantu kita melainkan mereka ini terislah kepada yang benar semula”

“Wahn?”

Sinan mengangguk. Wahn adalah perkataan yang membawa maksud cinta dunia dan takut mati. Rasulullah SAW pernah bersabda akan wahn apabila berbicara berkenaan kelemahan ummat akhir zaman.

“Sebab itu, kita terus bersabar. Tugas kita, adalah bertahan dan menjaga apa yang masih ada.”

“Habis, bagaimana dengan ummah yang perlu diislah kalau betul itu sahaja penyelesaiannya?”

Sinan menghela nafas. “Di sinilah ujiannya. Hendak membebaskan Palestina, perlu amal jama’ie. Amal Jama’ie, tidak semestinya buat satu kerja sama-sama. Tapi kita buat banyak kerja, untuk capai satu matlamat yang sama. Amal jama’ie tidaklah bermakna kita di sini berperang, yang lain pun kena perang juga. Amal Jama’ie di sini yang diperlukan adalah, kita berusaha bertahan, dan masyarakat di luar sana berusaha mengislah diri mereka”

“Patut la…” Aku teringat sesuatu.

“Patut la apa?”

“Aku teringat yang Khaled Mesy’al ada berkata apabila orang bertanya apa yang perlu dilakukan oleh orang di luar Palestina, dia menjawab: Kamu bergeraklah mengislah ummah di kawasan kamu, agar kembali kepada Islam yang sebenar. Itu, adalah bantuan terbesar kamu untuk kami”

Sinan tersenyum. “Ya, sebab tanpa kesedaran dan pengislahan ummah, maka Palestina ini tetap tidak akan terbebas sampai bila-bila”

Baru aku faham. Jihad kami bukan jihad semata-mata merampas semula satu kawasan yang dijajah. Jihad kami adalah bertahan, sambil terus-terusan memperkuat dan memperhebatkan diri, menanti ummah di luar sana bergerak mengislah diri mereka, dan akhirnya barulah bersatu dan membebaskan tanah mulia ini. Amal Jama’ie.

“Habis, bagaimana mereka di luar sana?” Aku bertanya lagi.

“Jangan risau akan hal itu. Kalau di Palestina ada kita, di negara-negara lain pun ada orang-orang seperti kita. Cuma mereka mungkin tidak mengangkat senjata. Mereka bergerak mengislah masyarakat dengan fikrah mereka, mengajak ummah agar kembali kepada Islam yang sebenarnya”

“Benar kah?”

“Benar, bukan kita sahaja yang faham penyelesaian kepada masalah Palestina ini”

Aku gembira. Aku rasa sangat gembira. Maka sekarang, tugas kami adalah bertahan, terus-terusan menjaga tanah ini. Aku rasa bersemangat, aku nampak matlamat aku. Ak-47 kupeluk erat, meluahkan gembiraku kepadanya.

Sinan terus tersenyum. Kami memandang langit bersama-sama.

Moga Allah mencampakkan hidayah kepada semua yang berada di luar sana.

Kami akan terus bertahan, menanti kebangkitan saudara-saudara kami di luar sana untuk sedar dan bergabung perjuangan dengan kami nanti. Bila tiba saatnya, kami akan memenangi peperangan ini, seterusnya disokong seluruh saudara kami di luar sana.

Senyuman aku tidak lekang, melalui malam.

Wahai ummah, aku memanggil-manggil kamu.