Isnin, Mac 16, 2015

Perhaps


Buatlah benda apa kat dunia ni, confirm akan ada paling kurang, seorang yang tak setuju.


"Why did they say so many bad things upon you?"

Laughs.

"Well, I'm a human tho. Can't you say?"

He stares directly into my eyes. Curiously.

"You don't even feel bad?"

"Why should I?"

"Because you're a human, tho."

"Haha! My words huh?"



*****

"Kenapa kau tak pernah give up?"

"Kenapa nak give up?"

"Sebab aku tengok dah banyak sangat benda kau lalui sepanjang (put your age) hidup kau."

"Jadinya?"

"Apa yang buat kau rasa kau masih mampu hadapi semuanya?"

"Kalau masa dulu, umur aku baru setahun jagung dan aku boleh hadapi masalah besar, so why not now? Bukan ke aku yang dulu lebih muda dari aku yang sekarang?"


*****

"Pretty sure you're not the same Mato (bukan nama sebenar) as we used to know."

"What's the difference?"

"You're now as soft as arwah Qiden. You used to be so kasar in your speech."

"Huh....?"

"People even thought you're a girl if you don't show up."

"Er...."

He smiles.

"May I ask you something?"

"Proceed,"

"Kenapa bersopan santun mesti kena relate dengan perempuan?"

"Sebab lelaki jiwanya kasar, kot?"

Ketawa.

"You know what? Dulu aku kasar, bukan main aku kena hentam. Katanya dakwah dan kasar macam tak masuk. I accept. Aku cuba sopan santun, now orang kata macam-macam pula."

*****

"Kau dengan ego kau, tak boleh dibuang."

"Okey."

"Orang cakap apa pun kau nak menang."

"Okey."

"Kau rasa kau je betul."

"Okey."


*****


"Kenapa kau tak pilih untuk guna nama kau sendiri?"

"Entahlah."

"Apa bestnya jadi anonymous?"

"Nothing."

"Kenapa kau jadi fake?"

"Fake?"

"Kau takde muka ke?"

"Obviously, siapa yang takde muka."

"Hipokrit."

"Okey."

"Talam dua muka."

"Sorry what is talam? I've been living in this country for years."


*****

"Kau tak sedar ke, cara kau sorok diri kau ni buat orang jatuh hati?"

"Aku tak nampak di mana jaminannya orang tak akan jatuh hati kalau aku guna nama dan letak muka aku."

"Bajet."

"Pulak dah."


*****


"Di mana letaknya ikhlas?"

Aku pandang dia.

"Pada niat."

"Macam mana nak tahu diri kita ikhlas?"

"Bila kita tahu kita tak perlu kata 'aku ikhlas' selepas buat sesuatu."

"Selain tu?"

"Bila kita tak mengungkit."

"Ada lagi?"

"Bila kita tak merungut."

"I need more."

"Bila hati kita terasa lapang."


*****

"Pernah menangis?"

"Pernah."

"Tak jantan langsung."

Ketawa.

"Aku memang bukan jantan."

"Pondan."

"Kalau lelaki tu definisinya tak boleh menangis, rosaklah dunia."

"Kenapa?"

"Sebab lelaki pemimpin."

"So?"

"Orang yang tak boleh menangis ni keras hatinya."

Dan dia pun terus pergi.


*****

"Kau tak kisah ke orang panggil kau mat jiwang?"

"Tak kot?"

"Kenapa?"

"Semua orang ada pandangannya sendiri. Kalau aku nak orang terima pandangan aku, aku kena terima pandangan orang."


*****

"How do you judge people?"

"What is judge?"

*****

"Kau tak kisah ke orang kata kau macam-macam? Sedangkan nama kau pun diorang tak tahu."

"Kalau aku kisah pun aku bukan ada kuasa nak tutup mulut orang."

*****

"Kalau orang masih nak confuse dengan gender kau, kau letak je nama sebenar and muka kau."

"Hahaha buat apa?"

"So that they won't say anything."

"They will."

"What?"

"They will say— mashaallah! why so handsome?"

"Bapak ah perasan."

"Hehe."

*****

"Nama kau Haseef Irsyad eh?"

"Hah?"

*****

"Rasulullah SAW dalam dakwah baginda sering teruji. Baginda bersabar. Jadi apa alasan kita?"

"Dia tu lain."

"Sebab baginda nabi? Ke anda ada contoh ikutan yang lebih baik dari baginda?"

"Saidina Ali."

"Er...." telan air liur.

Gulp. Sekali syiah der.

*****


Dalam jalan dakwah ni, ujian jadi kawan.

Bukan dakwah namanya kalau tak ada orang yang benci.

Bukan dakwah namanya kalau tak pernah diuji.

*****

"Apa yang lebih penting, dakwah atau tarbiyah?"

"Tanpa tarbiyah, mana mungkin kita mampu berdakwah."

"Kenapa?"

"Mana ada cikgu yang mengajar tanpa ada sijil. Sekurang-kurangnya tahu mengeja. Nak mengeja, kena belajar dulu."

*****

Hlovate says, "My anthem, is my syahadah."

If syahadah is your anthem, hence dakwah is my melody

Tiada ulasan: