Ahad, Januari 03, 2010

..belahan maut..




Assalamualaikum..

sekadar berkongsi..

selain faktor kerohanian yg menjadi tulang blakang kekuatan tentera islam pada masa dahulu,reka bentuk serta struktur pembuatan senjata pd zaman tersebut juga penting.Hal ini berdasarkan kajian terhadap pembuatan senjata yg mnjadi kegemaran para pahlawan islam pada masa dahulu, iaitu pedang..

Rekabentuk pedang tentera Muslimin adalah sedikit melengkung dan bahagian hadapan bilahnya adalah lebih berat dan padat. Pedang jenis ini mampu memberi tekanan yg lebih berat kepada musuh ketika bertarung di medan pertempuran.

Rekabentuk pedang yg jenis sedemikian menjadi kegemaran para pembuat senjata yg berada di benua Asia (dari Arab, India, China, Jepun hinggalah ke Nusantara)



Pedang yg berbentuk sedemikian merupakan pedang yg direka khas utk memancung, menetak dan memotong. (sesuai dgn firman Allah surah Muhammad ayat ke-4)

Dan sepanjang pembacaan sy, teringat pula bahawa Nabi Muhammad amat menggemari rekabentuk pedang yg dibuat oleh Bani Hanifah. (Bani Hanifah merupakan kaum yg dipimpin oleh Musailamah al-Kazzab dlm Perang Yamamah utk melawan kerajaan Islam selepas kewafatan baginda).

Daripada rekabentuk pedang Bani Hanifah-lah tercetusnya revolusi rekabentuk pedang dan senjata di bumi Arab pada masa itu.

Jikalau kita melihat kepada pedang tentera kafir Eropah / Rome, ia berbentuk tegak, lurus. Beratnya sekata dari hujung, hinggalah ke pangkal bilahnya..



Rekabentuk yg sedemikian digunakan hanya utk menusuk, menyucuk dan menikam.

Ketika di medan pertempuran, teknik bertarung yg digunakan oleh tentera Muslim dgn pedang yg sedemikian lebih mudah utk dikuasai berbanding teknik tentera kafir Rom / Eropah kerana dlm peperangan, jika kita menjadikan kepantasan sebagai asas dlm strategi, maka utk membunuh musuh, pancungan adalah cara yg terbaik..

Sekali kena.. Zassss!!!!!!

Darah mancut!! Chreeett!!! Terus musuh rebah..


Saya ingin berkongsikan suatu artikel dari internet:

Pertamanya berkenaan kisah Panglima Islam Sallahuddin Al-Ayubi dengan Richard The Lionheart;

"Pedang Persia sungguh sangat mengagumkan. Ia mampu memotong sutra yang dijatuhkan dari udara. Tak cuma itu, pedang buatan Damaskus juga sanggup mematahkan bilah pedang lain atau batu tanpa hilang ketajamannya. Alkisah, saat Perang Salib berkecamuk, Raja Richard The Lionheart sempat mempamerkan kehebatan pedangnya kepada Salahudin Al-Ayubi panglima pasukan tentara Muslim Dengan penuh arogan Richard menebaskan pedangnya pada sebuah baja. Dalam satu kali tebasan, pedang Richard 'Berhati Singa' mampu membelah baja itu.



Salahudin pun tersenyum dan kemudian melemparkan kain sutra ke udara. Lalu, pedang yang disandang nya dihunuskan. Ketika mengenai bilah pedang Saladin, kain sutra itu terpotong menjadi dua. Kisah itu menunjukkan betapa pedang yang dibuat peradaban Islam sungguh luar biasa tajamnya."

Keduanya berkenaan cubaan tentera salib untuk mengetahui rahsia pembuatan pedang dari tentera islam;

"Saat Perang Salib itulah, peradaban Barat mulai mencari rahasia teknologi tempa baja yang dikuasai dunia Islam. Tentara Perang Salib menyebut baja yang hebat dari Damaskus itu dengan sebutan Damascus Steel. Teknologi pengolahan besi dan baja Damaskus kesohor karena mampu menempa dan mengeraskan wootz steel menjadi indah dan lentur.

Seni membuat pedang di era kejayaan Islam mendapat perhatian khusus dari peradaban Barat. Secara khusus, Robert Hoyland dan Brian Gilmore menulis buku bertajuk, "Medieval Islamic Swords and Swordmaking". Buku setebal 216 halaman itu mengupas risalah yang ditulis ulama Muslim terkemuka pada abad ke-9, M Ya'qub Ibnu Ishaq Al-Kindi, tentang "Pedang dan Ragam Jenisnya".

Sumber dipetik dari laman Muslim Daily


Tiada ulasan: