Sabtu, Ogos 21, 2010

Ramadhan Membentuk Nafsu

Sebesar-besar jihad adalah Jihad Nafsu...!

Sahabat-sahabat pembaca sekalian,

Seakan satu tamparan buat kita apabila diajak untuk turun ke medan jihad bersama mengangkat pedang memerangi musuh laknatullah... Satu tamparan? Mengapa saya bicara begitu?
Kerana tanpa kita sedari, musuh terbesar yang ada dalam jiwa kita masih belum mampu kita perangi. Biar kita disifatkan sebagai berpengalaman dalam beberapa bidang... Namun bidang jihad memerangi nafsu, xpernah... Never and ever kita akan mampu katakan kita yakin mampu memerangi nye.

Kerana... Tidak dinamakan manusia itu insan, melainkan kerana fitrahnya pelupa. Tanpa peringatan nafsu akan kembali menjatuhkan empayar IMAN dalam kita.

Atas alasan itulah ALLAH pilih kita menjadi tetamu nye dalam AKADEMI RAMADHAN. Alhamdulillah...

Melatih diri memerangi NAFSU! Supaya kelak bersedia memerangi musuh2 mendatang...

UMPAMA BESI
Tiada dalam kemampuan manusia (selain Nabi Daud) untuk dengan mudah membengkokkan besi apatah lagi memebentukkan nya mengikut citarasa sendiri.
Dengan kebijaksanaan akal kurniaan ALLAH,manusia menjumpai jalan membentukkan besi. Iaitu dengan memanaskan nya. Dengan suhu kepanasan yang tinggi, besi mula bertukar warna kemerahan, pelentur besi akan mula menegtuk besi tersebut hingga menjadi seperti yang diinginkannya.

Usai,proses pembentukan... Besi tersebut dibiarkan maka kekallah bentuk nye seperti itu melainkan dimusnahkan.

MEMBENTUK NAFSU
          Biasa nya ketibaan ramadhan ini akan mengajak kita untuk menguji kekuatan hawa nafsu kita. Nafsu yang kita tundukkan bentukkan itu sebagai manifestasi TAKWA kita kepada ALLAH. Andai kita mengambil ramadhan ini semata-mata untuk meNUNDUKKAN nafsu kita kepada perintah ALLAH, maka kelak ia akan kembali bangkit bermaharajalela.
          Jelaslah,tugas kita adalah untuk membentuknya, sebagai mana pelentur besi membentuk besi. MEMBENTUK NAFSU, lebih2 lagi dengan Tarbiyah Ramadhan bererti membentuk mengikut cita rasa ALLAH dan Rasul. Usai dibentuk,bentuk nya akan lebih kekal. Mudah untuk IMAN kita terus melakar empayar dalam jiwa MUSLIM.

Bukankah ramadhan itu adalah bulan yang panas dari bulan2 yang lain. Bukankah sememangnya ALLAH ingin jadikan fitrah besi itu sebagai satu perumpamaan..? Maka,apa lagi alasan kita untuk terus tewas dalam arena jihad ini.

Sedang batu yang keras mampu lekuk dek lembutnye titisan AIR.

Tiada ulasan: