Sabtu, Mei 01, 2010

Menghadapi Musibah

Jenis- jenis musibah dan tujuannya
  1. Bala' ialah apabila orang yang jahat melakukan kejahatan. tujuannya supaya dihina di dunia sebelum dihina di akhirat. Allah berfirman yang bermaksud: " Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan (yang sebenar-benarnya). Dan hanya kepada Kamilah kamu dikembalikan." (Surah al- Anbiya' 21:35)
  2. Ibtila' ialah apabila orang yang baik melakukan kebaikan. Tujuannya supaya mereka kembali kepada Allah iaitu bertaubat. Allah berfirman yang bermaksud : "Dan sesungguhnya Kami telah menghukum (firaun dan) kaumnya dengan (mendatangkan) musim kemarau yang panjang dan kekurangan buah-buahan,supaya mereka mengambil pelajaran." (Surah al-A'raf 7:130)
  3. Kafarah ialah apabila orang yang baik melakukan kejahatan. Tujuannya supaya sebagai ujian dan meningkatkan darjatnya sebagai orang mukmin. Allah berfirman yang bermaksud: "Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan : 'Kami telah beriman', sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang yang sebelum mereka, maka sesunnguhnya Allah mengetahui orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang yang dusta." (Surah al Ankabut 29:2-3)

Bagaimana Menghadapi MUSIBAH?

  1. Tetapkan keyakinan dalam hati bahawa musibah itu dari Allah
  2. Menahan dan mengawal diri dengan sifat sabar.
  3. Banyakkan doa dan berzikir
  4. Tetap berusaha untuk mengatasi musibah itu
  5. Segera bertaubat lantas bertawakkal kepada Allah
"Sesungguhnya besarnya pahala diukur dengan besarnya ujian, dan apabila Allah suka kepada kaum itu, maka mereka diuji. Jika mereka redha, maka Allah redha dan jika dia marah, Allah pun marah kepadanya."
(Riwayat al-Tirmizi no.2396)

Tiada ulasan: