Isnin, Februari 15, 2010

mr.IMAN

Pada satu hari...
en.Iman berasa sangat bosan kerana sudah berbulan-bulan lamanya dia tidak bekerja dan mencari sesuap nasi untuknya. Kini hidupnya ibarat kais pagi makan pagi..kais petang makan malam...lantas...dia teringat kepada mantan majikannya..yang telah memecatnya pada satu ketika dulu atas sebab yang tidak dapat dikenal pasti.Dia tekad. Dia ingin berjumpa kembali dgn majikannya, en.Diri.Dia merasakan bahawa en.Diri ini tidak akan bertahan lama dan akan terus hanyut dibawa oleh arus hedonisme yang melanda umpama taufan katrina pada ketika ini.Dia berasa kehadirannya sangat diperlukan oleh en.Diri.......lalu berlaku lah perbulan di bawah...


Iman : Assalamualaikum.

Diri : Wa'alaikumussalam. Oh, En. Iman! Saya rasa dah dua tiga minggu kamu tak datang ke pejabat. Kamu cuti ke?

Iman : Apa pula saya cuti, bos. Saya kan diberikan cuti.

Diri : Oh, ya. Lupa. Itu la. Saya ingatkan segala urusan akan lebih terurus dan keuntungan syarikat akan bertambah lepas ambil En. Nafsu bekerja. Tapi jadi kelam kabut pulak. Lepas terdengar ustaz kt tv berceramah kt tv hari tu saya teringatkan kamu.

Iman : Jadi saya boleh kembali bekerja la bos? Saya boleh ambil balik jawatan saya dari En. Nafsu?

Diri : Eh, tak boleh. Saya sayang nak pecat En. Nafsu. Walaupun saya terpaksa membayar gaji yang tinggi tapi dia berjaya menghiburkan saya.

Iman : Kalau macam tu, lebih baik saya berundur.

Diri : Eh, jangan! Tolonglah saya. Saya tak boleh kehilangan kamu berdua.

Iman : Tapi bos, kami tak mungkin bersama dalam satu syarikat. Perbezaan antara kami sangat besar. En. Nafsu tu saya lihat anti sangat dengan saya.

Diri : Saya rasa serba salah la pulak.

Iman : Bos boleh pilih satu je. Bos perlu mujahadah untuk pecat En. Nafsu, bos.

Diri : Saya tahu. Jauh dalam hati saya, saya memang perlukan kamu En Iman. Iri hati saya tengok syarikat ustaz kat sebelah tu. Mereka boleh maju sebab ada orang macam kamu. Baiklah, saya kena pecat juga En Nafsu. Tak kiralah apa yang berlaku. En. Iman, Saya mahu kamu tubuhkan balik jabatan solat, puasa, zikir, Al-Quran dan apa-apa yang patut.

Iman : Alhamdulillah, nampaknya bos telah membuat keputusan yang bijak. Kalau bos teruskan prestasi yang cemerlang ini, saya yakin bos akan dinaikkan pangkat oleh CEO (Allah SWT) sebagai muttaqin.


berdasarkan kisah tadi...apakah yang anda faham>??
sebenarnya kita adalah BIG BOS kepada diri kita sendiri..
kalau bukan kita siapa lagi>???
xkan ibu kita???......ayah kita.???..mereka pon ada diri yg nk dijaga..
selagi hayat dikandung badan..
selagi kita mampu menghirup udara free drpd Allah..
selagi pintu taubat masih terbuka luas.....
jangan bertangguh lagi...
kerana bertangguh itu amalan musuh kita yang nyata....yakni syaitan..
muhasabah diri kita kembali..
adakah hati kita (iman) sudah cukup kuat dan tough untuk menjadi benteng kepada anasir-anasir jahiliyah yang berada di sekeliling diri kita ini...
mari lah kita mempersiapkan diri kita.....??????
untuk menuju puncak...
BERSIAP SIAGALAH...



Tiada ulasan: