Khamis, Mac 28, 2013


When we are engrossed in justifying our wrong doings or sins then the chances of returning to the straight path and gaining spiritual upliftment diminish.

However, when we admit that what we are doing is wrong and feel the guilt, then we stand a much better chance of attaining the Mercy of the Almighty.

This is because the guilt combined with the love of the Almighty will ultimately lead us to repenting from our misdeeds. For this reason we should never justify our wrong doings but rather choose to admit that we are wrong.

Repentance too, should not be delayed once we feel the guilt and realise what we have done.

In fact we should search through our deeds regularly to look for anything that is displeasing to the Almighty and change it with true repentance.

Our Duties as Student~

Go to school on time, not leaving before the time to leave, not using other subject's time to do other subject's homework, not wasting time by reading novels, magazines, having conversation with your friends or sleeeping are all part of the honest fulfillment of our duties as students. The exception is when we have been permitted to do so.

Our dress code, manner of speech and our performance in studies should all be of the highest possible standard. We should take pride in what we do.

Whenever we have a question, we should ask politely to teachers and don't keep silent. Because if you keep quiet, you will just end pu not knowing anything.

Behaving in a mature and responsible manner at our school is a duty upon our shoulders.

True Friends

True friends are not those who tell us what we 'want' to hear but rather what we 'need' to hear.
Friends are responsible to ensure that the friendship results in the improvement of both sides spiritually as well as in other ways.
Those who fear hurting us if the truth is told to us are like those who would rather see us making the wrong decisions in life then sympathise when we suffer, yet they knew all along how to have saved us.

One true friend is better than 1000 hypocrites cheering us on!


You would have supposed them to be awake, whereas in fact they were asleep. We moved them to the right and to the left, and, at the entrance, their dog stretched out its paws. If you had looked down and seen them, you would have turned from them and run, and have been filled with terror at the sight of them. (Qur'an, 18:18)

The above verse refers to the People of the Cave, who remained asleep for hundreds of years. In addition, Allah also reveals that He moved their bodies to the left and right. The wisdom of this was only discovered in recent times.

People who remain lying down in the same position for long period of time encounter serious health problems, such as circulation difficulties, sores, and blood clotting in that part of the body in contact with the surface on which they lie.164

The resulting sores are known as "bed sores" or "pressure sores." Due to the constant pressure on one part of the body when one is not moving for a long period of time, the blood vessels become constricted and can close altogether. As a result, the oxygen and other nutrients carried by the blood fail to reach the skin, and the skin begins to die. This leads to the appearance of sores on the body. Unless these sores are treated, fat and muscles can also die.165

These sores, which form under the skin or tissue, can assume serious dimensions unless treated. If they become infected, they can even lead to death. The healthiest thing to do, therefore, is to change the position of the body every 15 minutes in order to reduce this pressure. Patients who cannot move themselves therefore receive special care and are moved every 2 hours by other people.166 The fact that these medical facts, only discovered in the last century, are referred to in the Qur'an is yet another of its miracles.

Mocking Others~

Mocking or laughing at those who are physically or mentally challenged, or those of different sizes & colours has serious consequences.

Neither would we like to be thrown into a similar condition as a result of our misdeeds nor would we like that for our family members or even our friends.

It is important that we thank Allah S.W.T for whatever He has blessed us with & ask that those who are in such conditions be granted goodness too.

At times we forget to remind our relatives and friends to be helpful to the disabled & treat them with a special kindness instead of staring at them as though they were aliens. The same applies to those of different sizes, colours of skin or appearance~

It takes all types of people to make up the wonderful world we live in, so let us respect & care for them all.

Scale of Justice

In the same way that when traveling we ensure that our baggage does not exceed the airline weight limitation because of the fear of being penalised, we should also ensure that we do not carry excess baggage into the Hereafter.

The correct weight is achieved through prayer, forgiving others, letting go of sin, other negative issues that we have held onto far too long, cleansing our hearts from jealousy, envy, hatred evil thoughts, choosing the correct friends, assisting others, improving our character, abstaining from foul language & oppression.

It is important to do a weight check before arriving at the ultimate “scale of justice”.

Ahad, Mac 17, 2013

silsilah peringkat dan tahap ulama

Dalam silsilah peringkat dan tahap ulama ni ada beberapa tahap yang
perlu kita ketahui:


2)Ulama mujtahid mutlak di kalangan Sahabat nabi seperti ibn abbas,ibn mas'ud,muaz bin jabal,aisyah,ibn umar r.hum.

3)Ulama mujtahid mutlak di kalangan tabi'in(murid para sahabat nabi) seperti Imam abu hanifah r.a(pengasas mazhab hanafi) dan Imam Malik bin anas r.a(pengasas mazhab maliki).

4)Ulama Mujtahid mutlak dikalangan tabi' tabi'in(murid para tabi'in) seperti Imam Syafi'e r.a(pengasas mazhab syafi'e) dan Imam Ahmad bin hanbal r.a(pengasas mazhab Hanbali).

5)Ulama Mujtahid fil mazhab seperti imam nawawi dan imam rofie rah.him. untuk mazhab syafi'e,imam abu yusuf dan imam muhammad rah.him. untuk mazhab hanafi.

6)Ulama Mujtahid fil masail seperti imam tohawi,imam zufar rah.him.

7)Ulama Ashabut takhrij seperti imam quduri rah. bagi mazhab hanafi.

8)Ulama Ashabut tarjih seperti imam ibnu hajar haitami,imam khatib syarbini rah.him dan ramai lagi imam tarjih bagi mazhab syafie,dan imam sohibul kanz,musannif bahru roiq rah.him untuk mazhab hanafi.

9)Ulama Ashabut tamiz seperti musannif hidayah bagi mazhab hanafi,imam zainuddin malibari rah.him untuk mazhab syafie dan ramai lagi.

10)Mufti seperti syeikh ali jumuah(mufti mesir),syeikh ramadhan al-butti(mufti syria),maulana asyraf ali thanwi(mufti india),mufti taqi usmani(mufti pakistan),maulana zakariyya(pengarang kitab fadhilat amal),habib umar(darul mustofa),mufti mahmudul hassan ganggohi(mufti india),mufti maulana hazeem dan mufti maulana abd hamid chin(kedua2nya guru di madrasah sri petaling),mufti radhaul haq(bekas mufti pakistan dan kini menjawat jawatan ketua mufti afrika selatan dan juga merupakan guru hadisku),syeikh nuruddin al-banjari dan ramai lagi.

11)Maulana seperti ustaz azhar idrus,ustaz don,ustaz kazim elias dan ramai lagi.

12)Tolib ilm seperti ibnu batoota owsem gojes the mabeles... :D

13) Orang awam seperti cikgu geo,pilot,doktor perubatan,tukang repair jam,tukang kebun,tukang cuci jamban dan sebagainya.

Hanya mujtahid mutlak sahaja yang layak menyatakan "pada pendapat
saya" berkenaan quran dan hadis..

Ulama2 mujtahid yang lain di bawahnya pula layak berkata "pada pendapat
saya" kepada al-quran dan hadis berdasarkan usul2 yang telah diberikan ulama mujtahid mutlak yang mereka pilih...

Ulama2 ashab pulak layak berkata "pada pendapat saya" dalam memilih mana2
pendapat sebelumnya yang dikajinya mempunyai dalil paling kuat dan paling
sesuai dengan maslahat ummat dan dirajihkannya(dimenangkan) untuk menjadi qaul muktamad/fatwa terakhir dalam sesuatu mazhab.

Smpai tahap ulama paling rendah dikalangan ulama besar iaitu ulama bertahap mufti,kerjanya ialah buka
kitab,mengkaji dan carik keputusan hukum yang telah dibincangkan oleh semua kumpulan ulama besar di atasnya yang dinamakan sebagai qaul mufta bih(pendapat yang
dijadikan fatwa muktamad dalam sesuatu mazhab)..jadi mufti tak layak berkata "pada pendapat saya"
dalam apa jua masalah,lebih2 lagi quran dan hadis,sebab semua pendapat telah dibincang dan telah ada kata putus dari ulama sebelumnya sejak zaman berzaman,mufti
tinggal jadi posmen atau speaker untuk sampaikan apakah keputusan2
para ulama terdahulu..dan juga berbincang dengan ilmu2 usul ifta(ilmu keluarkan
fatwa) untuk masalah2 baru/moden yang belum pernah wujud sebelumnya seperti
hukum merokok,hukum talak sms dan lain2.

Bawah pada mufti baru lah maulana iaitu ulama yang telah menguasai 15 cabang ilmu(nahu,sorof,balaghah,mantik,bayan,maani,usul fiqh,aqaid,isytiqaq,badi',qiraat,sababun nuzul,nasikh mansukh,fiqh,hadis)
untuk memahami sesebuah kitab dan juga telah khatam kutubusittah yakni 6
kitab hadis yang utama dalam islam secara bersanad dari syeikhul hadis yang muktabar(bukan belajar hadis dari buku seperti Albani dan murid-muridnya) dan juga menguasai ikhtilaf 4

Bawah daripada maulana ialah tolib ilm iaitu pelajar agama full time,di bawah pengawasan ulama muktabar yang sedang mempelajari
15 cbg ilmu tadi,ikhtilaf 4 mazhab dan belum khatam atau diberi ijazah sanad kutubusittah yakni 6 kitab hadis
yang sahih yang paling utama...(Saya berada di tahap ini..hehe)

Bawah daripada tu ialah orang2 awam yang LANGSUNG tidak LAYAK untuk
memberi komen/pendapat tentang HUKUM HAKAM AGAMA bahkan HARAM bagi mereka untuk memberi
pendapat dalam mana2 hukum agama,yang halal bagi mereka hanyalah,bertaqlid(mengikut) kepada para ulama, dengar dan
amalkan apa yang ulama sampaikan,dan mereka boleh/diharuskan untuk sampaikan ilmu tu kepada
orang lain dengan syarat ia diyakini sahih datang dari lidah para ulama muktabar..contohnya
jika ust azhar idrus atau ustaz don cakap arak tu haram..maka orang awam boleh untuk
bagitau pada orang lain bahawa arak itu haram..
Yang haram ni ialah orang awam menyatakan "pendapat sendiri" contohnya bila orang tanya apa hukum pakai purdah?golongan jahil murokkab menjawab "pada pendapat saya,hukumnya tak wajib sebab ianya cuma adat orang arab sahaja"..memberi jawapan seperti ini hukumnya haram dan dia bertangungjawab dipadang mahsyar nanti atas jawapan tidak bertauliah itu,bahkan dalam sebuah hadis,nabi menyatakan orang seperti itu SESAT dan menyesatkan orang lain..

Dari 10 golongan tadi,terpecah lah kepada 4 golongan manusia iaitu:

1. Muqallid: iaitu pengikut ulama tanpa belajar dalil-dalil
ulama itu kerana dia yakin ulama itu ada dalil yang dapat
dipercayai.(Untuk orang awam dan tolib ilmu,tahap ke 12 dan 13)

2. Muttabi: iaitu pengikut ulama beserta dalil agar menjadi
pembela kepada mazhab ulamanya itu dan juga untuk
mengajar umat dan untuk menyangkal tuduhan-tuduhan
glongan sesat.(Utk smua ulama ashab,mufti dan maulana,tahap

3. Mujtahid: iaitu ulama(berkelayakan) yang bertanggungjawab untuk
keluarkan hukum dan kelayakan
terendah ialah hafaz 300 ribu hadis Nabi beserta sanad
sampai Rasulullah saw tanpa silap sepatah pun. Jadi, mustahil
ada mujtahid pada zaman ini. Mujtahid mutlak telah tamat
pada zaman mutaqaddimin.(Untuk ulama mujtahid tahap 2,3,4,5,6)

4) Nabi: iaitu manusia terpilih yang mendapat ilmu terus dari allah atau perantaraan jibril.Nabi tidak lagi wujud pada zaman ini hingga kiamat kerana nabi muhammad ialah nabi yang terakhir.

So harap2 lepas ni,masing2 sedar diri lah ye..

Note: dalam ajaran Wahabi,mereka mencela dan mengharamkan semua muslim dari tergolong dalam golongan muqallid dan mewajibkan semua orang samada ulama atau orang awam untuk menjadi muttabi atau mujtahid,jadi sebab tu ramaaaaaaaaaaaai di kalangan pengikut ajaran Wahabi suka mengeluarkan pendapat sendiri selepas membaca terjemahan al quran dan hadis dan amalkan apa yang mereka faham secara nafsu tanpa mengikuti para ulama muktabar,Jadi jangan hairan kalau anda lihat ramai pengikut wahabi yang bukan ulama(seperti cikgu geografi,pilot,doktor perubatan,doktor falsafah),tapi berlagak seperti ulama besar dan mencela,membidaah,menuduh bodoh,menuduh syirik kepada ulama muktabar bahkan mereka merasa kagum dengan diri sendiri dan menjadi pengarang2 buku agama tanpa tauliah atas alasan nabi dan ramai sahabat nabi cakap tentang hukum sedangkan mereka bukannya ulama tapi cuma pengembala kambing(dalil paling bodoh dalam dunia) ..

mereka menolak fatwa2 ulama salafus soleh dan mereka tafsir sendiri quran atau hadis atau pun mereka bertaqlid buta kepada ketua2 mereka,lalu mereka gelarkan diri mereka SALAFI..sedangkan salafi ni maksudnya pengikut ulama salafus soleh..

Wahabi pulak,tolak ulama salafus soleh seperti imam 4 mazhab(bahkan ada wahabi ekstrim yang mengharamkan mengikut mazhab imam salafus soleh),kemudian mereka amal agama ikut nafsu,dan gelarkan diri sebagai salafi..


Aku pun tak tahu kebodohan tahap ini istilahnya apa...mungkin ahli bahasa pun dah tak ada istilah lagi untuk golongan se stupid itu..

Jumaat, Mac 15, 2013


Nafsu Ammarah @ Tirani

Nafsu Lawwamah @ Penuh Penyesalan

Nafsu Mulhamah @ Terilham

Nafsu Muthmainnah @ Tenteram

Nafsu Radliyyah @ Redha

Nafsu Mardliyyah @ Diredhai Tuhan

Nafsu Kamilah @ Suci

Peringkat-peringkat nafsu ini dapat dicapai dengan beribadah kepada tuhan secara berterusan dengan membaca dan mengikuti fitrah yang telah ditetapkan oleh tuhan. Berikut adalah ciri-ciri peringkat nafsu :-

1.Nafsu Tirani

Nafsu pertama yang harus ditakluki yang cenderung mengajak manusia kepada perkara negatif. Ciri-cirinya adalah seperti iri hati, dengki, takbur, pemarah, sombong dengan kemewahan dan mencari nama untuk kepentingan diri sendiri.

2.Nafsu Penuh Penyesalan

Ciri-cirinya adalah suka akan perbuatan baik tetapi masih lagi melakukan maksiat, suka membantah pada nilai-nilai positif dan suka menceritakan kebaikan diri sendiri agar dikagumi oleh orang lain. Sifatnya hampir sama dengan peringkat pertama namun ada perbezaan walaupun hanya sedikit.

3.Nafsu Terilham

Merupakan hasil positif dari penaklukan dua peringkat nafsu sebelumnya. Ciri-ciri positifnya adalah sabar, bersikap tenang, pemurah, merasa bersyukur dan suka mengajak orang lain untuk berbuat kebajikan serta beramal baik.

4.Nafsu Tenteram

Nafsu yang memiliki ciri-ciri mulia seperti tawakal, murah hati, suka mensyukuri nikmat tuhan meskipun hanya sebahagian kecil atau sederhana dan sabar atas bencana. Impak positif dari nafsu peringkat ini adalah munculnya sifat-sifat arif bijaksana manusia.

5.Nafsu Redha

Dengan munculnya sifat-sifat kebijaksanaan maka seseorang itu akan dapat memanjat peringkat ke 5 ini. Ciri-ciri seseorang yang berada diperingkat nasfu ini adalah hidupnya diabdikan sepenuhnya hanya kepada tuhan, takut kepada tuhan bukan sebagai tuhan yang menyiksakan, tetapi kerana sifat Rahman dan Rahim-Nya

6.Nafsu Diredhai Tuhan

Peringkat dimana jiwa sentiasa dihiasi dengan kesucian, kemuliaan dan kesempurnaan. Baik perkataan mahupun perbuatan, semuanya diredhai tuhan kerana jiwa, hati, perasaan, gerak-geri, penglihatan, pendengaran, dan perjalanan hanya untuk-Nya. Pada peringkat ini, seseorang insyaalah dapat memiliki kehebatan dan keistimewaan luar biasa.

7.Nafsu Suci

Merupakan peringkat tertinggi dari segala peringkat nafsu. Nafsu ini hanya dimiliki oleh para rasul, nabi.