Isnin, Ogos 31, 2009

Ragam di surau..

salam kemerdekaan,salam 1Malaysia..

..semalam saya mengambil kesempatan menunaikan solat terawih di surau berdekatan rumah saya..Allah..penat sangat hari tuh..mana taknya daripada pagi sampai ke petang keluar rumah pi jalan2..heh..org putih kata pergi 'window shopping'..saje tgk2 baju...malam tuh saya buat 8 rakaat shj..mcm biasa la..mula2 saf penuh smpai belakang..

..tp bila tok imam nk sambung smpai rakaat ke 20..uih..sume ilang...tinggal 1 saf..itu pun bnyak rongak2...x penuh...

..ingin saya ceritakan di sini...yang menyebabkan saya rasa semacam..bile tengok ruang antara jemaah tuh kadang2 besar sangat..rsenya kalo nk main golf pun muat...kdg2 saya trpaksa kangkang besar sket nk kasi penuh...alahai ...sdih tgk masyarakat sekarang nih..

..lg satu saya nk citer..bnda ni baru berlaku semalam...biasa kalo kita nk mulakan solat terawih..tok bilal akan memainkan peranan yg penting dgn membaca alunan selawat kmudian di sambung oleh para jemaah..semalam..perkara yg membuatkan saya terkilan...tok bilal trpaksa mengulang bacaan alunan selawat trsebut sampai 2 kali dgn suara yg lbih nyaring..saya trpikir tok bilal nih saje nk perli jemaah2 lain...saya juga ade trlihat beberapa jemaah tersenyum kambing sendirian..agaknya terasa kot..saya fikir..

Rasulullah s.a.w pernah berdoa tentang 3 perkara..yg pertama Rasulullah sa.w berdoa islam x akan terhapus di muka bumi ini..Allah menerima doa tersebut..kmudian Rasulullah s.a.w berdoa agar umat islam x akan mati kebuluran..dan Allah menerima doa tersebut..seterusnya Rasulullah s.a.w berdoa..umat islam x akan berpecah belah..tetapi Allah tidak menerima doa tersebut..

..kenapa?..sebab Allah nk kita berusaha..nk jadi hamba2 yg btol2 beriman kita mestilah kena berusaha...islam sekarang berpecah kpd 73 golongan kalo x silap..antaranya ahli sunnah wal jamaah dan syiah...ade org kata ..mcm mane kita nk satukan puak ahli sunnah wal jamaah dgn syiah nih..sbb kita tahu org syiah nih percaya kepada Allah tetapi tidak percayakan Rasulullah s.a.w sbg nabi tetapi lebih mengagungkan Saidina Ali.r.a..

..tetapi bila saya trpikir balik..mcm mana kita nk bersatu sdgkn antara kita (ahli sunnah wal jamaah) sendiri pun susah nk bersatu..buktinya?..ha tgk blek apa saya tulis kt atas tadi...sedangkan solat jemaah tu pun x mncapai objektif dgn baik..apatah lg kita nk menghadapi sesuatu yg lbih besar..

..saya menulis nih brdasarkn pendapat saya..dan saya sndiri mengaku saya sendiripun masih kekurangan ilmu dan mengharapkan tguran.moga 2 redha Allah bersama kita.sekian.

Ahad, Ogos 30, 2009

satu kisah




Assalamualaikum


Zaman Nabi Ibrahim


Sejarah: Semasa Nabi Ibrahim sedang dibakar oleh Raja Namrud yang zalim, seekor burung pipit berulang-alik daripada sebuah kolam ke lembah tempat Nabi Ibrahim sedang dibakar dengan membawa air kolam tadi dalam paruhnya yang kecil.


Kejadian ini dilihat oleh malaikat Jibril a.s. dan Jibril bertanya kepada sang pipit, adakah air itu mampu untuk memadamkan api yang menggila marak dan besar itu?


Lalu sang pipit menjawab, yang dia tahu bahawa air yang dibawa tidak terpadamkan api yang ganas itu. Namun, sekurang-kurangnya saya telah menjalankan tanggungjawabnya, tidak berdiam diri apabila melihat kekasih Allah dizalimi oleh orang kafir.


Iktibar dan Pengajaran:

1) Sebagai seorang insan yang mengaku beragama Islam, apakah usaha kita untuk menegakkan syiar kebenaran Islam? Adakah kita hanya berpeluk tubuh bila Islam dihina dan dicerca?


2) Usaha yang kecil, namun dikerjakan secara berterusan. Lebih baik ertinya daripada usaha yang kelihatan besar namun dikerjakan sekali-sekala. bagaimana pun, ia lebih baik daripada langsung tidak berbuat apa-apa...



3) Ada juga insan yang merasa takut untuk menegur pemimpin kerana beliau berfikir beliau hanyalah seorang insan kerdil yang tidak punyai pangkat atau jawatan.




4) Jadilah insan yang benar-benar berjiwa merdeka, apa makna merdeka? maknanya kita bebas dan tidak takut dan tidak memperhambakan diri kepada manusia. Jadilah insan berjiwa merdeka yang tauhidnya jelas iaitu berani menyatakan sesuatu yang benar tanpa rasa gementar dengan ancaman dan ugutan manusia.




5) Niat kita mesti betul, dalam perjuangan niat kita wajib diperbetulkan. Kita berjuang kerana Allah. Parti politik hanya sebagai wadah atau platform untuk berjuang. Kalau kita puja bunga, bunga kan layu. Kalau kita berjuang dan memuja pemimpin, pemimpin juga akan mati.




bahaya anti hadith.............

assalamualaikum.................

sesungguhnya rasulullah s.a.w. telah meninggalkan kepada umatnya al-quran dan hadith........
perkara ini telahpun dinyatakan dalam hadith yang sahih.................

malah,al-quran juga telah menerangkan kepada kita bahawa kita mestilah verpegang kepada hadith rasulullah s.a.w..............

walau bagaimanapun..................di negara kita ini masih lagi terdapat golongan yang anti hadith..........na'uzubillah minhum.............

oleh itu,di sini saya ingin memberitahu saudara sekalian supaya berhati-hati daripada tergolong dalam golongan ini................

kini golongan ini sedang berusaha untuk mengembangkan ideologi mereka melalui internet............

di sini terdapat link yang menunjukkan tentang pendapat mereka mengenai malam al-qadr

http://www.e-bacaan.com/artikel_lailatulqadar.htm

wallahualam...........

masyarakat yang keliru....

salam....
secebis fikrah untuk dikongsi bersama...

ana kagum dengan kerajaan Kelantan(pujian bukan berdasarkan parti). mengapa? ana dikhabarkan bahawa Majlis Perbandaran Kota Bharu telah mengenakan syarat supaya mengambil pekerja yang menutup aurat sahaja. Alhamdulillah. nampaknya kerajaan Kelantan mengambil inisiatif yang praktikal dalam membendung masalah gejala sosial.. semuanya bermula dari aurat. ana teringat tentang satu hadis(afwan, x brape ingat sgt...) yg mengatakan bila perkara lucah dah berleluasa, maka penyakit taun dan penyakit yg tidak dijangkakan pun datang... ade kaitan x dengan H1N1? macam ada! jadi apa peranan kita? tak percaya perkara lucah berleluasa? senang... sila ke bazar ramadhan berhampiran anda... kompem anda bakal merosakkan mata dengan maksiat melihat aurat2 yang terdedah tanpa keinsafan sekelumit pun di hati... ha, benarkan? lalu ada segelintir hati yang sanggup menuduh tuhan itu kejam! mencipta penyakit-penyakit yang membunuh tanpa ada ubatnya. sedar atau tidak kitalah yang memulakan. kitalah yang mengingkari suruhan. kitalah yang lupa mengingatkan. lalu mengapa tuhan yang dipersalahkan? bukankah semuanya jelas dalam firman tuhan? siapa yang bersyukur akan ditambahkan rezeki, dan yang tidak bersyukur akan diberi azab yang pedih.. apa kaitan dengan bersyukur? apa kaitan? ada kaitannya...

pertama, kita dikurniakan akal untuk menafsir segala yang baik dan buruk.. tapi kita gagal menggunakan akal sebaiknya.

kedua, kita diberikan peluang untuk mengikuti segala suruhanNya, tapi kita mensia-siakannya...

betul tidak(ayat cikgu noni)?


satu hari, apabila MPKB buat spot check di premis2, terkantoilah satu makhluk ni yang selamber suke2 ati tak tutup aurat.. majikannya diminta menghantarnya ke sesi kaunseling atau something like that... n bile ditanya, kenapa tak tutup aurat? kan Allah itu maha penyayang, menjaga hambaNya supaya selamat sentiasa?
lalu jawapannya, hei encik, kalau betul Allah itu baik sangat, kenapa Dia buat neraka? kenapa tak buat syurga saje? kenapa nak buat tempat untuk menyeksa?
terkedulah si kaunselor itu.....
lalu dia menjawab...........................................................................................................................................

Sabtu, Ogos 29, 2009

Bantahan Jualan ARAK !

Salam..

Seronok untuk ana kongsikan bersama pengalaman ana mengikut serta bantahan jualan arak di kawasan karyah TTDI JAYA. Pihak masjid mengumpulkan sebanyak 1000++ tanda tangan membantah penjualan ARAK di kawasan perumahan kami. Pihak TV Selangor telah membuat liputan berita tentang demonstrasi aman tersebut!

Sememangnya kalau nak diceritakan ARAK disini sudah di semakin kritikal menular ke semua masyarakat tak kira ISLAM atau tidak. Kalau berjalan kaki ke kedai tuh, memang CONFIRM akan terserempak dengan botol ARAK.Semasa sedang membuat 'ziarah' ke kedai yang dikenal pasti masih menjual arak, di 'speedmart99' ada customer yang sedang membayar di cashier untuk membeli 10 botol arak. Tak pasti ISLAM atau tidak. Yang pasti kami sampai,dia terus cabut tak jadi beli!

Apa nak jadi dengan negara kita. Boleh lihat bagaimana kerajaan 'neraca biru' membenarkan pembukaan kilanh CARLSBERG di SHAH ALAM. Itu menunjukkan mereka sebagai pemimpin cetek ilmu dan tidak memikirkan kemsalahatan ummat!

BAHAYANYA ARAK.
Kita memandang arak nie bahaya sebab ISLAM dah menyebutkan ARAK itu ibu segala maksiat. Kita sendiri boleh fikir bahawa sesiapa yang meminum arak bukan sahaja memudaratkan diri sendiri tapi turut memudaratkan golongan lain.! Maka dengan itu kalau dah terjumpa botol ARAK kat kawasan taman permainan tak ke boleh membahayakan kanak2 kat situ kalau ader org tiba2 mabuk kat situ!

JOM USHA BERITA

Jumaat, Ogos 28, 2009

SUATU KEINDAHAN

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi maha Penyayang...
aku renung..
dan renung..
pokok disebalik tingkap..
berhampiran bilik..
semakin hari semakin indah..
pokok yang mule mengeluarkan putik2 bunga..
pokok yang tdk kuketahui namanya..
yang aku tahu hanya Penciptanya..
ku renung lagi..makin lame dipandang,,
semakin indah..
subhanaAllah..
ciptaan Allah yang Maha Pencipta..
siapa lagi yang mampu menciptanya???? siapa???
tiada siapa melainkan Allah yang Esa..
kembali teringat malam yang cukup indah bersama sahabat2..
sehari sebelum tiba nya ramadhan yang cukup indah..
satu luahan..
satu perkongsian..
satu muhasabah..
satu kenangan..
yang insyaAllah akan memberi impak yang cukup besar bagi kami semua..
kesempatan yang agak pendek dihadiahkan oleh Allah untuk kami rasai,
akan cube kami kenangi sedalam2 nya..
ambil ikhtibar disebalik keindahan malam itu..
subnaAllah..
disitu aku tahu kekurangan ku sebagai hambaNya yang sgt jahil ini..
astaghfirullah..
sungguh teruk akhlak ku rupenye..
tentu ibadah ku juge tdk sempurna..
masyaAllah..
patt la diri ini terleka..
sehingga melakukan sesuatu di luar jangkaan semua org..
YaAllah..
Kau Maha Pengampun..
Kau Maha Mengetahui..
Tunjukkan aku Ya Allah..
rendahkan pandanganku..
tundukkan hatiku..
jgan biarkan ia terus2 bersifat raja yang zalim..
sombong dan angkuh..malam yang indah..
suatu keindahan yang kami rasai bersama..
syukran kepada sahabat2..
diatas semua yang dilontarkan..
membuatkan diri ini tersedar dari lena..
"seorang sahabat yang baik adalah sahabat yang sudi menegur kesilapan sahabatnya..
"Ya Allah..
moge ramadhan kali ini lebih baik dari sebelumnya..
ku renung lagi putik2 bunga yang indah..
teringat satu persatu wajah sahabat2 pada malam yang indah itu..
terasa keikhlasan hati mereka..
kasih sayang persahabatan kami yang seperti adik beradik..
YaAllah..jangan pisahkan kami..
pada jalanMu kami dipertemukan..
maka,
pada JalanMu jualah Kau pisahkan kami..
inilah suatu keindahan...

Carilah jalan benar lagi selamat...






Khamis, Ogos 27, 2009

SYARAT vs FADHILAT

Salam..

Ehm,Da jenguk ke BLOG BATCH.. de perbincangan tentang kes kartika(arak). join la dan sumbang pendapat.

Kedatangan Ustz Zawawi ke masjid di tempatku memberikan tazkirah cukup padat dan berkesan rasanye. Ustz membincangkan tentang 'ANtara Syarat dan Fadhilat"

Bila bercerita tentang Ramadhan kita selalunya cari kebaikan dan kelebihan penghuni2 ramadhan. Nak kebaikan seribu bulan la.. Nak dapat pahala berganda la.. Manfaatkan waktu letiadaan SYAITAN la.. Nak masuk SYURGA Ar-RAYYAN la..

Hakikatnya nak dapat sumer tuh ade SYARAT2NYA. Bukan sekadar puasa dan terus dapat. Sama juga, seorang majikan menggaji seorang pekerja,dia berjanji akan bayar gaji setiap hujung bulan. Tapi boleh ke pekerja tuh datang tiap2 hari sedangkan just duduk diam termenung sahaja. Adakah dia akan mendapat upah yang dijanjikan di akhir bulan nanti..?! Pastinya tidak ! Kena tendang kot.. Pekerja tuh kena datang and jalankan tanggungjawab dan tugas2 die.. Itu yang sebenarnya.

Sama juga kita dalam ramadhan. Kalau just tidor pagi sampai petang.. Bangun untuk berbuka sahaja,Sepatah HARAM pun kita tak dapat. Perbanyakkan amalan Sempurnakan persiapan. Inilah masa nya nak "ENJOY BERIBADAH" sementara tak diganggu SYAITAN. Persiap kan diri kita seSEMPURNA mungkin,dan kita akan selesa dan bersedia untuk menghadapi bulan2 seterusnya untuk diganggu syaitan. Maksudnya kita dah kebalkan diri kita agar tak terleka dengan FANA dunia bawaan SYAITAN.

SYARAT.
Kalu ikut kata ustz ZAWAWI,kita kena jadi seorang muttaqun sebagai syarat untuk dapatkan kebaikan2 yang dijanjikan. Dalam Al-Quran ALLAH menukilkan kata2 NYA.. Diakhir ayat ke 183 surah alBaqarah

"Moga2 kamu bertakwa"

So,kalau tak sampai tahap TAKWA (susah beb) Kita barangkali tak dapat sumer kebaikan dan kelebihan tu.. Subhanallah! Nilai diri and muhasabah diri.

Memetik kata2 Saidina Umar:
"Hisablah diri kamu sebelum kamu diHISABKAN"

Sekian yang baik dari ALLAH,yang lemah adalah atas kecacatan saya sebagai HAMBA yang lemah,hina,dina,keji dan daif disisi ALLAH.. Mana yang salah tolong betul2kan.
ASSALAMUALAIKUM.

Rabu, Ogos 26, 2009

hadith ma'lul[cacat] tentang puasa dan ramadan

asslamualaikum....

hadith doa agar diberkati pada bulan rejab dan sya'ban,serta dipertemukan dengan ramadan...

matan hadith:

"mafhumnya: ya allah, berkatilah kami pada bulan rejab dan sya'ban dan sampaikanlah kami bulan ramadan"

takhrij hadith:

HR ahmad [259/1] dan lain-lain

status hadith:

tidak sahih kerana tafarrudnya bernama zaidah bin abi raqad , dan dia bermasalah, berkata imam al-bukhari dan an-nasaie tentangnya : munkarul hadith.

hadith ini didhaifkan oleh al-baihaqi, ibnu rajab, ibnu hajar al-asqalani dan lain-lain.

kata syaikh abdullah al-sa'ad :hadith ini munkar , dan sanad dhaif jiddan.

penerangan:

adapun hadith ini bermartabat dhaif, kita masih boleh lagi mengamalkan doa yang terdapat dalam hadith ini. hal ini kerana setiap hamba allah boleh meminta apa sahaja daripada tuhannya berdasarkan ayat 60 surah ghafir. walau bagaimanapun, kita tidak boleh beriktiqad bahawa doa[hadith] tersebut adalah daripada nabi s.a.w

wallahu a'lam...

hadith2 sahih tentang puasa dan ramadan

1-dari abu hurairah r.a. pula bahawasanya rasulullah s.a.w. bersabda:

"barangsiapa yang menafkahkan binatang fi sabilillah,maka ia akan dipanggil dari semua pintu syurga dengan ucapan "hai hamba allah, inilah yang lebih baik."

maka jikalau seseorang itu daripada golongan ahli solat,dia akan dipanggil dri pintu solat,barangsipa yang termasuk dalam ahli jihad, dia akan dipanggil dari pintu jihad, barangsiapa yang termasuk dalam ahli puasa ,dia akan dipanggil dari pintu rayyan, barangsiapa yang termasuk dalam ahli sedekah,maka dia akan dipanggil dari pintu sedekah."

abu bakar r.a. berkata:"biabi anta wa ummi ya rasulallah,tidak ada kerugian sama sekali bagi seseorang yang dipanggil dari pintu-pintu itu,tetapi apakah adakah seseorang yang dipanggil dari semua pintu itu?", baginda menjawab:"ya, ada dan saya mengharapkan agar anda termasuk dalam golongan orang yang dipanggil dari segala pintu tadi" [muttafaq 'alaih]

2-no.1214. dari sahl bin sa'ad r.a. dari nabi s.a.w.,sabdanya:
"sesungguhnya di dalam syurga itu ad sebuah pintu yang disebut pintu rayyan. dari pintu ini masuklah semua orang yang berpuasa pada hari kiamat. tidak ada seorang yang selain orang-orang yang berpuasa dapat masuk pintu itu. dikatakanlah:"manakah orang-orang yang berpuasa?". mereka itu lalu berdiri,lalu tidak seorang pun yang masuk dari pintu rayyan tadi selain orang-orang yang berpuasa. jikalau mereka telah masuk seluruhnya,lalu pintu itupun ditutuplah,jadi tidak seorangpun lagi yang dapat memasukinya." [muttafaq 'alaih]

3-no.1215. dari abu said r.a., katanya:" rasulullah s.a.w. bersabda:"tiada seorang hambapun yang berpuasa sehari dengan niat fi sabilillah,melainkan allah akan menjauhkan wajahnya kerana puasanya tadi,sejauh perjalanan tujuh puluh tahun dari neraka" [muttafaq 'alaih]

4-no.1216.dari abu hurairah r.a. bahawasanya nabi s.a.w. bersabda:"barangsiapa yang berpuasa ramadan kerana didorong oleh keimanan dan mengharapkan keredhaan allah, maka diampunkanlah untuknya dosa-dosa yang terdahulu." [muttafaq 'alaih]

5-no.1217. dari abu hurairah r.a. pula bahawasanya rasulullah s.a.w. bersabda:"apabila bulan ramadan telah datang,maka dibukalah pintu-pintu syurga,ditutuplah pintu-pintu neraka dan diikatlah semua syaitan." [muttafaq 'alaih]

-sumber:riyadhus solihin

..puasa je wat pe..


Assalamualaikum,,

..kira punye kira rsenye hari nih da msuk hari kelima kita berpuasa..

..jd dlm mse 5 hari ni agak2 en..brapa bnyak amalan yg bleh kita buat kalau kita btol2 memanfaatkan masa 5 hari nih..

...saya tringat kata2 penceramah yg mengimami solat isya' di masjid al-khairiyah berdekatan rumah saya kelmarin iaitu..Dato Dr Hasan Ali..ADUN Gombak Setia merangkap Exco Agama kerajaan Negeri Selangor..kte beliau..'tiap2 taun kita sambut Ramadhan..tp kita kna ingat..jgn kira Ramadhan mengikut tahun, jgnlah menira Ramadhan mengikut bulan, minggu, atau hari..tapi kiralah Ramadhan itu mengikut saat'..kata2 beliau yg pnuh semangat itu menyebabkn hilang rse mengantuk jmaah2 yg ade..trlintas di hati sye 'memang patut dia nih jd ADUN'

..apa yg saya dpt tfsirkn drpd ceramah beliau tersebut...sjauh mana kita manfaatkn masa utk Ramadhan nih..mcm ni la..dlm 1 jam ad 60 minit..60 x 60 =3600 saat..

..ha..dlm stu jam je ade 3600 saat... 1 hari..ha..kire sndiri la..yg saya psti..msti ade lbih kurang brpuluh ribu saat dlm masa 1 hari..

..jd dlm mse 1 hari nih..brape puluh ribu amalan yg bleh kita buat..apa la salahnya kalo duduk rse x de keje..duduk diam2 sbutlah subhanallah..zikir bnyk2...bace al-quran ke ape..

...bila saya trbaca post sahabat sye sblum nih..saudara murtadha..tringat lak kt tmpat sye..besenye kalo di masjid tuh ade knduri ke ape..Allah..pnuh..lg2 la surau kt umah sye..melimpah ruah smpai keluar..tp..kalo hari bese..sorila...jgn kate x nmpak batang idung..byg2 pn x nampak..

..jd bulan ramadhan ni lah kita nk membaiki...menampal mana2 bhg yg brlubang..kita brsama2 mnyental hati2 kita dgn peluntur2 zikrullah....Ramadhan nih ade 4 minggu..minggu pertama kita baiki diri kita sbg seorng muslim,...minggu kdua kita 'upgrade'kn diri kita supaya setaraf dgn org2 mukmin..mingu ktiga kita 'top-up'kn diri kita agar trgolong dlm golongan muttaqin..dan akhirnya minggu keempat kita berusaha utk mnghadirkan diri kita kepada Allah agar kita digolongkn bersama dgn golongan mukhsinin..

..mcm mne nk smpai golongan mukmin, muttaqin apatah lg golongan mukhsinin sedangkan nk meletakkan diri kita dlm golongan muslim pun payah..apa guna kita ckp kita ni islam sdgkn peraturan islam kita x ikut..

..kalo kita jd warganegara bangladesh..ade praturan yg kita kna ikut,..kalo kita jd warganegara somalia..ade peraturannya..kalo kita jd apa sekali pun mesti ad peraturannya..MACAM ITU JUGA ISLAM...KALO KITA BTOL2 NK JD ORG ISLAM..NK JADI WARGANEGARA ISLAM DAN BERGELAR SEORANG MUSLIM...ADE PERATURAN YG KITA KNA IKUT..

..kalaulah saye tanye ape maksud dua kalimah syahadah yg kita sebut2 tiap2 hari..saye prcaye dgn sgt yakin rmai org bleh jwb..rsenye bdk umur 4 tahun pun blh bgtau ape mksudnye..'aku bersaksi tiada tuhan melainkan Allah, dan aku bersaksi nabi muhammad itu pesuruh Allah'

..ni mksud nye kan..sye prnah trfikir..ape gunenye kita brsaksi kalo kita x buktikan...kalo kita msuk court..kmukan saksi tp x de bukti..ha cmne..mcm itu jugak kita...kalimah syahadah ini umpama satu sumpah kita dihadapan Allah...yg mne kita brjanji dan bersumpah bahawa TIADA TUHAN SELAIN ALLAH DAN NABI MUHAMMAD ITU ADALAH PESURUH ALLAH...jd sjauh mane kita mnghayati sumpah kita nih..setiap hari kita bce..pling kurang sepuluh kali atau lbih..

...jd seperti yg sebutkn sebentar td..kita perbaiki diri kita kembali..saya x kata saya je yg btul..sya pun buat salah..jd kita sme2 perbetulkn diri kita..tgur-menegur antara satu sama lain...Rasulullah s.a.w sendiri pernah brkata tgur-menegur itu merupakan salah satu hak sesama muslim..kalo nmpk sesiapa shj yg wat salah ..kita kna tgurla..tp kita kna ingat..menegur itu ade carenye..iaitu bil hikmah, dgn hikmah..

rsenye tkat ni je la dlu..mcm pnjg sgt plak..tp x pe la..kita brkongsi ilmu kan?..sekian..


mengKRITIK masyarakat..

Salam Ramadhan Salam 1MALAYSIA..

HEhe.. gEMbira tak terkira tak kala Ramadhan menjelma.. Tengok Blog ni pun makin bnyak post! Huh,bertimbun ilmu ku terima dari blog ini!

Tapi kita sedar tak sedar, masyarakat kita kat luar sana macam maner lah agaknya pose dieorg.. Siapa kita nak persoalkan mereka,kerana hakikat puasa itu adalah RAHSIA ANTARA MAKHLUK DENGAN TUHANNYA.! Tak perlu lah nak diceritakan tentang pembukaan aurat dan sebagainya. Bila menjenguk ke masjid tatkala tiba tarawikh, "ke MANA hilangnya sahabat2 dulu..!?" "Pagi tadi nampak je,ehm.. kt bazar pun ader td.." Barangkali bersolat di surau laen..

Padahal Bazar kt TTDI JAYA nh btol2 dpan masjid.. Sronok tgk wktu asar banyak je kereta depan masjid, Masuk masjid.. mmg agak ramai dari biasa.. Tapi ternyata waktu tu je ramai,sebab hampir ke semuanya nak ATTACK bazar RAMADHAN uh..

Nak ceritanya boleh je datang masjid uh, tapi berat lak kaki die nak jenguk masjid time solat..!!

~pengKRITIK BeBAS~

Selasa, Ogos 25, 2009

puasa si miskin

Aku telah menemui sebuah rumah yang usang. Rumah itu hanya berdindingkanbuluh bertanggakan batang kelapa. Di serambi rumah itu ada beberapa anakkecil yang kelihatan lesu dan letih. Aku hampiri mereka lalu bertanyakepada yang paling tua antara mereka, seorang kakak yang berumur barukira-kira 11tahun:
"Mana emak?
""Mak pergi menoreh," jawabnya.
"Mana bapak?""Bapak pergi kerja..."
"Habis tu adik yang kecil ini siapa yang jaga?" Di situ ada seorang bayidalam lingkungan umur 5 bulan.
"Adik ini sayalah yang jaga." Jawab budak berkenaan.
"Awak ada berapa orang adik-beradik?"
"Sepuluh."
"Adik ni yang ke berapa?"
"Saya yang kelapan."
"Mana abang-abang kamu pergi?"
"Tolong emak menoreh."
"Adik puasa hari ini?"
"Sama je makcik, puasa ke tidak.. Kami ni makan sekali je sehari..."Jawabnya.
Mendengar kata-kata itu aku sungguh terharu.Lalu aku bertanya lagi "Adik bersekolah dimana?"
"Saya tak sekolah.. Emak bapak tak mampu..".
"Bapak kerja apa?"
"Tangkap ikan kat sungai nak buat lauk bukak puasa ".
Budak itu memberi tahu, lebih baiklah bulan puasa berbanding bulan lainkerana pada bulan puasa mereka dapat makan kuih. Ada saja orang yanghantar.Aku berlalu dari situ dengan seribu-satu keinsafan. Kebetulan di simpangjalan ada orang menjual daging lembu tempatan. Aku beli satu kilo tulanglembu.
Di kedai runcit pula, aku beli rempah sup dan sepuluh kilo berasuntuk disedekahkan kepada keluarga itu.Bila saja aku beri barang-barang itu pada adiknya, dia melompatkegembiraan sambil menjerit
"Yeh yeh..! Kita dapat makan daging malamni..!"
.Aku bertanya kepada si kakak mengapa adiknya girang sangat.
Diamemberitahu aku, sejak dari raya korban tahun lepas baru sekarang merekaberpeluang makan daging lembu sekali lagi.
Seminggu kemudian aku datang lagi ke rumah itu.
Bila mereka melihat akudatang, mereka girang menyambutku di pintu rumah. Kebetulan pada hari ituaku sempat berjumpa dengan ibu mereka.
Sungguh menyedihkan cerita yang aku dengar:Anak yang berumur 4 tahun itu memberitahu padaku bahawa mereka sudahseminggu makan sup tulang yang aku berikan hari itu.
"Tiap-tiap hari mak buat sup, sedaplah makcik..
"Aku bertanya kepada emaknya macam mana dia lakukan hinggakan sup ituboleh tahan sampai satu minggu?
Dia memberitahu padaku bahawa pada hari pertama dia merebus tulang itu,dia telah berpesan kepada anak-anaknya agar tidak membuangkan tulang yangtelah dimakan.
Dia kutip semula semua tulang-tulang itu dan merebusnyasemula untuk dimakan pada hari berikutnya. Itulah yang dia lakukan setiaphari.
Dia berkata "Kalau tidak dapat makan isi, hirup air rebusan tulang pundah lebih dari cukup untuk anak-anak saya. Dia orang suka sangat.
"Aku bertanya lagi "Upah menoreh berapa makcik dapat?"
"Cuma RM3.00 sehari."
"Ayahnya bekerja macam mana"
"Kalau dia dapat ikan itulah yang dibuat lauk setiap hari.
"Rupa-rupanya aku terlupa bahawa aku sebenarnya hidup dalam keadaanmewah..
Pernahkah anda menghirup air rebusan tulang yang direbus semula sepanjanghidup anda?
Atau adakah anda buang saja tulang itu beserta daging-dagingyang ada padanya kerana anda kata ianya
"TAK SEDAP"?
Mungkin kita sudah terbiasa hidup senang hinggakan kita lupa bahawa kalaupun kita susah, masih ramai lagi orang yang lebih susah dari kita.--
"...kadangkala ALLAH hilangkan sekejap matahari..
Kemudian DIAdatangkan pula guruh & kilat..Puas kita menangis,mencari di manamatahari!Rupa2nya ALLAH nak hadiahkan kita PELANGI..."

perjuangan kita..

Hidup tidak selalunya indah,

langit tak selalu cerah,

suram malam tak berbintang,

itulah lukisan alam,

begitu aturan tuhan.

Jadilah rumput nan lemah lembut,

tak luruh dipukul ribut,

bagai karang di dasar lautan,

tak terusik di landa badai.

Dalam sukar hitunglah kesyukuran mu

Dalam senang awasi kealpaanmu

Setitis derita melanda

Segunung kurniaannya

usah mengharapkan kesenangan

Dalam perjuangan perlu pengorbanan

Usah dendam berpanjangan

maafkan kesalahan insan

Begitu ajaran tuhan.....



(lagu depetik dari lukisan alam dendangan hijjaz.)

Isnin, Ogos 24, 2009

hidup kita dengan bola golf...

salam... hidup umpama bola golf...
pehal lak? sukati aku la... aku yg tulis... hidup kita ditentukan oleh Allah Taala, lebih kurang la mcm bola golf yg nasibnye ditentukan oleh aku...huhu...

click to continue...

hadith-hadith ma'lul[cacat] tentang puasa dan ramadan

beberapa ilmu yang boleh kita kongsi bersama.....

hadith no.1:

matan hadith:

"Wahai manusia,sungguh bulan yang agung telah datang [menaungi] kalian,bulan yang lebih baik dari seribu bulan,allah menjadikan puasa [pada bulan itu] sebagai satu kewajipan dan menjadikan solat malamnya sebagai amalan sunnah. Barangsiapa yang mendekatkan diri pada malam tersebut dengan [mengharapkan] suatu kebaikan,maka sama [nilainya] dengan menunaikan perkara yang wajib pada bulan lain...inilah bulan yang awalnya adalah rahmat,pertengahannya keampunan dan akhirnya adalah merupakan pembebasan dari api neraka..."

---------------------------

hadith ini adalah sebahagian dari hadith yang panjang, iaitu hadith yang menceritakan bahawa pada akhir bulan sya'ban dan bulan ramadan akan menjelang, baginda memberi khutbah dan antara isi khutbah itu adalah tentang fadilat ramadan, antaranya lafaz yang masyhur yang merupakan [oint khutbah itu ialah lafaz:

".....dan dia[ramadan] itu bulan yang awalnya rahmat,pertengahannya pengampunan,dan akhirnya adalah pembebasan dari api neraka...."

takhrij hadith:

riwayat ibnu khuzaimah dalam sahihnnya [hadith no. 1780],al-baihaqi dalam syuab al-imam [hadith no.3455]

status hadith:

hadith ini tidak sahih. ia dinilai dhaif oleh para jamaah a'immah huffaz hadith salaf[mutaqaddimun] sejak kurun 1-3 hijrah lagi, antaranya dinilai dhaif oleh:

1-imam ibnu khuzaimah:
beliau sendiri telah mendhaifkan hadith ini dalam kitab sahihnya [hadith no.1780], kata imam ibnu khuzaimah: "in sahhal khabar[jika benarlah khabar ini sahih/jika benar khababrnya]", dan sesungguhnya bentuk lafaz "in sahhal khabar adalah satu bentuk pendhaifan oleh imam ibnu khuzaimah. ini adalah manhaj/method yang digunakan oleh imam al-huffaz ibnu khuzaimah dalam kitab sahihnya, iaitu apabila beliau menebut "in sahhal khabar" dalam kitab sahih ibnu khuzaimah ia menunjukkan bahawa hadith itu dhaif disisinya


2-imam abu hatim:
hadith ini juga dinilai tidak sahih oleh al-imam huffaz nuqqad hadith abu hatim dalam 'ilal ibnu abi hatim [hadith no.733], kata imam abu hatim: "haza hadith munkar[ini hadith mungkar]"

wallahu a'lam....

Ahad, Ogos 23, 2009

assalamualaikum...

cebisan-cebisan ilmu untuk dikongsi bersama...

antara hadith yang sahih sekitar puasa dan ramadan....

1.dari abu hurairah r.a. dia berkata : "rasulullah saw bersabda : "allah berfirman : "setiap amalan anak adam adalah untuknya sendiri melainkan puasa kerana puasa adalah untuk-Ku dan Aku yang akan membalasnya, dan puasa itu adalah benteng,maka jika salah seorang dari kalian sedang berpuasa, hendaklah jangan berkata kotor, juga jangan marah, dan jika ada orang yang mencacinya atau menyerangnya, maka hendaklah ia mengatakan :"sesungguhnya aku sedang berpuasa". Demi Dzat yang jiwa muhammad ada di dalam tangan-Nya,nafas[bau mulut] orang yang berpuasa itu lebih harum di sisi Allah daripada wanginya misik. orang berpuasa punya kebahagiaan, jika ia berbuka ia gembira, dan jika ia menemui Rabb-nya nanti, ia akan bahagia dengan puasanya"[H/R Syaikhan]

dalam satu riwayat muslim disebut :"setiap amal perbuatan anak adam akan dilipatgandakan, satu kebaikan [dibalas] sepuluh kali lipatnya hingga tujuh ratus lipat". allah swt berfirman : "melainkan puasa,kerana sesungguhnya ia adalah milik-Kdan aku yang akan membalasnya, ia meninggalkan makanan dan minumannya demi Aku. bagi orang yang berpuasa ada dua kegembiraan, gembira ketika berbuka, dan gembira ketika bertemu Rabb-nya, dan nafsu[bau mulut] orang yang berpuasa itu lebih wangi di sisi Allah swt daripada bau misik"

[kedua-dua hadith ini dipetik dari riyadhus solihin-bab wajibnya puasa ramadan dan keterangan tentang keutamaan puasa dan yang berhubungan dengannya, hadith no.1223]

Cetusan RAMADHAN..



Salam Ramadhan Salam 1Malaysia!




"Puasa RITUAL bangsa ARAB..?!"


Hakikat sebenar sememang Muhammad S.A.W sebagai pembawa ajaran ISLAM diutuskan dari bangsa ARAB. Namun tidak semestinya apa yang Nabi ajar kita semata-mata ritual atau amalan budaya orang arab. Hikmahnya Rasulullah itu diutuskan dari golongan ARAB is proses tarbiyah itu lebih mantap dalam kalangan masyarakat ARAB. Cuba perhatikan bagaimana lifestyle dieorg,penuh dengan cabaran. Membangunkan tamadun dari satu tanah gersang? bukan ke HEBAT tuh.. Orang ARAB hidup nya susah,x kira panas teriknya lagi.. Dieorg hidup punuh cabaran. Pengalaman mengerjakan UMRAH mengajar segalanya. Kita pun maklum didikan tarbiyah Rasulullah S.A.W melalui mengembala kambing. Jafi amalan ISLAM itu sebenarnya sesuai untuk semua bangsa.. bukan ARAB je..




"PUASA.. Bukan ISLAM je.."


Cuba tenok agama lain. Kristian,Yahudi dan India. Puasa kita berbeza dengan mereka dari sudut konsep dan cara amalannya. Tapi pokok pangkalnya semua agama percaya PUASA adalah cara terbaik untuk TAQARRUB kepada TUHAN masing2. India umpamanya, puasa dari makan daging.. Antara sebab yang saya maklum (salah betulkan!) kerana mengagungkan tuhan la mereka tak makan daging uh.. So,menyokong hujah saya tadi Puasa menTAQARRUB kan diri kepada Tuhan.. iaitu ALLAH.






Dulu Maryam berpuasa dari berkata-kata kerana ingin mengelakkan fitnah di samping sedang mendukung amanah dari ALLAH. Iaitu dugaan untuk melahirkan Nabi ISA walau tanpa bapa.


Nabi Daud lak puasa enam bulan selang sehari.. Semata-mata mendekatkan DIRI kepada ALLAH selepas ada terlanjur melakukan kesalahan. Nampakkan bagaimana puasa itu dari dulu lagi adalah untuk kita menTAQARRUBkan diri kepada ALLAH.




p/s: Tambahan,jom tengok youtube ucapan OBAMA tentang RAMADHAN.
Salam..



RamaDhan di Sambut Tulus Terbuka,

raMADhan diRai rIaing tak terKira,

Ramadhan dipUJI Manis Bicara..



Hakikatnya..



aDakah Ramadhan diLALUI sesungguhnya..?!

ayuh SHIFT PARADIGMA kita..!



Terasa diri ini seakan hanyut lak ditelan waktu.. Bukan ape, (pejam-celik)2 da sampai ke Ramadhan Kareem.. Sekali-sekala dalam benak hati seorang yang daif lagi kerdil diSISI ALLAH ini terlintas juga pertanyaan "Kenapa berpuasa..?!" Macam dalam movie di TV3 semalam(22/8) tajuknya: Bukan Bidadari. Seorang watak ade mengatakan buat ape kita amalkan "ritual org arab tu" kemudian dia sambung "menjauhkan diri dari makan dan minum seharian agak GILA!" Macam mana nak jawab tuh.. Al-Maklum la saya sekadar hamba yang mengondang setitis ilmu yang kurang berkemampaun dalam membidas atau mengutarakan pandangan2 "menDefend ISLAM"



"AMALAN ISLAM IALAH RITUAL MASYARAKAT ARAB"

betul ke nih? Ehm,sememangnya ISLAM dibawa oleh Muhammad s.a.w yang berbangsa ARAB. Namun hakikat amalan yang dibawa oleh Muhammad S.A.W adalah sesuai untuk diamalkan oleh segenap lapisan masyarakat. Kita sendiri maklum dengan kehebatan islam yang mencakupi setiap sudut DIMENSI.Hakikat ALLAH yang MAHA BIJAKSAN mengutuskan utusanNYA dari kaum berbangsa ARAB ialah mereka ini melalui proses tarbiyah yang mantap dan mampu mempersiapkan diri dalam memajukan diri dan UMMAH seluruhnya. Masyarakat ARAB kalau disaksikan kehidupan mereka yang disinari MATAHARI yang terik,sememangnya menguji KESABARAN and KETABAHAN. Nabi ditarbiyahkan dengan mengembala kambing seusia muda lagi. Maklum la, bagaimana payahnya nak mendidik kambing. Jadi sebab itu hikamhnya Nabi and Rasul comes from those ARABS...



"KENAPA PUASA"

Hakikat berpuasa itu bukan amalan org ISLAM sahaja. Kita tengok orang YAHUDI turut berpuasa. Kristian pun sama. INDIA pun puasa jugak! Cuma amalan dan konsep nya sahaja berbeza.







Contohnya dalam berpuasa sendiri, terdapat dalam kalangan agama2 lain yang menyokong bahawa puasa itu mampu mendekatkan diri dengan TUHAN. Kristian sendiri ada puasa mereka, Yahudi bahkan india oun ade Puasa. Just konsep dan cara amalan itu sahaja berbeza. Nabi2 terdahulu berpuasa apabila melakukan kesalahan. Ini adalah cara terbaik dalam ISLAM untu kita TAQARRUB dengan ALLAH.

kentut tu batal puasa.ye confirm.

talhah bin johari
seingat saya semalam kami 4 family iftar bersama2 di Ampang,di ibu kota sebuah negara islam merdeka.Kuala Lumpur.

korang semua jangan suuzhonn dengan KL.dek kerana KL lah merupakan tempat lahirnya daie2 yang mantap.cth Amir,exco disiplin.mereka boleh tahan dengan kehidupan penuh cabaran di sana.sedang saya pergi ke bazar ramdan wat pertama kalinya.puasa ku tergugat.puasa mataku tergugat.nauzubillah byk2 la istighfar.tu yg menyebabkan kami takut untuk keluar dari sepintar.



"sesungguhnya pandangan itu panahan syaitan"



persoalannya kan syaitan tu diikat di 'sana' mana mungkin itu makhluk dapat memanah.(teringat saya kehebatan baba memanah).



persoalan itu kembali terungkai di hati.sisa,pesanan,dorongan,wasiat,harta peninggalan terakhir iblis laknatullah.yaini nafsu.



andai kita berbicara tentang nafsu,semu piqiaq lain.bernafsu,naik nafsu,ternafsu,menafsu,mempernafsu,nafsu syahwat?



hakikatnye nafsu ini kehendak,kemahuan mahupun kechenderongan kita terhadap sesuatu.bezanya.BAIK ke TAK BAIK.



"DDALAM HATI SETIAP ANAK ADAM ADA SEKETUL DARAH.JIKA BAIK DARAH ITU MAKA BAIKLAH KESELURUHANNYA.JIKA BURUK DARAH ITU MAKA BURUKLAH SELURUHYA.KETAHUILAH DARAH ITU ADALAH HATI"



teringat saya ketika ustaz kosim berucap menyanai jiwa merdeka.kekaguman saya dan kesentakan saya time lihat dia kata"kalau ni takda(sambil tunjuk di kepala),kalau ni takda(sambil tunjuk kat dada).tak guna kamu hidup"



maka jom kita tahan nafsu kita bersama.perkara perkara yang membatalkan puasa,bukan kita je kena bertahan.banyak lagi golongan lain kena bertahan.pakcik2 tua,ibu2 mengandung,adik2 baru start nak puasa,pasangan pasangan baru bernikah,dan sebagainye.



kentut sekalipun.saya sudah yakin seyakin2 ya bahawa kentut sememangnya membatalkan puasa anda.tolonglah.majlis agama,jakim,MAJLIS FATWA,ustaz ustaz sememangnye takut untuk berbicara mengnai kentut itu batal puasa.sedangkan wudhu pun batal apa lagi puasa.





kisahnya

ia jelas skiranya kita solat jemaah di masjid bila imam mengucapkan aminnnn.maka makhluk allah ini mengambil kesempatan "prett" agar bunyinya tidak didengari.walhal aromanya menikam kalbu.saya dah berpengalaman.kemudian buat2 sah solat.kepala lutut beliau.disulami dengan hidangan sambal petai berlada dan tempoyak serta tlur masak kari menggamitkan suasana.kelihatan uncle yg dk sebelah pun ter cungap menahan nafasnya.rakan2 jadilah warga bertanggungjawab.bak kata ustazah maimunah,"beranilah menanggung kesilapan sendiri.



ia juga berlau di madrasah saya sewaktu berada di tahun tiga.ketika mempelajari subjek geografi,tidak semena2 beliau berbuat begitu.hal ini menimbulkan provokasi dan tribulasi dalam kalangan warga kuliah.maka aromatherapi itu menyelinap masuk ke rongga hidung pensyarah kami.tekalah siapa beliau.malu saya dibuatnya.



dalam memuji tindakan seorang warga sepintar yang keluar untuk mengambil wudhuk sedang rukuk melepaskan sesuatu,beliau pandai membezakan hak dan batil tak sperti perkara di atas.beberapa tahun lepas...



jelas. ini membawa mudharad kepada imej diri.maka puasa anda akan juga tergugat.



perkara ini jelas pada diriku sesudah diyakinkan oleh pakcikku seorang daie.pada awalnya terus terang macam nak tendang je pakcik wat fatwa sendiri.dia menarik semua anak2 sepupunya lalu bercakap prihal kontroversi yang tak pernah disiarkan di akbar BERITA HAIRAN,HAKARAH dsb.



takrif kentut

berbicara tentang kentut.

dari segi bahasanya ialah:bunyi yg berbau.

dari segi istilah ialah:sesuatu angin yang dikeluarkan dari 'anus' ama ada berbau atau tidak dan mengundang malu kepada si pengeluar yang waras.ia sama sekali membatalkan wudhu.



memasukkan sesuatu ke dalam rongga terbuka itu tidak boleh.sewaktu proses kentut dilaksanakan 71.87% angn dari luar akan kembali ke dalam.maka itu sudah dikira memasukkan sesuatu kedalam rongga terbuka.jelas pakcikku.



tolhah,14tahun adik sedara saya bertanya,pak usu,macam mana nak tahan?gelak kami.hahaha

adik ku pulak cakap,ustaz kat skola tak ajar pun.dia jawab dia tak amik course fiqh...



saya tahu mukanya menahan gelak.sambil mengusap janggut.perangai macam saya.wat keco.



saya tanya gak.tak siksa ke kalau tahan?(tetiba teringat hanif KU sepintar)

dia kata,itulah resam mujahid.bertahan.mental wal fizikal.otometik keluar dari mulut puasa ku.sakai!.



zubair 11 tahun tanya.nak buat macam mana?sambil mukanya cuak cuak tahap separa ketara takut puasanya punah.muka cam nak nangis.



maka saya dgan pakcikku gelak tak terkira.kui3 bagai nak gugur bulu kaki.



"sabar laa pakcik tak habis cakap lagi.puasa seorang itu akan batal,seandainya dia kentut disebabkan dia makan petai,durian,jering,ubi, lepas solat zohor."



aku dah agak dah.lawak sebelum iftar.



sElAmAt MeNjAlAnI iBaDaH PuAsA rAmAdhAn El mUBaRak!


Sabtu, Ogos 22, 2009

menyambut ketibaan bulan ramadhan


Assalamualaikum..

kami warga Badan Dakwah dan Rohani Sepintar mengucapkan selamat menyambut ketibaan bulan Ramadhan kepada semua .Moga-moga bulan yang barakah ini kita hiasi dengan amalan-amalan kebaikan.

sabda Rasulallah s.a.w,

Sesungguhnya telah datang kepada kamu bulan Ramadhan,bulan yang penuh berkat.Allah telah fardukan ke atas kamu berpuasa padanya.Sepanjang bulan Ramadhan itu dibuka segala pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka serta dibelenggu segala syaitan

Bulan kemuliaan

Semoga Ramdhan ini memberi 1001 kebahagiaan kepada kita... Hadapilah bulan yang mulia ini dengan penuh kesabaran dan ketaqwaan... Semoga kita semua berada di bawah lembayung rahmatNya...

AHLAN WASAHLAN YA RAMADHAN...

Kini,
Bulan yg kita semua nanti,
tiba jua,
oh, Ramadhan...

Gembira hati ini,
tatkala bertemu denganmu,
sungguh tidakk kuduga,
pertemuan ini akan berlaku,
Karena hati ini rindu padamu...

Ramadhan,
hadirmu membawa kweyeynangan,
hadirmu membawa kedamaian,
hadirmu membawa sinar Ilahi,
hadirmu membawa cahaya keinsafan...

Ya Ramadhan,
malammu diimarahkan degan tarawikh,
diakhiri dengan witir,
syaitan dibelenggu,
hanya nafsu yang tinggal untuk menguji iman kita...

Hadirmu penuh bererti,
malammu penuh kesyahduan,
Padamu jua,
hadirnya satu malam,
yang lebih baik drpd 1000 bulan,
itulah Lailatilqadar,
yang dicari orang beriman...

Namun,
tidak terungkap olehku,
akan keistimewaanmu,
yg menjadikan rinduku padamu,
makin bertambah,
Aku rindu padamu Ramadhan...

Selamat menyambut bulan Ramadhan alMubarak kepada semua warga Sepintar khususnya kepada rakan-rakan seperjuangan dakwah...

salam RAMADHAN

ahlan wasahlan ya Ramadhan...

AKU RINDU PADAMU...
Kini bulan kita nanti,
muncul jua,
oh, Ramadhan ...
Ah, gembiranya hati ini,
tatkala bertemu denganmu,
sungguh tidak kuduga akan pertemuan ini,
akn berlaku jua,
karena hati ini rindu padamu...
Ramadhan,
hadirmu membawa ketenangan,
hadirmu membawa kedamaian,
hadirmu membawa sinar Ilahi,
hadirmu menguji keimanan...
Hadirmu penuh bererti,
malammu penuh kesyahduan,
Padamu jua hadirnya,
satu malam yang lebih baik daripada 1000 bulan,
itulah Lailatulqadar,
yang dicari orang beriman...
Ya Ramdhan,
malammu diimarahan,
dengan tarawikh,
diakhiri dengan witir,
Syaitan dibelenggu,
namun hanya nafsu yang tinggal,
untuk menguji iman...
Tapi,
tidak terungkap olehku,
akan keistimewaan,
yang ada padamu,
menjadikan rinduku padamu,
makin bertambah...
Aku rindu padamu Ramadhan...
Selamat menyambut bulan Ramadhan kepada semua warga sepintar...

10 muwasofat

10 Muwasofat merupakan ciri-ciri utama pembinaan seorang kader dakwah. Dari detik pertama seseoarang itu menjejaki alam tarbiyyah, dia tidak dapat di pisahkan dengan pembinaan muwasofat-muwasofat ini sehingga dirinya terus di baluti oleh Islam yakni menjadi individu muslim yang unggul. Berikut merupakan sedikit pendetailan terhadap 10 Muwasofat.Berkata Iman Hassan Al-Banna ketika melalui marhalah ini'Wajib ke atas setiap muslim memulakan dengan memperbaiki dirinya, kesempurnaan itu dapat dilihat bila ia telah dapat memiliki beberapa perkara yang meletakkan ia di peringkat tertentu yang menjadikan ia mampu untuk memikul tanggungjawab amal Islami'
1. Akidah yang sejahtera (Salimul Aqidah)·
Redha Allah sebagai tuhan, Islam sebagai Agama dan Muhammad saw sebagai Nabi.· Sentiasa muraqabah Allah dan mengingati akhirat, memperbanyakkan nawafil dan zikir.· Menjaga kebersihan hati, bertaubat, istighfar, menjauhi dosa dan syubhat.
2. Ibadah yang betul (Sahihul Ibadah)·
Perlu melakukan ibadat yang meninggikan roh dan jiwanya.· Perlu belajar untuk membetulkan amalannya dan mengetahui halal dan haram.· Tidak melampau atau berkurang (pertengahan).
3. Akhlak yang mantap (Matiinul Khuluq)·
Akhlak kita ialah Al-Quran dan ditunjukkan oleh Nabi saw.Dijelaskan beberapa unsur oleh Imam Al-Banna dalam kewajipan daie iaitu sensitif, tawadhu, benar dalam perkataan dan perbuatan, tegas, menunai janji, berani, serius, menjauhi teman buruk dll.
4. Mampu berusaha (Qaadiran ala Kasbi)·
Walaupun kaya, perlu bekerja.· Tidak terlalu mengejar jawatan dalam kerajaan/resmi.· Meletakkan jawatan dan tempat kerja mengikut keperluan dakwah lebih utama dari gaji dan pendapatan.· Melakukan setiap kerja dengan betul dan sebaiknya (ihsan).· Menjauhi riba dalam semua lapangan.· Menyimpan untuk waktu kesempitan.· Menjauhi segala bentuk kemewahan apatahlagi pembaziran.· Memastikan setiap sen yang dibelanja tidak jatuh ke tangan bukan Islam.
5. Berpengetahuan luas (Mutsaqqafal Fikri)·
Perlu berpengetahuan tentang Islam dan maklumat am supaya mampu menceritakan kepada orang lain.· Perlu bersumberkan kepada Al-Quran dan Hadis dan diterangkan oleh ulama yang thiqah.· Pesan Imam Banna: Perlu boleh membaca dengan baik, mempunyai perpustakaan sendiri dan cuba menjadi pakar dalam bidang yang diceburi.· Mampu membaca Al-Quran dengan baik, tadabbur, mempelajari sirah, kisah salaf dan kaedah serta rahsia hukum yang penting.
6. Kuat tubuh badan (Qawiyyal Jism)·
Dakwah berat tanggungjawab dan tugas - perlukan badan yang sihat dan kuat.· Rasulullah saw menitikberatkan soal ini. Maksud Hadis : Mukmin yang kuat itu lebih baik dan lebih dikasihi Allah dari mukmin yang lemah, tetapi pada keduanya ada kebaikan· Pesanan al-Banna:Memeriksa kesihatan diri, mengamalkan riadhah dan tidak memakan/minum suatu yang merosakkan badan
7. Mampu melawan nafsu (Mujahadah ala Nafsi)·
Perlu azam yang kuat untuk melawan kehendak nafsunya dan mengikut kehendak Islam.· Tidak menghiraukan apa orang kata dalam mempraktikkan Islam.· Daie mungkin melalui suasana sukar yang tidak akan dapat dihadapi oleh orang yang tidakbiasa dengan kesusahan.
8. Menjaga waktu (Haarithun ala Waqtihi)·
Waktu lebih mahal dari emas, waktu adalah kehidupan yang tidak akan kembali semula.· Sahabat sentiasa berdoa agar diberkati waktu yang ada pada mereka..Aku adalah makhluk baru.. menjadi saksi kepada manusia.
9. Tersusun dalam urusan (Munazzamun fi syu’unihi)·
Untuk manfaatkan waktu dengan baik.. perlu penyusunan dalam segala urusan.· Gunakan segala masa dan tenaga tersusun untuk manfaat Islam dan dakwah.
10. Berguna untuk orang lain. (Nafi’un li ghairihi)·
Daie umpama lilin yang membakar diri untuk menyuluh orang lain.· Daie adalah penggerak dakwah dan Islam. Masa depan Islam, hidup mati Islam bergantung kepada daie.· Amal Islam ialah untuk menyelamatkan orang lain dari kesesatan.· Daie merasa gembira bila dapat membantu orang lain. Paling indah dalam hidupnya ialah bila dapat mengajak seorang manusia ke jalan Allah
DIPETIK DARI: halawatul iman

Ahad, Ogos 16, 2009

~Hayya naqribullah,bizikril MAWT~

~MAUT~ Ayat al-Quran ini,menggentarkan hati barangsiapa yang mambacanya.
"Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan MATI"
(ali-Imran:185)
Maut satu perkataan yang digeruni manusia yang sedang bernafas.
Alhamdulillah ya Allah,tangan ini masih mampu menulis. Tidak tahu bila ia akan berhenti.
Tidak tahu? Mengapa?
kerana ia RAHSIA ALLAH.

Baru-baru ini kita dikejutkan dengan pemergian penasyid terkenal Ustaz Asri yang jga merupakan vokalis kump nasyid yang tidak asing lagi,Rabbani.
Sebelum ini kita dengar tentang pemergian Michael Jackson,Yasmin Ahmad.
Kesemuanya secara tiba-tiba..
Siapa sangka?
arwah Ustaz Asri rebah begitu sahaja dan malaikat maut terus mencabut nyawanya.

Arwah yang juga merupakan bapa saudara kepada sahabat saya di sekolah menengah dahulu.Arwh merupakan,penasyid juga ulama' yang sering menjadi rujukan sahabat2nya. Terpancar sikap rendah diri arwah tatkala melawat sahabat saya di asrama dahulu.Tidak pula pernah arwah membangga-bangga bahawa dia merupakan penasyid yang pernah merangkul banyak anugerah. Semoga rahmat dan redha Allah mengiringi pemergiannya.

kita bila? siapa sangka mungkin esok kita tidak melihat dunia.
tiba2 Allah takdirkan begitu,dengan amalan yang tidak pernah cukup.
Ya Allah~~~ ketika ini terketar2 saya membicarakan tentang kematian.

Ingin sekali saya mengajak semua berterusan mengingati MATI.
Berterusan dan tidak pernah berhenti.
Peringatan ini diutamakan dan ditujukan KHAS buat diri ini yang sering terlupa serta juga para pembaca yang sentiasa dalam agaan dan lindungan Allah Ta'ala.
Teringat tentang pemergian sahabat saya ketika di sekolah menengah dahulu.Mungkin sebahagian pembaca SEPINTAR mengenali arwah.
*******
Nama arwah ialah Siti Munirah bt Ajiyan.
Seorang yang rajin menghafaz Al-Quran.
Dengan ingatan Al-Quran yang hebat.
Jika ditebuk surah2 yang telah dihafaz arwah,pasti dapat.

Suatu hari,semasa di lawatan sekolah,kebetulan pula hri itu adalah hari pemrgian isteri bekas PM kita.Ketika itu hujan renyai2 dan petang jumaat.
Arwah datang kepada saya dan berkata:

"Asma,seronokkan kalau dapat mati masa malam jumaat,pastu hujan renyai2.Hujan menandakan langit sedih dengan pemergian kita..."

saya terdiam dengan kata-kata arwah lantas mengangguk dan tersenyum.

saya membalas dengan mengatakan inshaAllah pasti,orang macam dia akan husnul khatimah,saya doakan.

Dan pengakhirannya,arwah betul2 meninggal pada malam jumaat dan ketika itu hujan renyai2.Punca kematian adalah akibat pendarahan dalam otak yanglewat dikesan.

Siapa sangka?
Ketika itu,kami baru di Tingkatan 4.Cuti sekolahketika itu.Cuti akhir tahun.Saya dikejutkan dengan panggilan telefon mengatakan arwah rebah ketika sedang bersembang dengan keluarganya beberapa hari sebelum menghembuskan nafas terakhir.

Ketika hari pengebumian,muka arwah yang hitam manis dilihat berseri. Seakan-akan bercahaya pada pandangan kami. Ketika dimasukkan ke dalam lahad pula,abang arwah yang turun ke lahad menceritakan kepada kami bahawa sebaik turun ke lahad,dia merasa sejuk yang semacam. Sesejuk pandangan arwah. Lahad untuk orang yang husnul khatimah kata kami.
*******

Sahabat2 sekalian, secara umum dapat dikatakan pembicaraan tentang kematian bukanlah pembicaraan yang menyenangkan hati semua orang,bahkan ada segelintir manusia yang inginkan hidup seribu tahun lagi seperti yang dinyatakan Allah dalam surah Al-Baqarah;

"Dan sungguh,engkau(Muhammad) akan mendapati mereka(orang-orang Yahudi),manusia yang paling tamak dalam kehidupan(dunia),bahkan lebih tamak dari orang-orang musyrik.Masing-masing dari mereka ingin diberi umur seribu tahun lagi,padahal umur panjang itu tidak akan menjauhkan mereka dari azab.Dn Allah Maha Melihat apa yang mereka kerjakan"
(al Baqarah:96)

Dalam surah Ghafir atau surah al-Mu'min pula Allah Ta'ala menceritakan tentang ucapan orang2 kafir pada hari kiamat;
"Mereka menjawab,"Ya Tuhan kami,Engkau telah mematikan kami dua kali dan telah menghidupkan kami dua kali,lalu kami menakui dosa-dosa kami.Maka adakah jalan(bagi kami) ntuk keluar(dari) neraka?"
(Ghafir:11)

Definisi kematian bagi sebahagian ulama' adalah ketiadaan hidup atau antonim bagi hidup.

1. Kematian pertama=dialami manusia sebelum kelahirannya,yakni sebelum roh ditiupkan
2. Kematian kedua=merupakan saat yang kita sedang tunggu dan tidak tahu bila waktunya,meninggalkan dunia yang fana ini.Fana bermakna tidak kekal.

PERSOALANNYA
Seperti yang biasa ditanya.Usah tanya orang lain.Tanya diri sendiri.
BERSEDIAKAH aku?
Jika imtihan,kita bersedia dengan membaca buku sehingga tidak tidur malam.
Menyediakan diri agar soalan2 imtihan dapat dijawab.
Persediaan yang boleh dikatakan sempurna sebelum menjawab imtihan. Kemudian,natijahnya,ditentukan Allah.

Jika persedian IMTIHAN yang lagi satu ini?BERTEMU ALLAH.PENCIPTA kita.PEMILIK NYAWA kita.Ayuh saya dan sahabat2 pembaca yang dirahmati Allah,mari bersedia ke arah itu..
Tugas kita hanya bersedia.Natijahnya juga pada Allah.
Untuk itu,kitaperlu DOA,DOA, sdan DOA agar pengakhirannya Husnul khatimah.
Mari menjadi orang yang paling BIJAK.
Yang mengingati MATI.
Persoalan bijak bukan pada 4 flat atau berapa banyak A~~
Tapi kita yang mengingati MATI.

Mari kita bersama-sama menjadi syabab yang..
"jiwa mereka yang hangat cintanya mencari akhirat..Laksana anak-anak akhirat.. Melihat dunia dari jendela akhirat"
(Allahyarham Ammar:bekas pelajar tahun 3 perubatan Kaherah)

sebelum mengakhiri pembacaan,luangkan masa kita sebentar untuk menghadiahkan surah al-fatihah pada yang telah pergi,muslimin muslimat,mujahidin dan mujahidat serta semua yang telah pergi tidak kira kita mengenali mereka atau tidak.
AL-FATIHAH p/s:bittaufiq wan najah pada adik2 SEPINTAR yang bakal menduduki PMR an SPM.Berjuang elok2.Semoga redha Allah mengiringi setiap pergerakan anda semua.Amin~Fi hifzillah..(^^)/

Sabtu, Ogos 15, 2009

Muka'd Kelumpuhan bukan HALANGAN..

SALAM..

Sebagai seorang hamba yang tidak pernah lepas diduga, Muka'd seorang hamba ALLAH yang semakin dimamah USIA merupakan seorang yang LUMPUH FIZIKALNYA. Kelumpuhan beliau tidak sesekali mampu menghalangnya dari terus membuktikan kecintaan dan keimanannya kepada ALLAH dan Rasulullah.

Muka'd telah menyuruh anaknya membina sebuah pondok dihadapan rumahnya agar dapat Muka'd melihat wajah Rasulullah andai Rasulullah melintas atau melalui dihadapan rumahnya. Dia sanggup tinggal seorang diri disitu hanya kerana ingin melepaskankan kerinduan kepada kekasih ALLAH,Muhammad S.A.W.

Suatu hari Rasulullah mendapat khabar berita Muka'd telah menghembuskan nafasnya yang terakhir. Maka Rasulullah bersabda bahawasanya hanya Rasulullah sahaja yang layak untuk pergi menziarahi Muka'd. Maka Rasulullah terus menapak menuju kearah pondok Muka'd. Setibanya Rasulullah di pondok Muka'd, Malaikat Jibril sudah ada di dalam pondok Muka'd.

Lantas Malaikat Jibril berkata andai kau tidak tiba wahai Muhammad, aku akan menjalankan penghormatan menguruskan jenazah Muka'd. Namun memandangkan Engkau sudah tiba di sini, maka Engkaulah yang selayaknya untuk menguruskan jenazzah Muka'd. Lantas Rasulullah memanggil para sahabat untuk bersam-sama menyelesaikan urusan menguruskan jenazah.

Moralnya, walau lumpuh Muka'd tidak pernah sesekali beliau tetap teguh ingin membuktikan IMANnya kepada Rasulullah. Penghormatan untuk menguruskan jenazahnya hanya layak dijalankan oleh Malaikat atau Muhammad S.A.W. Hebatnya orang2 yang BERIMAN.!!

Khamis, Ogos 13, 2009

Al-Fatihah untuk Ustaz Asri Rabbani

saya dikhabarkan Ustaz Asri meninggalkan dunia tiga jam selepas pemergiannya. berikut adalah petikan yang dipetik dari harakah daily...


Asri Rabbani jatuh dan meninggal dunia
Salmah Husain
Thu Aug 13, 09 11:37:50 am MYT

Dikemaskini 1.20pmKUALA LUMPUR, 13 Ogos (Hrkh) - Vokalis utama kumpulan Rabbani, Mohamad Asri Ibrahim (Ustaz Asri) meninggal dunia sebaik sahaja jatuh ketika membuat persembahan di RTM kira-kira jam 11.15 pagi ini....

click here to read more>>>

Renungan..

Salam..

Sambil berehat menikmati keindahan kesejahteraan kehidupan yg bersalut dugaan dari Tuan Empunya Dunia tidak laen lagi ALLAH rabbuNA.. 'Aku' mengambil kesempatan ini utk berkongsi satu lintasan dari hati kecil penuh rayuan sukma mengharap satu transformasi yang hampir mustahil agar berlaku keatas REMAJA.! yang disebut oleh insan yang masyhur Hassan Al-Banna sebagai as-Syabab, atau al-Fatayat..

Dalam perjalanan 'aku' kesurau pada hampir setip hari utk mengerjakan solat zohor, perjalanan ku akan melintasi SMK TTDI JAYA yang tersergam indah. Namun jelas sekali ia dicemari dengan akhlak keji REMAJA dihadapan sekolah. Masing-masing dengan hal mereka sedang menanti org bertanggungjawab membawa mereka pulang.

Muslimah yang seharusnya indah bersalut hijab bertintakan akhlak mahmudah bawaan Khadijah Khuwailid dan Aisyah Humaira' sememangnya tidak menyedari mereka hakikatnya sudah keluar dari landasan akidah sebenar. Berjalan berdua-duan bersama LELAKI seakan tiada salahnya. Meninggi suara cuba bertengkar dengan makhluk EGO (lelaki) seakan lupa suara mereka sebenarnya anugerah yang harus disimpan. Hal ini di Malaysia yang gah sebagai ahli yang bersuara lantang di OIC.

Muslimin yang sepatutnya menjadikan Muhammadsebagai idola teraju kehidupan jauh sekali dari landasan ''Sitarol mustakim". Menjadikan hiasan dunia penghias sisi mereka. Seakan tidak mengenal erti masjid yang terletak berhampiran dengan sekolah,apa lah salahnya ke masjid utk menunaikan kewajipan seorang muslim dari melepak dan menikmati keindahan gadis tercemar! Berjalan dengan lagak gaya sombong seakan lupa dengan pesan Luqmanul Hakim dalam Al-Quran.

"Janganlah kamu berjalan dengan sombong di atas muka bumi ALLAH, sesungguhnya ALLAH membenci setiap yang berbangga dengan keturunan" (petikan dari Surah Luqman)

'aku' sendiri manjadi lemah utk bersuara berdakwah! Langkahku kemas berkopiah putih ditenung sekan janggal dengan insan sepertiku mempersiap rohani. Seakan tidak tergerak hati mereka walau sedikit utk bersamku menapaki langkah ke masjid yang sememangnya hampir dengan sekolah mereka.

Hakikatnya wahai DAI'E, selagi mana kita da peluang berdakwah, gunakanlah. Kerana sememangnya itu yang menjadikan kita khaira ummah. Tina suatu ketika di satu persimpangan kita menjadi kaku seakan tidak mampu berdakwah seperti mana yang berlaku ke atas ku dalam langkah ku utk fardu ZOHOR. Kita memerlukan
REMAJA utk menguatkan benteng dakwah islamiah. REMAJA memerlukan kita utk memperkasa BENTENG IMAN mereka!

Rabu, Ogos 12, 2009

solat di awal waktu

salam n smile ana ucapkan pada pembaca sekalian...semoga rahmat ALLAH akan terus bersama kite......trima kaseh pada sahabat yang menjemput ana utk menjadi sebahagian daripada 'blog writer' kat blog nie....walau dimana saja kita berada, fikrah islamiah yang kita sanjung tetap sama..even di sekolah ataupun di Universiti, dakwah itu tetap menjadi suatu keperluan....dan dakwah memerlukan kepada sabar...dan mohonlah pertolongan dengan sabar dan solat.....SOLAT!!!!!!



Mengapa Solat Awal Waktu?
saladinjunior@gmail.com


Mengapa solat awal waktu? Apakah kelebihannya?

Saudara,

Apabila azan dilaungkan maka frekuensi azan akan dirambatkan keserata tempat. Frekuensi azan ini akan menjadikan frekuensi sekitar ke tahap theta yang paling rendah (deep theta). Untuk memahami tentang frekuensi, sila rujuk artikel frekuensi yang saya jelaskan sebelum ini di sini.

Saudara,

Air merupakan salah satu makhluk Allah yang mampu untuk menurunkan frekuensi gelombang otak ke alpha dengan cepat. Kerana itu apabila kita berada di dalam keadaan marah, kita diminta untuk mengambil wudhuk agar kita menjadi tenang.

Begitu juga jika anak menangis. Kita boleh sapukan dengan air sambil meminta izin pada Allah dan berkomunikasi dengan air itu sendiri. Air juga makhluk Allah dan kita meminta bantuan air sepertimana kita meminta pada manusia. Ingatlah semua benda di dunia ini adalah makhluk Allah. Milik Allah.

Juga lagi jika kita berada di dalam keadaan stress akibat kerja yang banyak atau juga stress kerana study (baik untuk mereka yang sedang nak amek trial khusunyer dak SEPINTAR), minumlah air yang banyak. Air boleh menenangkan stress.

Mohonlah agar diberi ketenangan daripada Allah kerana Allah adalah pemilik kepada air dan diri kita. Mohonlah juga kepada air atas hubungan sesama makhluk iaitu kita dan air.

***

Berbalik kepada solat awal waktu. Apabila azan dilaungkan maka azan tersebut mampu menurunkan frekuensi persekitaran ke tahap theta yang paling rendah (deep theta). Apabila kita mengerja solat ketika ini dan ditambah dengan adanya wudhuk, maka frekuensi fikiran kita akan mampu turun sampai ke tahap theta ataupun sekurang-kurangnya alpha yang paling bawah (deep alpha). Ketika ini pastinya menjadi mudah untuk mencapai tahap khusyuk.
Deep theta + Alpha = theta atau deep alpha

Jika kita solat di tengah atau di akhir waktu, maka tenaga frekuensi azan ini telah berkurangan dan mungkin sudah habis. Maka agak sukar sedikit untuk mencapai tahap theta tersebut.
Jika kita bersolat di masjid atau surau secara berjemaah, maka lebih kuat frekuensi thetanya kerana dari masjid dan suraulah azan dilaungkan. Sebab itu kita lebih mudah mencapai tahap khusyuk jika bersolat di masjid atau surau di awal waktu. Maha Besar Allah yang menjadikan sesuatu itu tidak ada sia-sianya.

***

Saudara,

Marilah kita berkomunikasi dengan Allah meminta agar kita sentiasa bersolat di awal waktu. Jika kita malas, atau ada lagi kerja yang ingin dilakukan, maka berkomunikasi dengan Allah dengan memohon keizinan untuk solat lewat waktu.

“Ya Allah, aku ingin buat kerja dahulu ya Allah. Aku ingin siapkan sedikit sahaja lagi kerja ini. Aku minta kebenaran padaMu ya Allah. Izinkan aku solat lewat”.

PERCAYALAH. Pengalaman saya berkomunikasi dengan Allah sedemikian rupa TIDAK akan membawa kepada apa-apa kejayaan. Hati dan jiwa saya serta tubuh saya secara automatik akan bangun dan terus mengambil wudhuk untuk mengerjakan solat. Permohonan saya untuk lewat solat sentiasa menemui KEGAGALAN. Banyak study poun tak guner kalu solat dilambat-lambatkan .........

***

Semoga Allah sentiasa melimpahkan ilmunya kepada kita semua. Ameen.

kamarul hilmi b kamal - SBPIR 0708 - UTP

Selasa, Ogos 11, 2009

Madah Si Mujahid

Hei pejuang muda,
bangkitlah dirimu dari lena,
demi sebutir permata,
yang terselindung di balik kaca...
Hei pejuang muda,
dirimu bukan insan perkasa,
hanya menabur bakti dan jasa,
supaya dipandang Yang Maha Esa...
Hei pejuang muda,
ayuh berderap bersama-sama,
senada dan seirama,
mereka di luar memerlukan kita...
Hei pejuang muda,
usiamu amat berharga,
bekalanmu mesti berganda-ganda,
supaya kelak tak ditimpa murka...
P/S: Al-maklum hamba bukan yg pandai b'madah bicara.. kata2 diatas dari blog Abg Marwan Bukhari..! Copy n Paste utk diKongsi bersama..