Sabtu, Februari 13, 2010

SOLAT oh SOLAT.....

Assalamualaikum....ana berhasrat untuk berkongsi ilmu dengan antum sekalian....... hayatilah hadis ini.......... Rasulullah pernah bersabda yang bermksud "sesungguhnya amal yang mula-mula sekali dihisab pada hari kiamat adalah SOLAT seseorang. Jika solatnya diterima maka sesungguhnya beruntunglah dan berjayalah dia dan jika solatnya tidak diterima maka kecewa dan rugilah dia. Jika terkurang daripada solat fardunya Allah berfirman: "Periksalah , adakah hamba-Ku itu mempunyai solat sunat untuk dicukupkan dengannya apa yang terkurang daripada solat fardunya? Demikianlah keadaan amalnya yang lain"-hadis riwayat at Tirmizi.
Sebagaimana yang antum sedia maklum, seorang muslim yang mukmin tidak akan cuai dalam melaksanakan ibadah solat fardu sehariannya sebaliknya dia akan menjaga solatnya seperti dia menjaga nyawanya seperti menjaga waktu,mematuhi tertib solat di samping mengerjakan ibadat yang termampu olehnya.Sesungguhnya jika solat yang dikerjakannya dengan sempurna maka ia dapat mencegah kemungkaran sebaliknya bagi mereka yang mengerjakan ibadah secara sambil lewa tidak dapat merasai ketenangan dan ketakwaan sebenar kepada Allah. Kesannya, jika antum sedar, akan berlakulah gejala maksiat secara terbuka tanpa segan silu sekalipun individu yang terlibat adalah mereka yang mengerjakan solatnya,puasa dan amalan wajib yang lain.
Oleh itu, ana ingin menyeru kepada antum sekalian yang masih dikurniakan hidayah oleh Allah untuk menjadi hamba-Nya, marilah kita sama-sama merapatkan saf dan merebut peluang untuk mengerjakan amalan kebaikan. hayatilah kata-kata ini.. " BERUSAHALAH UNTUK DUNIAMU SEOLAH-OLAH ENGKAU HIDUP UNTUK SELAMA-LAMANYA, DAN BERAMALLLAH UNTUK AKHIRATMU SEOLAH-OLAH ENGKAU AKAN MATI ESOK HARI."..

Tiada ulasan: