Selasa, September 22, 2009

al-kisah di hari raya..


..assalamualaikum..w.b.t

..urgh! perjalanan yg mengambil masa lebih empat jam itu memang memenatkan aku.Lebih-lebih lagi tersangkut pula di tengah lebuh raya yang penuh sesak dengan kenderaan2.masing2 x sabar nak pulang ke kampung halaman.ku lihat jam di tangan..'eh lagi 2 jam lg kita nk buka da nih..solat asar blum agi..'..rsenya hari ni first time smpai kampung lambat..nk wat camne sume org nk blek kampung..

..sampai di rumah tok nenekku di kampung...trus aku mengambil wuduk dan trus menunaikan solat asar..ntah cmne lak ketika itu aku boleh terlupa..dah abis solat baru tringat..aku trsilap kiblat rpenya..ntah bnda aku smbah..aku trus angkat sejadah dan pusing sejadah 180 drjah...solat balik..huhu~

..mlm tu masing2 duduk depan televisyen..tunggu keputusan..esok raye ke tidak..alhamdulillah..tatkala diumumkan esoknya raye..adik beradikku yg lain sumenye menjerit keriangan mcm org utan gamaknye..mungkin raye stahun skali kut..fikirku sendirian..

..tepat jam 6.15 pg aku bgun tidur..heh lmbat..x mcm kt skola..trus amik wuduk utk solat subuh...wuhh memang sjuk..menggeltar aku pepagi buta tuh..da abis solat tido jap..pkul 7 lbih..kami bersiap-siap..nk pgi solat raye...haa ni part pling best saya nak citer...

..bila aku melihat keadaan masjid di kampung itu rse sebak pun ade..kubah masjid yg berwarna kekuningan itu diletaknya atas tanah..bknnya atas bumbung masjid..agaknya kna sambar kilat kot..tuu jatuh tu....tgk kolah..Allah brkulat..ber ape lg lah..nsib baik aku sudah berwuduk sebelum brtolak td..

..mcm biasa laa..sebelum solat sunat raya..kita akan sama2 bertakbir..menjulang kehebatan Allah s.w.t yang dimana takbir tersebut diketuai oleh org2 yg trpilih..tp..sdih plak kt kg nih..bilalnya sume da tua2..suara pn kjap ade kjap x de..sbut allahuakhbar pun jd allahuakhmar..lbih kurg cmtulah..sdih saya..nk nangis pun ade..tp apakn daya...saya hanya mampu mncegah dgn cara yg pling lemah....

..kmudian tiba la masa utk solat sunat...allah..ni pun satu hal..slalunya bilal akan bace assolatu jami'ah rahimakumullah...tetapi jd lain lak...bilal kt situ bgun kmudian bliau bace assolatu tarawih....aduh.org da nk raye solat tarawih lak..ade jemaah trgelak sket tetapi segera diselindung dgn batuk kecil....
..ape la nak jadi..kmudian imam mengambil tempat..beliau sempat bri taklimat..'okeyh..rakaat pertama kita takbir 7 kali, dan rakaat kedua kita takbir 5 kali'..lbih kurang camtulah..tetiba rakaat pertama beliau takbir 8 kali....aduih...berasap kepala saya ketika itu..saf mcm besela..bkn tkt bleh maen golf nk maen ragbi pun rsenye muat...mentang2la sejadah disusun dlm keadaan menegak..sume pakat setiap org stu sejadah..x khusyuk solat saya..geram betul..


..habis solat sunat..ape lg dgar khutbah lak..khutbah pun stu hal..x de org nk bace..org tuh tunjuk yg ni...yg ni tunjuk yg tuh...akhirnye lpas beberapa minit barula ade yg nk bgun gi bace khutbah..sekali lagi saya mengeluh..bace khutbah pn masalah..agaknya org tu x reti bace tulisan jawi kot..allah..tunggang terbalik..perkataan beramai-ramai disebut bermaya-maya...sdeyh..da la masa org bace khutbah jemaah nye bleh lak slambe dek bercakap-cakap..muslimatnye lg la..mngumpat smpai org depan leh dgar...plik x plik..


...apa yang saya ceritakan nih berdasarkan pengalaman saya beraya di kampung..harap kita sama2 la ambil iktibar..bknnya niat saya nk mengumpat,mengeji atau mengutuk mana2 pihak tetapi sekadar untuk kita jadikan pengajaran...malam tu ape lg..maen mrcun laa...kitorg adik beradik brpakat 'perang' ngn jiran sebelah...ni saya ade serta kan detik2 yg sempat dirakam pada malam tersebut..



video

Tiada ulasan: