Ahad, Ogos 23, 2009

Salam..



RamaDhan di Sambut Tulus Terbuka,

raMADhan diRai rIaing tak terKira,

Ramadhan dipUJI Manis Bicara..



Hakikatnya..



aDakah Ramadhan diLALUI sesungguhnya..?!

ayuh SHIFT PARADIGMA kita..!



Terasa diri ini seakan hanyut lak ditelan waktu.. Bukan ape, (pejam-celik)2 da sampai ke Ramadhan Kareem.. Sekali-sekala dalam benak hati seorang yang daif lagi kerdil diSISI ALLAH ini terlintas juga pertanyaan "Kenapa berpuasa..?!" Macam dalam movie di TV3 semalam(22/8) tajuknya: Bukan Bidadari. Seorang watak ade mengatakan buat ape kita amalkan "ritual org arab tu" kemudian dia sambung "menjauhkan diri dari makan dan minum seharian agak GILA!" Macam mana nak jawab tuh.. Al-Maklum la saya sekadar hamba yang mengondang setitis ilmu yang kurang berkemampaun dalam membidas atau mengutarakan pandangan2 "menDefend ISLAM"



"AMALAN ISLAM IALAH RITUAL MASYARAKAT ARAB"

betul ke nih? Ehm,sememangnya ISLAM dibawa oleh Muhammad s.a.w yang berbangsa ARAB. Namun hakikat amalan yang dibawa oleh Muhammad S.A.W adalah sesuai untuk diamalkan oleh segenap lapisan masyarakat. Kita sendiri maklum dengan kehebatan islam yang mencakupi setiap sudut DIMENSI.Hakikat ALLAH yang MAHA BIJAKSAN mengutuskan utusanNYA dari kaum berbangsa ARAB ialah mereka ini melalui proses tarbiyah yang mantap dan mampu mempersiapkan diri dalam memajukan diri dan UMMAH seluruhnya. Masyarakat ARAB kalau disaksikan kehidupan mereka yang disinari MATAHARI yang terik,sememangnya menguji KESABARAN and KETABAHAN. Nabi ditarbiyahkan dengan mengembala kambing seusia muda lagi. Maklum la, bagaimana payahnya nak mendidik kambing. Jadi sebab itu hikamhnya Nabi and Rasul comes from those ARABS...



"KENAPA PUASA"

Hakikat berpuasa itu bukan amalan org ISLAM sahaja. Kita tengok orang YAHUDI turut berpuasa. Kristian pun sama. INDIA pun puasa jugak! Cuma amalan dan konsep nya sahaja berbeza.







Contohnya dalam berpuasa sendiri, terdapat dalam kalangan agama2 lain yang menyokong bahawa puasa itu mampu mendekatkan diri dengan TUHAN. Kristian sendiri ada puasa mereka, Yahudi bahkan india oun ade Puasa. Just konsep dan cara amalan itu sahaja berbeza. Nabi2 terdahulu berpuasa apabila melakukan kesalahan. Ini adalah cara terbaik dalam ISLAM untu kita TAQARRUB dengan ALLAH.

Tiada ulasan: