Ahad, Ogos 23, 2009

Cetusan RAMADHAN..



Salam Ramadhan Salam 1Malaysia!




"Puasa RITUAL bangsa ARAB..?!"


Hakikat sebenar sememang Muhammad S.A.W sebagai pembawa ajaran ISLAM diutuskan dari bangsa ARAB. Namun tidak semestinya apa yang Nabi ajar kita semata-mata ritual atau amalan budaya orang arab. Hikmahnya Rasulullah itu diutuskan dari golongan ARAB is proses tarbiyah itu lebih mantap dalam kalangan masyarakat ARAB. Cuba perhatikan bagaimana lifestyle dieorg,penuh dengan cabaran. Membangunkan tamadun dari satu tanah gersang? bukan ke HEBAT tuh.. Orang ARAB hidup nya susah,x kira panas teriknya lagi.. Dieorg hidup punuh cabaran. Pengalaman mengerjakan UMRAH mengajar segalanya. Kita pun maklum didikan tarbiyah Rasulullah S.A.W melalui mengembala kambing. Jafi amalan ISLAM itu sebenarnya sesuai untuk semua bangsa.. bukan ARAB je..




"PUASA.. Bukan ISLAM je.."


Cuba tenok agama lain. Kristian,Yahudi dan India. Puasa kita berbeza dengan mereka dari sudut konsep dan cara amalannya. Tapi pokok pangkalnya semua agama percaya PUASA adalah cara terbaik untuk TAQARRUB kepada TUHAN masing2. India umpamanya, puasa dari makan daging.. Antara sebab yang saya maklum (salah betulkan!) kerana mengagungkan tuhan la mereka tak makan daging uh.. So,menyokong hujah saya tadi Puasa menTAQARRUB kan diri kepada Tuhan.. iaitu ALLAH.






Dulu Maryam berpuasa dari berkata-kata kerana ingin mengelakkan fitnah di samping sedang mendukung amanah dari ALLAH. Iaitu dugaan untuk melahirkan Nabi ISA walau tanpa bapa.


Nabi Daud lak puasa enam bulan selang sehari.. Semata-mata mendekatkan DIRI kepada ALLAH selepas ada terlanjur melakukan kesalahan. Nampakkan bagaimana puasa itu dari dulu lagi adalah untuk kita menTAQARRUBkan diri kepada ALLAH.




p/s: Tambahan,jom tengok youtube ucapan OBAMA tentang RAMADHAN.

Tiada ulasan: