Selasa, Disember 22, 2009

ehm ehm jihad=dakwah?


pada zaman rasullallah,rasullallah banyak mengislamkan para sahabat.lalu para sahabat itu berjihad dan akirnya matilah mereka sebangai mati yang mulia.yaini mati syahid.

pada zaman kini pula banyak konteks yang dikatakan sebagai jihad.belajar,siyasah.namun kefahaman yang sangat tinggi diperlukan untuk memahami adakah matlamat itu meng'halal'kan cara.atau cara itu bersalahan dengan syara'.ramai perlakukan segala mala cara dengan tiket jihad.pengebom berani mati,parti2,tabligh,usrah2,gerakan mahasiswa,mahupun BADAR di sekolah2 yg sememangnya mashyur dengan kegerunan setiap pelajar di sekolah.

manakan tidak jika abang2 'badar' di asrama sdg b'jalan,sebahagian daripada junior2 akan menarik tuala menutup pusat masing2.tak percaya tanya abang murtadha....

adapun jika ada pimpinan2 'badar' yang besar berdiri di hadapan,maka pelajar akan mengagak akan berlaku sesuatu perkara.dari dulu sampai skrg...

dalam risalah "alTahrid ala al Jihad" (ana dpt dari blog pimpinan mahasiswa islam semalaysia GAMIS) ada berbicara mengenai jihad am ngan jihad khas.boleh dikatakan jihad khas di sebuah negara adalah untuk mendapatkan pemerintahan yang terbaik.bak kata sahabat presiden,tanpa rasuah.konteks jihad ini ada dikatakan oleh mualim termasyur seluruh dunia prof dr yusof al qardhawi(Islam dan demokrasi).ini tidak memerlukan gerakan angkat senjata.

haaaa,
dakwah pula ialah satu metodologi yang tak dapat dipisahkan dengan Jihad.ijhad kita adalah dakwah kita.begitulah sebaliknya.janganlah sesekali memerangi muslim itu sebagai musuh ye pimpinan badar akan datang....berdakwah lah kepada mereka dengan cara yang baik.rebutlah sesuatu kepentingan itu dengan niat dakwah.misal kepentingan mengorientasikan adik adik intake baru.ia adalah murni.stratergi juga mstilah ada yer.bak kata saudara presiden "kebenaran yang tak tersusun akan ditewaskan dengan kebatilan yang terancang".

Dakwah juga mengkehendaki kita agar tidak mementingkan diri sendiri."selfish"gitu.Sekiranya anda menjadi"kaki masjid qadisiah","kaki zikir","kaki baca Quran","kaki tazkirah","kaki kopiah",so, apa usaha untuk mengajak orang menjadi seperti anda?.maka hendaklah kira keluar dari luang lingkup "keselesaan anda" dan hendaklah disampaikan kepada yang lain.aspura dan aspuri.

tak perlu seseorang itu ke tempat lain seperti kisas sprti yg smemangnya terkenal dgn tarbiahnye.bumi sepintar itu sendiri perlu diizzahkan oleh air tangan anda.sama ada melalui hanger di pagi hari.laungan coundown di pagi petang hari.azimat pedih di mikrophone Al qadisiah,kata2 menghiburkan tatkala tzkirah,action marah tanda sayang,mahupun contoh tauladan mulia seperti si naib presiden....apa2 tujah sekalipun,ianya dakwah.

sebaiknya kita dalam kumpulan.kita kan kuat

j
adi saya nak ucapkan selamat berjihadlah kepada pimpinan pimpinan badarsepintar 2010..selamat melestarikan agenda dakwah di sepintar.gilapkan persona Sepintar yang kian malap."bumi mana yang tak ditimpa hujan kan..".bak kata orang japan yang sering menjadi pemanis semangat pelajar masa kini,"GO GO CHAYOK CHAYOK"(ntah ana pon tegeliat nak myebutnyer).go2 cayok kpd pinpinan yang diterajui...

BADAR SEPINTAR 2010:)

Ahmad noor Fikri zainol (presiden)
Muhd Afiq husni(timbalan presiden 1)
Farhana..........(timbalan presiden)

dan semua pimpinan yang akan menyambung perjuangan dakwah=jihad di sepintar.sekolah semakin dibuka tirainya.ana nak wish awal2...dahulu pada yang lain.he3.

maaf ana tak tau nama penuh farhana

Tiada ulasan: