Selasa, Januari 12, 2010

Abu Dzar Al Ghafari..



pada suatu hari,rasullallah s.a.w duduk di masjid di hadapan ummat manusia sambil mengulang2 kalimah la ila haillallah.tiba tiba abu dzar datang.Dia berasal darikabilah ghifar yg sinonim dengan kecurian,rompakan dan pembunuhan.

ketika mendengar bahawa di mekah ada seorang utusan dari tuhan ibrahim,Abu Dzar berkata kpd saudaranya,"kalau keperluan kambing kita ini cukup kpd keperluan ku dan keluargamu,siapa yg akan ke mekah,aku ke kamu"?.

saudaranya pun segera ke mekah,kerana mewakilkan diri untuk ke sana.beberapa waktu kemudian,saudaranya berkata,"aku mendengar ada org yang mengaku sebagai nabi,tetapi orang2 mengatakan bahawa dia bukan nabi".

maka Abu dzar tidak puass hati dgn apa yg dikhabarkan oleh org lain.lalu dia berkata kpd saudaranya "tolong penuhi keparluan keluargaku,aku akan pulang membawa berita yg benar".lalu beliau menbawa bekalan kurma dan terus berangkat menuju ke makkah.sampai ke makkah,beiau berjumpa dengan Ali.lalu dia bertanya tentang org yg mengaku sebagai nabi itu..

maka Ali memberitahu,"aku akan ketemukan kau dengannya,jika aku berdiri disampingnya,aku akan berpura2 membetulkan kasutku.

lalu Ali dan Abu Dzar terus berangkat menemui rasullallah s.a.w.ketika sudah sampai,Ali memperbetul2 kan kasutnya dan Abu Dzar terus menuju ke hadapan..

"selamat pagi saudaraku yang berbangsa Arab"ini merupakan salam yg digunakan arab jahiliah untuk menyapa arab yg lain.maka rasullallah bersabda,

"Allah telah menberiku salam pengganti lebih baik dari salam yg engkau ucapkan"rasullallah berkata dengan wajah yang berseri2 dan tersenyum lalu menarik hati lelaki ini untuk mendengar tutur katanya.

Abu dzar bertanya:apakah itu?

rasullallah menjawab:assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

kemudian Abu Dzar mengikut:assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

rasullallah:waalaikummussalam warahmatullahi wabarakatuh.dari mana asalmu?

Abu Dzar :dari bani ghifar.wahai pengaku nabi,apa yang engkau bawa?

rasulallah:aku datang membawa kalimah 'la ila haillallah' hanya allah yg patut disembah dia atas muka mubi ini.Tinggalkan semua agama nenek moyang kamu.

kemudian Abu Dzar terus berlari ke bukit shafa lalu menjeritdan berkata,

"Wahai bangsa Quraish,Aku bersaksi bahawa tiada tuhan selain Allah dan nabi muhammad pesuruh allah!!"

kalimat yang mengagumkan ini sampai ketelinga musyrikin quraish makkah.tak lama kemudian,org Quraish datang dari setiap penjuru beliau berdiri dan memukulnya hingga hampir pengsan.dengan tubuh berlumuran darah dan luka sini sana,maka Abu Dzar terus bertemu Rasullallah.

"jika ucapan org dengki membuat mu rela,jika kau reda maka luka ini takkan terasa"

mendengar itu,rasullallah tersenyum lalu menghiburkannya,"Aku tidak suruh pun kamu melakukan ini.kembalilah ke kaummu"

Abu Dzar kembali kpd kaumnya dan mengumpulkan di tengah padang pasir,

"sesungguhnya darahku yg berasal dari kamu adalah haram,tubuhku berasal darimu ialah haram,hartaku bersamamu ialah haram,kecuali kamu beriman"

Malam itu beliau tidur setelah 70 rumah yg beriman.

Ketika rasullallah berhijrah ke madinah,Abu Dzar bersama org yg meriman datang bertemu dgn rasullallah.maka para sahabat keluar menyangka ada puak yg akan menyerang mereka.

ternyata itulah Abu Dzar.yg membawa org2 yg beriman....

kemudian rasullallah bersabda:

"Betapa rendangnya pepohon,betapa sedikitnya debu yg berterbangan,kerana Abu Dzar telah beriman kepada org yang memiliki perkataan yg jelas"(Hadith riwayat,tirmizi,ahmad,ibnu majah,Hakim,ibnu abu syaibah)

haaa.semoga kita bersama dikurniai Allah iman dan semangat dakwah sahabat Abu Dzar R.A......

selamat beribadah!

sumber,

buku pesanan untuk orang berdosa,karya Dr 'Aidh Abdullah Al qarni.penulis buku La tahzan...

Tiada ulasan: