Dalam kewangan Islam, ada satu produk yang ditawarkan kepada pelanggan
muslim ini dinamakan Bay al Dayn, jual hutang maksudnya dalam bahasa. Atau,
debt trading. Mengikut definisi umumnya,
Bay al dayn merupakan satu sales contract, antara creditor dengan debtor
atau creditor dengan pihak ketiga, third party. Creditor menjual hak bayaran hutangnya
kembali kepada penghutang atau kepada pihak ketiga, selalunya pada harga yang
lebih murah atau at par value.
Di sinilah timbulnya satu isu besar tentang produk yang kononya Islami
ini tatkala ia memakai nama dalam bahasa Arab. Masalahnya, apabila debt atau
hutang dalam bentuk credit itu dijual pada harga yang murah untuk mendapakan
cash segera, berlaku exchange of ribawi items pada amaun yang tidak sama, lalu
tercetuslah persoalan riba dalam transaksi ini.
Namun, atas dasar masalahah umum ataupun public interest, penasihat
syariah kewangan Islam rata rata menyetujui produk ini untuk pembangunan sistem
kewangan Islam yang masih lagi mencari tempat dalam pasaran kewangan dunia,
bahkan masih mencari tempat di pasaran pasaran tempatan seperti di Malaysia
yang kita cintai.
Kadang-kadang, memerhati perkembangan sistem kewangan Islam di negara
kita ini melalui sudut pandang seorang siswa kewangan Islam membuatkan saya
berfikir banyak kali tentang kejujuran dan ketelusan untuk menghidupkan sistem
kewangan Islam ini. Adakah benar kewangan Islam atau eknomi Islam diperkenalkan
sebagai satu jihad untuk melaksanakan tuntutan bergelar seorang hamba kepada
Allah swt atau semata-mata untuk keuntungan duniawi.
Pada waktu yang sama, gejala gejala ini membuatkan kita lebih menghargai
nikmat bersama dengan gerabak tarbiah, kerana kita tahu benar perbezaan antara
nama dan substance, antara tahu dan faham yang telah kita bincangkan sejak awal
awal berkecimpung dalam halaqah halaqah tarbawi itu.
Cukuplah di sini sahaja kita kusutkan kepala memikirkan betapa tidak
sihatnya sesetengah perkara yang menggunakan nama Islam, hari ini. Untuk
makluman detail tentang produk bay al dayn, bolehlah kalian menggunakan khidmat
Google atau dapatkan penerangan terperinci daripada mana-mana pegawai bank yang
menawarkan servis Islamic Banking. Hong Leong Islamic sekalipun!
Al dayn.
Al dayn yang kita maksudkan di sini adalah hutang. Allah swt menjelaskan
dengan cukup panjang lebar perihal hutang dalam kitab al Quran yang diturunkan
buat kita semua. Pun begitu, sekali lagi bukanlah tulisan kali ini berhajat
untuk melihat al Quran dari sudut pandang ekonomi atau kewangan Islam.
Siapa sangka, atau sedar, al dayn yang dimaksudkan dengan hutang itu
dari segi bahasa Arabnya mempunyai root word yang sama dengan ad din, yakni
agama. Cuma mungkin sebutannya lain ekoran baris yang diletakkan untuk
membezakan mesej yang hendak dibawa oleh perkataan ini mengikut konteks
ayatnya.
Pun begitu, substance perkataan al din atau ad dayn ini tidak melencong
jauh jika kita substitute kan dalam struktur ayat yang macam mana sekalipun.
Begitulah indahnya bahasa Arab, satu perkataan yang membawa maksud berbeza,
tetapi masih boleh dipadankan dalam konteks ayat yang berbeza.
Tidak hairanlah, saat al Ustaz Nouman Ali Khan menafsirkan maksud yaumul
din yang seringkali di terjemahkan sebagai hari pembalasan atau hari agama,
juga boleh dikatakan yaumul din itu adalah hari menuntut hutang masing-masing!
Subhanallah! Ada relevensi nya jika kita kaji dengan lebih detail.
Menuntut hutang yang macam mana?
Ketahuilah, hutang tidak wujud melainkan adanya proses jual beli atau
pinjaman. Setelah mentadaburi ayat ayat Allah dari masa ke masa, sedar tak
sedar telah pun terpateri bahawa kita semua, atau orang-orang beriman telahpun
melakukan transaksi jual beli tatkala Allah swt berfirman dalam kitabNya;
“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang mukmin baik diri mahupun
harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka…”
(At Taubah :111)
Akhi,
Ayat ini sepatutnya membuatkan kita jatuh terduduk di satu sudut
daripada sudut sudut di rumah kita itu dan berfikir panjang. Dalam ayat ini,
perkataan membeli yang digunakan ialah ‘isytaraa’ yang didatangkan dalam bentuk
fe’el madhi atau dalam bahasa modernnya dalam bentuk past tense. Maksudnya apa
? Jual beli ini telah pun berlaku dan ditemeterai dalam kitab agung ini.
Kita telah pun bersetuju untuk menjual baik diri mahupun harta sebagai
tukaran, untuk mendapatkan syurga Allah swt yang tidak tercapai dek akal untuk
membayangkan bagaimanakah rupa syurga itu. Maka, relevenlah jika pada yaumul
din itu nanti Allah bertindak sebagi ‘pemiutang’, menuntut daripada orang-orang
mukmin yang telah melakukan jual beli tetapi belum melangsaikan hutang hutang
mereka!
Sungguh!
Hari ini perkataan syurga telalu murah dan meniti di bibir bibir kita
dengan begitu ringan. Perkataan syurga yang membawa mode kebahagiaan, keindahan
dan kenikmatan itu menghiasi tajuk drama-drama romantic yang membawa mesej
percintaan yang ironinya menyajikan adegan adegan sumbang mahram, perkataan
syurga menghiasi halaman depan novel novel cinta picisan yang menghanyutkan
para pembaca dalam dunia khayalan mereka sehingga dalam ucapan dan percakapan
kita, terlalu mudah cita cita menuju syurga diungkapkan, ukhuwah fillah till
jannah, ku tunggu dikau di pintu syurga dan tagline tagline lain yang sekufu
dengannya.
Tanpa sedar kita telah dicandukan dengan kenikmatan syurga yang belum
pun kita saksikan rupa sebenarnya sehingga kita lupa bahawa ada hutang yang
perlu dilangsaikan untuk menikmati barang dagangan itu.
Lantas, pada hari hutang itu,
Apakah jawapan yang telah kita sediakan untuk menjawab pertanyaan Allah
swt berkenaan hutang hutang yang tidak terlangsai itu wahai diriku?
Entah mengapa, teringat pula pada sosok sahabat Rasulullah saw yang
bernama Mus’ab bin Umair. Mus’ab pada awal awal memeluk Islam terpaksa
meninggalkan kemewahan dunia yang dimilikinya kerana konflik dengan ibunya yang
terus kufur dan tidak bersetuju dengan keputusan Mus’ab untuk tunduk kepada
Islam. Manakala pengakhirannya pula, Mus’ab syahid di medan Uhud, setelah
memperjuangkan eksistensi agama ini sehingga ke denyut nadinya yang terakhir.
Meskipun ayat surah at Taubah yang kita sama-sama renungkan tadi turun
setelah peperangan Tabuk manakala Mus’ab syahid ketika perang Uhud yakni
beberapa tahun sebelum Tabuk, meskipun Mus’ab belum berkesempatan untuk
menikmati bacaan Rasulullah akan ayat ini tetapi dia telah terlebih dahulu
hidup dengan ruh ayat ini dan telahpun menunaikan hutang-hutangnya untuk
mendapatkan syurga Allah swt.
Begitulah epiknya keimanan para sahabat. Kita sering cemburu dengan
mereka dan merasakan kisah-kisah mereka ini terlalu ajaib untuk dipercayai
apatah lagi untuk dicontohi tetapi ketahuilah manusia manusia ini memang wujud.
Yang paling penting, orang orang sebelum kita telah pun memaknai maksud yaummul
din dengan baik dan telah pun membuktikan keimanan mereka dengan ayat ayat
Allah, lantas bagaimana pula dengan kita?
Mudah-mudahan suatu hari nanti kita aman daripada persoalan persoalan
ini dan dapat menikmati kata-kata Allah ini;
“Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan
demikianlah itulah kemenangan yang agung”
(At Taubah :111)
Inspector Saahab
Siswa Sarjana Muda Kewangan Islam
Inspector Saahab
Siswa Sarjana Muda Kewangan Islam
Tiada ulasan:
Catat Ulasan