Ahad, Januari 02, 2011

When Sadness Pay A Visit


Life is not a bed of roses or sun shines everyday. Most of us have our own sad days. We become sad for many reasons.

Let me quote these famous words of the Sufi:

"Allah swt puts turbulence in our heart so that our nearness to Him remains forever."

Al-Ankabut, Ayat 2


"Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan : “Kami telah beriman” , sedang mereka tidak diuji lagi?"

“janganlah kamu terlalu bersedih kerana apa yg telah ditakdirkan pasti akan berlaku dan rezeki yg telah ditentukan untukmu pasti akan datang..”

-Hadith

".......... Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.


Surah Al Baqarah ayat 216


" Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan, Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan."

Surah Al Insyirah ayat 5 &6


Bacalah : Do’a Ketika Sedih

“Ya Allah! Sesungguhnya aku adalah hambaMu, anak hambaMu (Adam) dan anak hamba perempuanMu (Hawa). Ubun-ubunku di tanganMu, keputusan-Mu berlaku padaku, qadhaMu kepadaku adalah adil. Aku mohon kepadaMu dengan setiap nama (baik) yang telah Engkau gunakan untuk diriMu, yang Engkau turunkan dalam kitabMu, Engkau ajarkan kepada seseorang dari makhlukMu atau yang Engkau khususkan untuk diriMu dalam ilmu ghaib di sisiMu, hendaknya Engkau jadikan Al-Qur’an sebagai penenteram hatiku, cahaya di dadaku, pelenyap duka dan kesedihanku.”

“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”


Hakikatnya disebalik kesedihan itu pasti ada hikmah yang terselindung yang mungkin kita tak dapat ungkapkan sekarang tapi satu hari nanti. Carilah hikmah bagi setiap apa yang berlaku supaya kita sentiasa bersyukur.



Sama-samalah kita mengamalkannya. Insya-ALLAH


Tiada ulasan: