Isnin, Ogos 31, 2009

Ragam di surau..

salam kemerdekaan,salam 1Malaysia..

..semalam saya mengambil kesempatan menunaikan solat terawih di surau berdekatan rumah saya..Allah..penat sangat hari tuh..mana taknya daripada pagi sampai ke petang keluar rumah pi jalan2..heh..org putih kata pergi 'window shopping'..saje tgk2 baju...malam tuh saya buat 8 rakaat shj..mcm biasa la..mula2 saf penuh smpai belakang..

..tp bila tok imam nk sambung smpai rakaat ke 20..uih..sume ilang...tinggal 1 saf..itu pun bnyak rongak2...x penuh...

..ingin saya ceritakan di sini...yang menyebabkan saya rasa semacam..bile tengok ruang antara jemaah tuh kadang2 besar sangat..rsenya kalo nk main golf pun muat...kdg2 saya trpaksa kangkang besar sket nk kasi penuh...alahai ...sdih tgk masyarakat sekarang nih..

..lg satu saya nk citer..bnda ni baru berlaku semalam...biasa kalo kita nk mulakan solat terawih..tok bilal akan memainkan peranan yg penting dgn membaca alunan selawat kmudian di sambung oleh para jemaah..semalam..perkara yg membuatkan saya terkilan...tok bilal trpaksa mengulang bacaan alunan selawat trsebut sampai 2 kali dgn suara yg lbih nyaring..saya trpikir tok bilal nih saje nk perli jemaah2 lain...saya juga ade trlihat beberapa jemaah tersenyum kambing sendirian..agaknya terasa kot..saya fikir..

Rasulullah s.a.w pernah berdoa tentang 3 perkara..yg pertama Rasulullah sa.w berdoa islam x akan terhapus di muka bumi ini..Allah menerima doa tersebut..kmudian Rasulullah s.a.w berdoa agar umat islam x akan mati kebuluran..dan Allah menerima doa tersebut..seterusnya Rasulullah s.a.w berdoa..umat islam x akan berpecah belah..tetapi Allah tidak menerima doa tersebut..

..kenapa?..sebab Allah nk kita berusaha..nk jadi hamba2 yg btol2 beriman kita mestilah kena berusaha...islam sekarang berpecah kpd 73 golongan kalo x silap..antaranya ahli sunnah wal jamaah dan syiah...ade org kata ..mcm mane kita nk satukan puak ahli sunnah wal jamaah dgn syiah nih..sbb kita tahu org syiah nih percaya kepada Allah tetapi tidak percayakan Rasulullah s.a.w sbg nabi tetapi lebih mengagungkan Saidina Ali.r.a..

..tetapi bila saya trpikir balik..mcm mana kita nk bersatu sdgkn antara kita (ahli sunnah wal jamaah) sendiri pun susah nk bersatu..buktinya?..ha tgk blek apa saya tulis kt atas tadi...sedangkan solat jemaah tu pun x mncapai objektif dgn baik..apatah lg kita nk menghadapi sesuatu yg lbih besar..

..saya menulis nih brdasarkn pendapat saya..dan saya sndiri mengaku saya sendiripun masih kekurangan ilmu dan mengharapkan tguran.moga 2 redha Allah bersama kita.sekian.

Tiada ulasan: