Ahad, Januari 24, 2010

salah saya semuanya..

assalamualaikum.. nampaknya hampir bersawang blog ni tak ada post baru.. alhamdulillah ana diberi kesempatan oleh Allah untuk ke sekolah semula pada Jumaat lepas dan kami diberi kepercayaan(Murtadha, Faiz Ikmal, Haiqal, Imran, Hazeem, Abrar) utk memberi pengisian mengenai isu2 semasa kpada pelajar2 ting. 5 pada tamrin ting. 5. alhamdulillah penyampaian yang diberikan oleh Murtadha dan Hazeem saya kira mampan dan jitu. tapi saya pelik, mereka masih boleh mengantuk, walhal isu yang dibincangkan bukan isu kecil,memandangkan mereka pun sudah semakin meningkat usia..

kami berangkat ke masjid setelah selesai kewajipan tadi. kami sempat melihat suasana pelajar2 junior kami, ragam2 kehidupan di asrama. cuma di mata saya, saya ternampak disiplin yang semakin kurang. mungkin cuma perasaan saya..

skip teruslah, esoknya Hanif, bekas K.U tahun lepas singgah dari DQ. kami berborak2 dan mengambil tahu perkembangan hidup masing2. terlintas di benak saya, satu persoalan yang diajukan kepada saya,"anta rasa berkesankah tamrin2 ni?"
ana jawab teguh,"tak.." itu cuma pendapat seorang jahil..

lantas hanif bersetuju.. "tapi itu sahaja yang termampu sekolah lakukan.. terpulang kepada fasi2 dan pelajar itu sendiri.." tambahnya.

lantas saya teringat peristiwa Hasan Al-Basri yang pada suatu hari, ketika berjalan2, beliau terdengar satu majlis ilmu. beliau lantas menyertai. setelah usai majlis, beliau berjumpa dengan syeikh tersebut dan mengatakan,"saya tidak merasakan apa2 sebentar tadi. samada hati saya yang kotor atau hati tuan yang bermasalah."

berbalik kepada cerita, kami sempat berjalan2 dan meninjau keadaan sekolah. apa yang saya lihat, apa yang saya rasa, biah makin hilang, tudung makin singkat, disiplin makin teruk,dan macam2 masalah lagi... betulkah saya berpijak di bumi sepintar?di sebalik wajah baru masjid Al-Qadisiah yang bercat coklat, berkumpul di dalamnya sekumpulan muslim yang semakin hilang mulianya..seperti yang pernah dikatakan oleh saidina Umar,"kita adalah kaum yg dimuliakan Allah dengan Islam.." tanpa sinar Islam, hilanglah kemuliaan kita..

justeru, timbul rasa bersalah dalam hati saya. mungkin kami, badar2 lama yang melakukan kesilapan tanpa disedari. lantas yang menanggung kesusahan ini ialah badar2 baru.. astaghfirullah.. betapa berdosanya saya kerana tidak menjalankan tugas dengan penuh amanah... hasilnya yang sekarang inilah..ana tak tahu apa lagi yang perlu dilakukan untuk mempertahankan bi'ah di sana. semakin hilang sinar Islamnya. semakin dibuang Islam dari junjungnya. ana hanya mampu berdoa agar Islam sentiasa dijunjung di sana!

Tiada ulasan: