Ahad, Februari 26, 2012

Palestin Terus Berdarah


Palestin Terus Berdarah?
Sahut Seruah Jihad!
Dalam jihad ada bekalan...
Puteri-puteri Islam sejati!
Srikandi Iman Harapan!
Tangan kalian gagah menggegar dunia!
Wahai seluruh puteri Islam yang ibu kasihi kerana Allah;
Sama-sama kita tumpukan seluruh harapan beserta pergantungan kepada Allah yang tiada Tuhan selain Dia. Yang Maha Perkasa lagi Maha Mengetahui. Yang maha mengampuni dosa dan menerima taubat lagi sangat keras hukumanNya. Hanya kepadaNya kembali semua makhluk.
Selawat dan salam khusus buat arRasul Muhammad s.a.w, para sahabat awwal juga seisi keluarga baginda. Juga seluruh pendokong dan pencinta deen Islam sehingga akhir zaman. Semestinya kita berusaha menyertai rantaian ini sehingga kita dipanggil kembali dalam kedhaan Allah.
Puteri-puteri Harapan!
Sedang kita maklum seluruh dunia digegar satu isu besar! Berlaku penganiayaan besar terhadap jiwa-jiwa yang lemah dan tidak berdosa. Fitrah insan dan sifat keperimanusian sedang tercabar!. Gaza digempur... darah melimpah di bumi Palestin! Api kemarahan umat Islam seluruh dunia meluap dan menyala... Bara perjuangan yang sudah lama terpendam seperti dihembus semanagt jihad... dan mulai marak kembali. Ini satu hakikat yang Allah anugerahkan pada hati-hati yang beriman. Iman itu sendiri mempunyai nyawa yang terpendam. Ia akan bangun dan bertindak apabila terdesak.
Puteri-puteri Islam yang semestinya menggegar dunia!
Hayati setiap patah dari senikata nasyid berikut;
Titisan Darah
(dari album Sinaran Azhar)
Prolog
Ia merintih pilu
Menyaksikan seribu kekejaman
Oleh tangan-tangan durhaka
Tanpa rasa kemanusiaan
Darah yang tumpah
Kematian yang mengerikan
Hanya ditemani airmata
Tanpa apa-apa
Kekejaman itu di sini
Di bumi Palestin
Oleh tangan-tangan durhaka Yahudi
Itulah ratapan dan kepiluan berkumandang
Kematian bermaharajalela.
Titisan darah
Mengalir sayu
Membasah bumi
Mengukir tarikh
Peluru ganas
Mengoyak tubuh
Mencarik daging menembus tulang.
Tangisan bayi dan yatim piatu
Menyayat pilukan hati kami
Ratapan isteri mengiringi
Suami menempah syahid di medan
    
Mayat bergelimpangan beribu
Bermandi darah tanpa pembelaan
Begitulah airmata
Lantaran menangisi
Nasib dan takdir.
Hai pengkhianat
Ummah yang menyembah diri kepada Yahudi
Mengapa leher kamu serahkan
Kepada musuh yang durjana
Dada kami telah dikoyakkan
Lantaran pembelotan jahatmu
Manakah keadilan sejati
Yang menuntut kezaliman kamu.
Di manakah seruan kebebasan sejagat
Yang dilaungkan
Di manakah hak asasi manusia
Yang telah dimetrikan.
Apakah erti tamaddun 
Yang menghisap darah saudara kami
Manakah kebebasan diri
Yang kamu janjikan kepada kami.
Hai durjana
Mengapa bumi suci kami
Yang kamu jajahi
Mengapa kamu sanggup membunuh 
Jiwa insan yang tiada berdosa.

Apakah penyembelihan dan keganasan
Kemanisan bagimu
Namun kami akan terus
Memperjuangkan cita-cita yang murni.
Hai saudara seagama
Janganlah kami, kamu lupai
Marilah bersama kami
Menghayati kemanisan jihad ini.
Marilah memikul senjata
Mempertahankan kedaulatan Islam
Hapuskan belenggu penjajahan
Agar dapat kemenangan sejati.
Begitulah puteri-puteriku; 
Semua yang digambarkan bukan baru saja berlaku, malah itulah yang terus berlaku setelah sekian lama. Sudah puluhan tahun berulang-ulang, tanpa penyelesaian. Generasi demi generasi rakyat Palestin menjalani hidup dalam kesengsaraan... Sedang kita di sini juga di merata pelusuk bumi Allah yang aman menikmati kesejahteraan dan kemewahan.
Tidakkah kita merasai kita juga sedang diuji? 
Hakikat hidup ini, susah maupun senang adalah ujian bertepatan dengan maksud firman Allah;
“Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa diantara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun”.(QS Al-Mulk:2)
Mereka yang terancam dan tertindas, melaung-laung meminta pembelaan...
Kita yang bebas bergembira sepatutnya melaung-laung menyeru kebenaran juga mematahkan kemungkaran yang mengganas dan zalim! 
Bagaimana kekuatan iman kita? Semak dan laraskan matlamat hidup kita, semata-mata untuk meraih redha Allah. Sekiranya benar begitu, semestinya kita di landasan kebenaran…
 
Renung dan fahami maksud firman Allah dalam surah Al-Anfaal, ayat 60;
“Dan siapkanlah untuk menghadapi mereka, kekuatan apa saja yang kamu sanggupi, yang dengan persiapan itu kamu menggentarkan musuh Allah, musuhmu dan orang-orang yang selain dari mereka yang kamu tidak mengetahuinya; sedang Allah mengetahuinya. Apa saja yang kamu nafkahkan pada jalan Allah niscaya akan dibalasi dengan cukup kepadamu dan kamu tidak akan dianiaya”.
Kekuatan yang dimaksudkan bukanlah hanya kekuatan senjata, malahan yang utama adalah kekuatan aqidah, kekuatan iman, kekuatan ilmu, kekuatan ekonomi dan harta juga yang terpenting kekuatan kesatuan hati sesama Muslim. Melengkapkan setiap diri muslim mukmin dengan semua kekuatan tersebut bererti kita juga mengumpul bekalan untuk digunakan sepanjang hayat. Dengan ini, secara langsung kita mempersiapkan bekalan jihad. Jihad itu sendiri merupakan satu sumber bekalan yang penting sepanjang hayat. Dengannya setiap muslim hidup di dalam keadaan sentiasa bersiap sedia mematuhi perintah dan arahan. Jihad mengangkat barisan mujahid kepada satu darjat yang tinggi. Mengangkat dari segala bentuk kelemahan, kedukacitaan, kemalasan dan berbagai tipu daya dunia serta desakan nafsu.
Semangat jihad yang diterapkan kepada setiap muslim akan membentuk disiplin yang tinggi, antaranya:
  1. Bersegera tanpa ragu-ragu menyahut perintah menegakkan kebenaran serta mematahkan kebatilan. Serentak dengan menghindari rasa gentar menghadapi sebarang halangan dan rintangan.
  2. Memiliki niat yang bersih dan ikhlas semata-mata untuk mendapatkan keredhaan Allah  dalam menegakkan kalimah kebenaran Islam.
  3. Rela berkorban tenaga dan jiwa raga untuk menegakkan kebenaran agama Allah demi kebahagian hidup insan dan kemakmuran alam.
  4. Bersungguh-sungguh menepis bisikan syaitan dan desakan nafsu yang cuba menghalangi seruan jihad. Sentiasa menguatkan azam dengan meletakkan setinggi-tinggi tawakkal kepada Allah.
  5. Sentiasa merujuk kepada ayat-ayat Al-Quran yang menekankan tuntutan jihad serta janji-janji syurga Allah di akhirat kelak. Juga sentiasa berdoa memohon pertolongan serta kekuatan dari Allah.
  6. Sentiasa memohon keampunan dari Allah terhadap apa jua dosa, serta memelihara diri dari melakukan sebarang maksiat. Dosa dan maksiat akan menghalangi golongan pejuang dari beroleh kemenangan.
  7. Kesanggupan menyahut seruan jihad menjadi bukti ukhwah dan kasih sayang yang tinggi terhadap sesama saudara muslim tanpa mengira suku bangsa dan warna kulit.

Puteri-puteri Islam Sejati! 
Sentiasalah meyakini, sesungguhnya syarat kemenangan yang utama bagi pejuang agama Allah adalah dengan meletakkan seluruh agenda hidup semata menegakkan kebenaran. Juga menghadapi kematian dalam keadaan memperjuangkan kebenaran. Seandainya demikian prinsip hidup kita, Allah akan melontarkan rasa gerun, takut dan gentar ke dalam hati musuh-musuh Islam. Dengan itu mereka memandang hebat dan gentar menentang barisan pejuang Islam. Sejarah perjuangan telah membuktikan, angkatan yang kecil dapat mengalahkan angkatan yang besar dengan izin Allah.
Perhatikan dengan teliti kata-kata seorang pejuang Islam;
“Sesungguhnya zaman akan melahirkan peristiwa yang besar dan peluang akan terbuka untuk membuat kerja yang besar!. Sesungguhnya dunia menunggu seruan kebenaran dari kamu supaya membebaskan bumi ini dari segala penderitaan yang mencengkam. Kini tiba giliran kamu memimpin dan membimbing tangan manusia. Dan hari-hari kemenangan itu akan diberi mengikut kesungguhan masing-masing dari kamu. Oleh itu bersedialah dan bekerjalah sekarang kerana dengan bertangguh-tangguh ke hari esok hanya akan melemahkan kamu”.
Justru itu puteri-puteri harapan, setiap seorang dari kita mempunyai keupayaan dan peranan masing-masing dalam meniupkan semangat pejuangan demi tertegaknya kebenaran hakiki dan tertunainya hak asasi setiap manusia di bumi milik mereka. Dari kejauhan ini kita pohonkan hidayah Allah semoga kita tidak terkecuali dari barisan yang berjuang…
“Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang di jalanNya dalam barisan yang teratur seperti mereka satu bangunan yang tersusun kukuh”.(QS As-Saaf:4)
Sama-sama kita tangguhkan dengan doa;
“Ya Allah Engkau mengetahui bahawa hati-hati ini telah berkumpul kerana mengasihiMu, bertemu untuk mematuhi perintahMu, bersatu memikul beban seruanMu. Hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulatkan dan menyokong syariatMu, maka eratkanlah ya Allah akan ikatannya. Kekalkan kemesraan antara hati-hati ini dengan cahaya RabbaniMu yang tidak kunjung malap. Lapangkan hati-hati ini dengan limpahan iman dan keindahan tawakkal kepadaMu. Jika ditakdirkan kematian, matikan pemilik hati-hati ini sebagai para syuhada’ dalam perjuangan agamaMu.Engkaulah sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong. Ya Allah perkenankanlah permintaan ini”.
Wassalam.
Ummu Anas.
Ibu yang sentiasa mendoakan ketaqwaan kalian.

Tiada ulasan: