Rabu, Disember 21, 2011

Tukarkan Mulut Kepada Badan



Mungkin apabila baca sahaja tajuk post ini,ramai yang akan berfikir tentang suatu makhluk yang digelar “Alien”.Betul tu,tak mustahil bagi sesiapa yang membaca tajuk post ini untuk berfikiran begitu.Atau mungkin juga macam-macam benda lain lagi yang akan difikirkan oleh anda semua.Yang pastinya,tajuk post ini telah menimbulkan tanda soal dalam otak masing-masing.


Kenapa pula ? Of course lah,sebab mana mungkin kita boleh bercakap dengan menggunakan badan sebaliknya kita hanya mampu menggunakan mulut.

Mulut,mulut ialah salah satu anggota yang kita gunakan untuk berkomunikasi,makan,bercakap,dan sebagainya.Alhamdulillah,dengan nikmat Allah yang satu ini sahaja,kita dah boleh buat macam-macam.Termasuk juga dengan menyampaikan dakwah,risalah nubuwwah,teguran dan sebagainya.Bagus,dengan cara-cara seperti memberi tazkirah,ceramah seperti inilah secara tak langsung bukan sahaja dapat membantu Islam itu tersebar tetapi hal ini sekaligus memanifestasikan rasa kesyukuran kita kepada Allah dengan menggunakan mulut sebaik-baiknya.


Dan melalui mulutlah,telah lahirnya ramai tokoh pidato yang bermacam-macam.Lihat sahajalah Datuk Seri Anwar Ibrahim,ketua pembangkang yang cukup terkenal.Walaupun beliau kini dilanda dengan pelbagai isu,tetapi jangan kita lupa bahawa beliau juga merupakan seorang pemidato yang handal sejak bergelar mahasiswa lagi.Oleh kerana kehandalannya jugalah,pada hari ini beliau berdiri di pentas dunia untuk membuat satu reformasi dalam dunia politik tanah air.

Walaubagaimanapun,bukanlah tentang peribadi beliau yang ingin diceritakan di sini apatah lagi mahu berbicara mengenai parti politik.Tetapi kita seharusnya mengambil yang baik dan menjadikan yang buruk itu sebagai sempadan dan iktibar.Berkenaan isu liwat beliau,penulis tak mahu berkata apa-apa kerana tiada kaitannya.Tetapi yang penulis ingin tekankan di sini ialah pemidato mahasiswa.



Zaman mahasiswa-mahasiswi kini memperlihatkan kita bahawa gelombang pemuda-pemudi Negara bakal menggegarkan arena politik tanah air.Lihat sahajalah isu terbaru ini iaitu isu penurunan bendera Perdana Menteri Malaysia,Dato Seri Najib Tun Razak.Isu seperti ini sebenarnya telah menjadi tanda awas kepada pemimpin-pemimpin tanah air tentang kuasa mahasiswa.

Bermula pada zaman mahasiswa inilah,golongan pemuda dan pemudi mula mengembangkan kebolehan dan pengaruh masing-masing dalam pelbagai bidang yang masing-masing cenderung.Ada yang tersangkut dengan dunia politik,ada juga yang tersangkut dengan jemaad-jemaah Islam dan lain-lain lagi.

Lalu pelbagai programlah yang dianjurkan oleh mahasiswa tempatan untuk merealisasikan pemuda harapan.Ada program yang bermatlamatkan kepimpinan,ada juga program yang bermatlamatkan pembentukan pemuda dan remaja serta banyak lagi.Dalam program-program seperti inilah sudah tentu banyak sekali pembentangan,diskusi,pengucapan awam yang akan dilakukan bagi mencapai hasrat tersebut.Dan tidak keterlaluan juga seandainya penulis mengatakan ada sesetengah program turut mengadakan aktiviti jidal atau debat bagi melahirkan pemuda yang berfikiran kritis dan kreatif.


Alahai malangnya,hasrat yang diingini itu hanya tercapai dalam program sahaja.Tamat sahaja program,langsung tak nampak kesannya.Mungkin ya kesannya ada tetapi terlalu kecil hampir kepada tiada.

Apa yang dapat dilahirkan selepas sesuatu program kebiasaannya ialah pemuda retorik,pemuda hangat-hangat tahi ayam,pemuda sampah,pemuda hampeh,dan banyak lagilah gelaran yang diberikan.

Mengapa berkata demikian ? ya,kerana sudah jelas,pemuda-pemudi zaman kini hanya mampu bercakap sahaja tetapi kosong dalam arena pelaksanaan.Selalu kita dengar pidato,ceramah yang kuat disuarakan oleh golongan pemuda tetapi jarang kita lihat kandungannya dilaksanakan.Kita selalu dengar daripada mulut mahasiswa-mahasiswi bahawa Islam itu begini begitu dalam sesebuah majlis.Kita juga selalu dah dengar dari mulut-mulut kawan kita bahawa kita sebagai pemuda perlu begini begitu.Tetapi apabila tamat sahaja majlis tersebut,hilang terus.

Ku sangkakan panas hingga ke petang tetapi hujan di tengah hari.Inilah realiti mahasiswa-mahasiswi kini.Hanya pandai bercakap sahaja,sedihnya pelaksanaan tak mampu nak buat.Kita pandai bercakap tentang pengurusan itu pengurusan ini,tetapi pengutusan hidup kita pun kita abaikan.Kita pandai bercakap bahawa Islam itu Islam ini,tetapi kita tak buat pun.

Aduhai,celakanya diriku ini kerana apa yang penulis tulis ini ialah teguran dan kritikan kepada penulis sendiri sebenarnya.Mungkin pembaca blog ini fikir bahawa post ini untuk anda,tetapi hakikatnya tidak.Penulisan ini hanya untuk diri penulis sahaja.Tetapi,seandainya anda juga sama seperti penulis,maka ya ,post ini untuk anda juga.Sama-sama kita bermuhasabah.
Kerana dunia kini tak menuntut kata-kata sebaliknya menuntut tindakan.Zaman mahasiswa pandai bercakap sudah lapuk,kini dunia mencari mahasiswa yang handal dalam tindakannya.Berkata itu indah,tetapi lebih indah jika kita berkata dengan badan kita yakni lakukan apa yang kita kata.Nabi juga turut melakukan sedemikian.Inilah yang dikatakan kepimpinan melalui tauladan.


Tindak-tanduk Nabi Muhammad SAW lah yang sebenarnya telah membina pengaruh yang besar dalam hati masyarakat sekelilingnya.Bukan kata-katanya sebaliknya tndakannya.Dalam idiom English juga selalu kita dengar,”action speaks louder than apa entah,tak ingat..=D”

Mohon maaf seandainya terkasar bahasa dalam post kali ini.Hakikatnya,perlu juga kekasaran kadang-kala supaya kita tidak sentiasa berada dalam zon keselesaan.Ingatlah juga bahawa Allah akan sentiasa menguji kita dengan apa yang kita katakana.Oleh itu,berwaspadalah dengan kata-kata anda.Teguran,nasihat dan peringatan serta muhasabah buat diri penulis dan kawan-kawan.

Tiada ulasan: