Khamis, Disember 31, 2009

bialah... kadang-kadang kita tak sedar...

salam... sekadar ingin berkongsi cerita.... semalam saya ke rumah tok njang saya di pahang... mak saya pun seronok lah berborak2... kalau dah jumpa, memang tak henti2... hehe... tiba2 emak masuk la satu topik ni.. pasal kerabt2 saya jugaklah... ngumpat? hehe... mungkin jugak... mak saya ceritalah, ada seorang ni yg x reti tutup aurat. mak saya penat tegur... tapi dia buat bodoh aje. satu hari tu, dia nak keluar dengan keluarga saya. tiba2 adik bongsu perempuan saya tegur, "kak, mana boleh pakai macam tu,kan? tak tutup aurat... nampak tangan(orang tu pakai t shirt lengan pendek..) fuh... terus pi tukar... pastu mak saya pun ceritakan kisah saya pulak... masa saya kecik2 dulu, adalah seorang makcik depan rumah saya... dia tak pakai tudung.. lalu terjadilah dialog saya dengan mak...
"mak, kenape makcik tu tak pakai tudung?" (dengan lantangnye!)
(terkejut, takut makcik tu dengar... kang kecik ati pulak...)"eh, biarlah orang tu..."
"tapi dia tak tutup aurat... dia tak ada duit nak beli tudung ke, mak?"(masih lantang... kompem makcik tu dengar...)
"mana mak tau, dah biarlah orang..."(berbisik sikit... tapi dalam hati, ha, lantak ko... pdan muke kena perli..huhu)
haha... sian mkcik tu... bukan sengaja... tapi bila dengar cerita mcam tu, saya terpikir... kadang2 kita tak perasan yang Allah bagi teguran, hidayah kat kita... tapi kita yang buat tak endah... takkan lah sampai Allah nak bakar rambut kita baru nak sedar? baru nak insaf? semalam, saya berjalan2 di pantai, kat kuantan..(tak ade rezeki jumpe sahabat murtadha...) ada banyak monyet... sedang berjalan, tiba2 ada monyet menyeringai... sapa tak cuak... ade la satu couple tu dah menggelabah... pergh... hat pakwe terus gi depan awek... back up lah konon nye...mak saya pun menyakat... "dia nampak makanan kot(kat tangan diorang ade burger mcdonald yg diboikot itu...), tak pun dia nampak awek tu..." menyegih jelah tgk mak saya tegur... mungkin Allah yang meletakkan monkey tersebut di situasi itu untuk mencegah kemungkaran itu.... siapa tahu?
Allah merancang takdir yang terbaik buat kita... sekian, wassalam...

Tiada ulasan: