Khamis, Ogos 06, 2009

..islam??..aa..ape ek?

Assalamualaikum w.b.t

muslimin dan muslimah dirahmati Allah,

..saya sendiri x pasti knapa tiba2 saya trasa trpanggil utk mnulis artikel ini..selesai mnunaikn solat subuh saya trus buka lptop dan mula mnulis..

..baiklah..apabila kita bebicara tentang islam..apa yang antum dan antunna dapat simpulkan?..ISLAM..ape ni islam sbnrnya ek?..kalau la tiba-tiba org datang pada kita tanya pd kita apa itu islam..ape kita nk jwb?..

ISLAM..bkn sekadar agama utk dianuti..bkn sekadar mata pelajaran utk kita blaja dn jwb peperiksaan..tetapi ISLAM itu merupakan seluruh,segenap, setiap..aspek yg meliputi kehidupan kita,sesuai dgn fitrah kita sbg seorang manusia..

tapi yg mnjadi masalahnya sekarang sejauh mana kita prjuangkn islam itu sendiri?..sejauh mana kita membuktikan bahawasanya yg kita ini bangga dgn islam?.dan sejauh mana kita membuktikan pada bangsa-bangsa lain yg kita ini beriman dgn satu-satunya tuhan dan percaya dgn yakin konsep uluhiah srta rububiahnya?..

..tringat saya kata2 Ustaz Kamilen,penolong kanan di skolah saya,dlm satu sesi prhimpunan pagi taun lpas kalo x silap,beliau berkata.."Jangan fikir bila,tp fikir apa yg kita prjuangkan!!" dgn penuh bersemangat beliau berkata shingga menyebabkn berderau darah saya apabila tringat kata2 trsebut..

memang betul..Allah mnjanjikan kemenangan utk ISLAM..kerana hanya islam agama yg benar..satu2nya agama yg diterima oleh Allah s.w.t..tp kita selalu trpikir.."bila islam akan menang ek?"..mcm2 lg lah kita boleh dengar..keluhan2 kita sendiri..tp..prnh x kita trpikir.."apa yg aku buat utk islam ek?"..

muslimin dan muslimat yg dirahmati Allah,

Rasulullah s.a.w bernah bersabda, 'kamu akan mengikuti jejak langkah umat(bangsa)sebelum kamu selangkah demi selangkah dan sehasta demi sehasta.dan jikalau mereka masuk ke dalam lubang biawak skalipun kamu akan mengikuti mereka.Seorang sahabat brtanya,'ya Rasulallah,adakah umat yang dimaksudkan itu kaum Yahudi dan Nasrani?'Rasulallah s.a.w menjawab.'Siapa lagi kalau bukan mereka'

..semalam saya baca akhbar metro..muka dpan ade tulis tjuk besar..die tulis DEPAN RESTORAN, BELAKANG PUSAT MAKSIAT..lbih kurang cmtulah..saya trpikir..Ya Allah..cmni Malaysia..negara yg aku sndiri duduk..bkn saya nk salahkn sesiapa..
nnti org tuduh saya anti krajaan lak..cma pndapat sjela..bile trpikir blek..mana prginya title islam kt ngara nih..sprti coretan saudara muad'z sebelum ini..
dahulunye melaka tuh mrupakan antara pusat penyebaran islam yg trkenal..org rmai dtg utk mnuntut ilmu islam...ad juga yg dtg utk menyebarkn islam..tp..seolah prkara2 ini hilang mcm tu je..

..urm brblik kpd hadis td, Rasulullah s.a.w dah ckp..yg kita ni yg digelar ISLAM, akan mengikuti jejak lgkah org2 kafir laknatullah,..contoh?..ngeh.. x pyh tnye saya la..antum antunna pikir sndiri..dan ada satu lg hadis..mnta maaf sbb sya x beberapa igt matannya cma saya phm mksudnya lbih kurg cmnila...'barangsiapa yg meniru prbuatan sesuatu kaum itu, maka dia trmasuk dlm kaum trsebut'..kita da ada contoh trbaik..yakni Rasulallah s.a.w sendiri..knapa nk cr yg lain..ade org ckp 'tgk org jpun, diorg ni tpati msa,jaga kbrsihan'..'tgok org cina..diorg ni rjin buat krja sbb tu diorg bleh pgg ekonomi ngara kita'...mcm2 lgla..tp..knapa x ckp psl Rasulallah s.a.w sndiri..knapa x ckp psl org islam?..bngga sgt ngn title melayu??

..kalo nk kata psl tepati masa..Rasulallah s.a.w pn tpati masa..buktinya..slalu dtg awal ke msjid..kalo nk ckp psl kbrsihan ngn rjin..lebih lagilah..lg stu, knal tokoh korporat org islam masa zmn Rasulallah dlu?..Saidina Abdul Rahman b Auf..msa pristiwa hijrah dlu..apabila org ansar mnawarkn harta..ad juga yg mnwarkn isteri mereka..beliau menolak dn hnya meminta ditunjukkan kt mana pasar saja..dan tgk..dgn brbekalkn ilmu.dn selok belok ttg prniagaan.. beliau akhirnya brjaya..sampai ade shbat2(kalo x silap..mgkn sahabat/Rasulallah)ckp..Abdul Rahman nih, kalo dia brniga pasir skalipun dia akan untung....ha tgk..kita ade bnyk sgt cntoh2 kalo nk cr contoh...nnti kalo ade masa cte la kt adik2..kwn2 ke..tunjukkan yg org islam ni sbnrnya lg hebat..lbih hebat yg kita sgkakan..

..ksimpulannya di sini..tunjukkn yg kita ni bgga dgn islam..kalo muslimah tunjukkan kt org luar tuh yg kita ni bgga dgn islam..kita bgga dgn pakaian kita yg mnutup aurat..x kurg juga dgn muslim..kita bgga dgn cara hidup kita sbg islam....bangun dn tunjukkan ape itu islam..ade org ckp..islam nih agama yg mundur..islam nih ketinggalan zaman...haa biarkan ape org nk kata..kalo btol islam ni agama yg mundur..x kan ade saranan..'berusahalah kamu seolah-olah bumi ada seribu tahun lagi...'

..setakat ni sahaja yg mampu saya sampaikan..tguran atau nasihat ini saya tujukan khas buat diri saya dan secara amnya utk antum dan antunna yg membaca artikel ini..kalo bleh ..da baca..amal..pastu sebarkn kt org lain...moga2 redha Allah brsama kita...skian..

Tiada ulasan: