Ahad, Ogos 23, 2009

kentut tu batal puasa.ye confirm.

talhah bin johari
seingat saya semalam kami 4 family iftar bersama2 di Ampang,di ibu kota sebuah negara islam merdeka.Kuala Lumpur.

korang semua jangan suuzhonn dengan KL.dek kerana KL lah merupakan tempat lahirnya daie2 yang mantap.cth Amir,exco disiplin.mereka boleh tahan dengan kehidupan penuh cabaran di sana.sedang saya pergi ke bazar ramdan wat pertama kalinya.puasa ku tergugat.puasa mataku tergugat.nauzubillah byk2 la istighfar.tu yg menyebabkan kami takut untuk keluar dari sepintar.



"sesungguhnya pandangan itu panahan syaitan"



persoalannya kan syaitan tu diikat di 'sana' mana mungkin itu makhluk dapat memanah.(teringat saya kehebatan baba memanah).



persoalan itu kembali terungkai di hati.sisa,pesanan,dorongan,wasiat,harta peninggalan terakhir iblis laknatullah.yaini nafsu.



andai kita berbicara tentang nafsu,semu piqiaq lain.bernafsu,naik nafsu,ternafsu,menafsu,mempernafsu,nafsu syahwat?



hakikatnye nafsu ini kehendak,kemahuan mahupun kechenderongan kita terhadap sesuatu.bezanya.BAIK ke TAK BAIK.



"DDALAM HATI SETIAP ANAK ADAM ADA SEKETUL DARAH.JIKA BAIK DARAH ITU MAKA BAIKLAH KESELURUHANNYA.JIKA BURUK DARAH ITU MAKA BURUKLAH SELURUHYA.KETAHUILAH DARAH ITU ADALAH HATI"



teringat saya ketika ustaz kosim berucap menyanai jiwa merdeka.kekaguman saya dan kesentakan saya time lihat dia kata"kalau ni takda(sambil tunjuk di kepala),kalau ni takda(sambil tunjuk kat dada).tak guna kamu hidup"



maka jom kita tahan nafsu kita bersama.perkara perkara yang membatalkan puasa,bukan kita je kena bertahan.banyak lagi golongan lain kena bertahan.pakcik2 tua,ibu2 mengandung,adik2 baru start nak puasa,pasangan pasangan baru bernikah,dan sebagainye.



kentut sekalipun.saya sudah yakin seyakin2 ya bahawa kentut sememangnya membatalkan puasa anda.tolonglah.majlis agama,jakim,MAJLIS FATWA,ustaz ustaz sememangnye takut untuk berbicara mengnai kentut itu batal puasa.sedangkan wudhu pun batal apa lagi puasa.





kisahnya

ia jelas skiranya kita solat jemaah di masjid bila imam mengucapkan aminnnn.maka makhluk allah ini mengambil kesempatan "prett" agar bunyinya tidak didengari.walhal aromanya menikam kalbu.saya dah berpengalaman.kemudian buat2 sah solat.kepala lutut beliau.disulami dengan hidangan sambal petai berlada dan tempoyak serta tlur masak kari menggamitkan suasana.kelihatan uncle yg dk sebelah pun ter cungap menahan nafasnya.rakan2 jadilah warga bertanggungjawab.bak kata ustazah maimunah,"beranilah menanggung kesilapan sendiri.



ia juga berlau di madrasah saya sewaktu berada di tahun tiga.ketika mempelajari subjek geografi,tidak semena2 beliau berbuat begitu.hal ini menimbulkan provokasi dan tribulasi dalam kalangan warga kuliah.maka aromatherapi itu menyelinap masuk ke rongga hidung pensyarah kami.tekalah siapa beliau.malu saya dibuatnya.



dalam memuji tindakan seorang warga sepintar yang keluar untuk mengambil wudhuk sedang rukuk melepaskan sesuatu,beliau pandai membezakan hak dan batil tak sperti perkara di atas.beberapa tahun lepas...



jelas. ini membawa mudharad kepada imej diri.maka puasa anda akan juga tergugat.



perkara ini jelas pada diriku sesudah diyakinkan oleh pakcikku seorang daie.pada awalnya terus terang macam nak tendang je pakcik wat fatwa sendiri.dia menarik semua anak2 sepupunya lalu bercakap prihal kontroversi yang tak pernah disiarkan di akbar BERITA HAIRAN,HAKARAH dsb.



takrif kentut

berbicara tentang kentut.

dari segi bahasanya ialah:bunyi yg berbau.

dari segi istilah ialah:sesuatu angin yang dikeluarkan dari 'anus' ama ada berbau atau tidak dan mengundang malu kepada si pengeluar yang waras.ia sama sekali membatalkan wudhu.



memasukkan sesuatu ke dalam rongga terbuka itu tidak boleh.sewaktu proses kentut dilaksanakan 71.87% angn dari luar akan kembali ke dalam.maka itu sudah dikira memasukkan sesuatu kedalam rongga terbuka.jelas pakcikku.



tolhah,14tahun adik sedara saya bertanya,pak usu,macam mana nak tahan?gelak kami.hahaha

adik ku pulak cakap,ustaz kat skola tak ajar pun.dia jawab dia tak amik course fiqh...



saya tahu mukanya menahan gelak.sambil mengusap janggut.perangai macam saya.wat keco.



saya tanya gak.tak siksa ke kalau tahan?(tetiba teringat hanif KU sepintar)

dia kata,itulah resam mujahid.bertahan.mental wal fizikal.otometik keluar dari mulut puasa ku.sakai!.



zubair 11 tahun tanya.nak buat macam mana?sambil mukanya cuak cuak tahap separa ketara takut puasanya punah.muka cam nak nangis.



maka saya dgan pakcikku gelak tak terkira.kui3 bagai nak gugur bulu kaki.



"sabar laa pakcik tak habis cakap lagi.puasa seorang itu akan batal,seandainya dia kentut disebabkan dia makan petai,durian,jering,ubi, lepas solat zohor."



aku dah agak dah.lawak sebelum iftar.



sElAmAt MeNjAlAnI iBaDaH PuAsA rAmAdhAn El mUBaRak!


Tiada ulasan: